Hoe ADP de filosofie van Marcus Buckingham adopteerde

Hoe benut je effectief de sterke punten van je medewerkers? Agnes Jongkind, Senior HR Director bij ADP Nederland, deelde haar inzichten tijdens het HR Kennisfestival op de Jaarbeurs in Utrecht.

Hoe ADP de filosofie van Marcus Buckingham adopteerde

Om antwoord te geven op deze vraag, neemt Jongkind een duik in de filosofie van Marcus Buckingham. De StandOut-methode van deze Amerikaanse bedrijfsadviseur is de drijvende kracht achter de benadering van ADP. “Deze filosofie hebben we binnen ADP geadopteerd”, aldus Jongkind.

Teams die zich richten op de kracht van werknemers hebben aantoonbaar een positieve impact op bedrijfsresultaten”

Focus op kracht van medewerkers

“Toen ik begon in het HR-vak, heel lang geleden, had je nog traditionele beoordelingsgesprekken waarin de focus werd gelegd op de ontwikkelpunten en verbeteringen. Een benadering die ik niet per se als goed of fout bestempel, maar waar Buckingham duidelijk mee wil breken. Hij pleit juist voor het verleggen van de focus naar de kracht van medewerkers.”

Jongkind wijst enthousiast op een onderzoek van onderzoeksbureau Gallup waarbij 1,8 miljoen werknemers en 230 organisaties betrokken waren. "Teams die zich richten op de kracht van werknemers hebben aantoonbaar een positieve impact op bedrijfsresultaten.”

De StandOut-methode van Buckingham in de praktijk

Hoe kom je erachter waar de kracht van de werknemer ligt? De StandOut-methode van Buckingham gebruikt daarvoor de volgende fundamenten: you have to know your people, you have to focus your people en you have to engage your people.

You have to know your people

“Iedereen die in dienst treedt bij ADP, wordt gevraagd een self-assessment te doen, conform de StandOut-methode. Daarin komen twee dominante rollen naar voren. Ik ben bijvoorbeeld een advisor en stimulator. Dat betekent kortgezegd dat het voor mij belangrijk is dat ik werkzaamheden verricht die energie geven. Zo heeft iedereen twee elementen waar diegene dominant in is”, legt Jongkind uit. “Je kunt onder andere ook een influencer, pioneer, provider of creator zijn.”

Achter deze rollen zit een database van coaching-adviezen die de manager elke week te zien krijgt. Hoe de tool met het algoritme erachter dat weet? Dat brengt Jongkind bij het tweede punt: you have to focus your people.

You have to focus your people

ADP vraagt de medewerkers om iedere week een check-in te doen. “In de wekelijkse check-ins worden cruciale vragen gesteld die behulpzaam zijn voor leidinggevenden”, vertelt de HR Director. “Zo wordt er gevraagd of je jouw krachten hebt kunnen inzetten deze week, maar ook wat je energie heeft gekost en hoe jouw teamlead kan helpen. Wekelijkse check-ins zorgen voor continue betrokkenheid en richten de focus op het optimaal benutten van krachten." Jongkind constateert bij ADP dat afdelingen die de wekelijkse check-ins niet doen lager scoren op engagement.

Je kunt nu direct in gesprek gaan met de bedrijfsvoering, gefundeerd op realtime feedback”

You have to engage your people

Het hebben van de data die uit het self-assessment en de wekelijkse check-ins komen, is ontzettend waardevol, vindt Jongkind. “Je kunt nu direct in gesprek gaan met de bedrijfsvoering, gefundeerd op realtime feedback. Engagement is een belangrijke graadmeter. Het is daarom verstandig om proactief op deze gegevens in te spelen en de bedrijfsvoering op basis hiervan te ondersteunen.”

Dit artikel is gesponsord door ADP.

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

Binnen de Rabobank adviseren onze collega's om ChatGPT niet te gebruiken voor werkgerelateerde doeleinden. Belemmeren we hiermee niet de ontwikkeling van onze medewerkers? Anne Doeser reflecteert op dit vraagstuk.

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

De werkgever die het advies van de bedrijfsarts om mediation in overweging te nemen naast zich neerlegt, wordt daarvoor door de rechter gestraft. Arbeidsrechtadvocaat Cindy Schroeten legt in de podcast uit hoe dat zit.

Steeds vaker delen organisaties hun personeelshandboek online,  ook voor employer branding en recruitment. Foto: Shutterstock

Personeelshandboek: van saai naar strategisch HR-instrument

Deze HR-professionals delen hun handboek bewust online, ook voor employer branding en recruitment. "Dit is geen operationeel maar een strategisch HR-instrument."

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

Ga aan de slag met de Corporate Social Responsibility (CSR). Het wordt namelijk steeds belangrijker, zowel voor opdrachtgevers en klanten als (potentiële) medewerkers, schrijft Hans van der Spek.

Eerste ronde SLIM-subsidie 2024 voor mkb beschikbaar in maart

Eerste ronde SLIM-subsidie 2024 voor mkb beschikbaar in maart

De eerste ronde aanvragen voor de SLIM-subsidie, voor mkb-ondernemers die werknemers willen bijscholen, is in maart geopend. Er is een fors hoger budget vrijgemaakt.

Bekijk hier PW. magazine #1 (februari 2024)

Bekijk hier PW. magazine #1 (februari 2024)

Lees in dit magazine over de CSRD-regels en de rapportage-eisen, de zorgplicht bij grensoverschrijdend gedrag en de regels omtrent een goed DE&I-beleid.

10 tips om werkplekleren te bevorderen

10 tips om werkplekleren te bevorderen

Hoe geef je werkplekleren het beste vorm in een organisatie? Onderzoeker Mirjam Baars deelt de 10 meest voorkomende manieren.

Zo pakt Royal FloraHolland de CSRD-rapportage aan

Zo pakt Royal FloraHolland de CSRD-rapportage aan

De sierteeltmarktplaats Royal FloraHolland heeft afgelopen jaar proefgedraaid met het rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen. Waar liepen ze tegenaan? En wat kan HR van hen leren?