Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

De nieuwe generatie werknemers hecht aan duurzaamheid én flexibiliteit. Dus moet je als werkgever nadenken over een nieuw mobiliteitsbeleid. Het grote voordeel: dat is goed voor je employer branding.

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

Werk je bij ASML in Eindhoven? En ga je met de trein naar je werk? Dan hoef je je geen zorgen te maken over het traject van het station naar de campus. “Zodra je uit die trein stapt, loop je naar de speciale ASML-fietsenstalling”, zegt Jaap van Daalen. “Daar pak je een fiets die door de werkgever is klaargezet die je met een speciale app hebt kunnen reserveren. Het is onderdeel van het mobiliteitsplan om meer mensen met de fiets naar het werk te krijgen.”

Eén integrale mobiliteitsregeling

Mobiliteitsplannen, daar is Van Daalen in gespecialiseerd. Hij is Commercieel Directeur van Fleet Support, dat bedrijf voert het beheer over de grootste wagenparken van Nederland. Daardoor heeft hij een overzicht van de Nederlandse mobiliteitsbehoefte – en die behoefte valt volgens hem samen te vatten in twee woorden: ‘duurzaamheid’ en ‘flexibiliteit’.

De nieuwe generatie medewerkers wil alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel”
— Jaap van Daalen

"De laatste vijf jaar zie je een duidelijke kentering, en dan met name bij de nieuwe generatie medewerkers. Die willen alleen aan de slag bij een werkgever met een duurzaam profiel en ze willen daarnaast één integrale mobiliteitsregeling. Dat betekent dat ze hun vervoermiddel kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Vandaag pakken ze de elektrische fiets, morgen het openbaar vervoer en overmorgen een elektrische auto. En tussendoor huren ze een scooter of nemen ze een Uber.”

Mobiliteitsapp

Het goede nieuws: tegenwoordig kan een bedrijf dat gemakkelijk regelen. “Twintig jaar geleden was dat administratief buitengewoon ingewikkeld”, zegt Van Daalen. “Je moest als werkgever die treinkaartjes vergoeden en vervolgens de factuur betalen van de scooter. En dan moest je nog een taxi regelen, de week daarop weer een huurauto. Dat moest je ook nog eens combineren met een aantrekkelijke leaseautoregeling. Om dat fiscaal te organiseren – daar zat een hele administratie achter. Maar tegenwoordig is dat allemaal geen probleem meer, want je kunt als werkgever gebruikmaken van een mobiliteitsapp.”

Geen bonnetjes of treinkaartjes

Zo’n app werkt heel simpel. “Welk vervoermiddel je ook kiest, je kunt het gewoon reserveren. Dus je boekt die scooter vanaf je huis naar het station. Met diezelfde app check je in bij de metro of de trein. Je kunt hem ook gebruiken om een auto mee te huren. En nee, je hebt geen bonnetjes of treinkaartjes meer nodig, want je kunt in die app ook aangeven of je vervoer werkgerelateerd is of privé. In dat laatste geval gaat het bedrag rechtstreeks van je privérekening af. Als het gaat om zakelijk vervoer, betaalt de werkgever. Bovendien krijgt die werkgever elke maand gewoon een geautomatiseerd bestand met alle ritten en alle kosten.”

Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen”
— Jaap van Daalen

Employer branding

Heel efficiënt dus. Volgens Van Daalen is het ook nog eens goed voor je employer branding. “Wat we zien, is dat werknemers niet meer bereid zijn om voor hun baan te verhuizen. Logisch, want sinds de pandemie werken we vaak maar twee of drie dagen per week op locatie. Bovendien is de situatie op de huizenmarkt bepaald niet ideaal. Dat alles betekent dat mensen ook niet zo snel meer kiezen voor een eigen auto, die delen ze bijvoorbeeld met hun partner. Maar als ze die auto niet hebben, willen ze toch mobiel zijn. Werknemers verwachten van hun werkgever dat dat geregeld wordt. Zo’n mobiliteitsapp is dus een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde. En als werkgever kun je het integrale mobiliteitsbeheer ook nog eens uitbesteden, zodat je er echt geen omkijken meer naar hebt.”

Verleiden in plaats van verbieden

Flexibiliteit is dus belangrijk. Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Maar zodra dat woord valt, komt Van Daalen met een waarschuwing: ga geen bestaande voorzieningen schrappen of verbieden. “Bij leaseauto’s zag je de afgelopen jaren een enorme verschuiving. Zo’n 60 procent is nu elektrisch, dat percentage zal waarschijnlijk nog wat stijgen. Want in 2024 kunnen werknemers ook kiezen voor goedkopere elektrische auto’s rond de € 25.000 of € 30.000.

Natuurlijk kun je als werkgever die ontwikkeling nog een extra zetje geven – maar mijn advies is om te verleiden in plaats van te verbieden. Dus niet: het is verboden in een benzineauto of diesel te rijden. Maar: als jij met je fiets naar kantoor komt, krijg je € 0,20 vergoeding per kilometer, kies je voor de elektrische auto, dan is dat € 0,15. En kom je met een benzine- of dieselauto, dan gaat het bedrag omlaag naar € 0,10.”

Nieuw mobiliteitsbeleid

Een aantekening: zo’n nieuw mobiliteitsbeleid vergt volgens Van Daalen meer onderhoud. “Als je vroeger een reiskostenregeling had, keek nooit iemand daarnaar om. En die leaseregeling – die besprak je hoogstens één keer in de vijf jaar, want anders zorgde dat voor onrust. Maar als je die twee regelingen bij elkaar brengt in één integrale mobiliteitsregeling voor alle medewerkers, kun je die niet jaren laten liggen. Dan moet je minimaal één keer per jaar kijken wat de nieuwe technische ontwikkelingen zijn: of de prijzen niet enorm zijn gedaald of gestegen en of je niet moet kiezen voor andere mobiliteitsaanbieders. Dus is het verstandig om zo’n regeling minimaal één keer per jaar aan te passen of fijn te slijpen.”

Jaap van Daalen
Jaap van Daalen

Secundaire arbeidsvoorwaarde

Een modern mobiliteitsbeleid dus. Maar toch, Van Daalen ziet soms ook dat oude elementen opnieuw hun opwachting maken. “Vroeger liet Philips in Eindhoven een heel Philips-dorp bouwen, speciaal voor de medewerkers. En nu las ik dat ASML hetzelfde gaat doen. Ook daar gaan ze woonvoorzieningen aanbieden. In tijden van woningnood is dat natuurlijk een heel mooie secundaire arbeidsvoorwaarde. En het maakt je mobiliteitsbeleid nóg duurzamer en flexibeler.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Fleet Support.

Leefstijl en leiderschap beïnvloeden duurzame inzetbaarheid 

Leefstijl en leiderschap beïnvloeden duurzame inzetbaarheid

Onregelmatig werken heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van je mensen. Hoe waarborg je die in de 24-uurseconomie? Bart van Opstal, adviseur duurzame inzetbaarheid, geeft tips.

Foto: Herbert Wiggerman | Vakfotografienet

CHRO Achmea: 'Blijf verliefd op het probleem, dan zie je altijd...

Hoe beweeg je mee in de snel veranderende wereld van werk? Voor Nadine Beister is de grootste HR-pijler dit jaar het vergroten van de wendbaarheid van de organisatie.

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Dit jaar krijgen ouders hogere vergoedingen voor hun kosten bij de zorg voor hun kinderen. Het gaat hier om de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en het kindgebonden budget. Wat houden de verhogingen in? En wat moet HR weten? Een overzicht.

Zzp-wetgeving: zie jij door de bomen het bos nog?

Zzp-wetgeving: zie jij door de bomen het bos nog?

Het nieuwe kabinet wil duidelijke criteria voor een arbeidsrelatie opstellen. Ook is het plan de handhaving van schijnzelfstandigheid weer op te pakken. En de verplichte AOV komt eraan. De stand van zaken op het gebied van de bevroren zzp-wetgeving.

Zo zorg je voor veerkracht en vooruitgang in loopbanen

Zo zorg je voor veerkracht en vooruitgang in loopbanen

Bestendige en veerkrachtige loopbanen: daar draait het tegenwoordig steeds meer om. Maar hoe zorg je dat medewerkers hun loopbaandoelen realiseren? Een taak waar het nieuwe bedrijf Endit zich op richt.

Zo gebruik je de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) goed

Zo gebruik je de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) goed

Vanuit de vrije ruimte van de WKR kun je zaken onbelast aan werknemers vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Door deze goed te benutten voorkom je een hoge eindheffing. En zo kun je goedkoper extra's aanbieden. Hoe werkt dit?

Lagere startleeftijd voor pensioenregeling: dit betekent het voor HR

Lagere startleeftijd voor pensioenregeling: dit betekent het voor HR

Als werkgever moet je uiterlijk op 1 januari 2028 je pensioenregeling hebben aangepast aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Waar je nu al mee te maken krijgt, is de lagere toetredingsleeftijd voor pensioenopbouw. Wat betekent dit voor HR en wat...

Alles wat HR moet weten over aansprakelijkheid en beroepsziekten

Alles wat HR moet weten over aansprakelijkheid en beroepsziekten

Als werkgever moet je maatregelen treffen om werknemers tegen gevaar te beschermen. Je bent in beginsel aansprakelijk voor de schade die de werknemer oploopt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden.