1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Zo word je een aantrekkelijke werkgever

Talent aantrekken en behouden: momenteel een breinbreker voor menig HR-manager. Vooral millennials zijn in trek. Hoe zet je jezelf neer als aantrekkelijke werkgever? Drie tips

Zo word je een aantrekkelijke werkgever

Vooral millennials, jonge professionals geboren tussen 1980 en het jaar 2000 zijn populair op de arbeidsmarkt. Maar wat zoeken zij in een werkgever?

Wat is een aantrekkelijke werkgever?

Uit onderzoek van Effectory, uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers, blijkt dat millennials een organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, als een aantrekkelijke werkgever beoordelen.

Millennials willen het liefste werken voor organisaties met een helder en eerlijk verhaal, die zich bezig houden met duurzame bedrijfsvoering. Jongeren tot 35 jaar beoordelen de stelling ‘Ik vind het belangrijk dat een organisatie aandacht besteedt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’ met een 7,7. Vanaf 35 jaar daalt deze score, de groep vanaf 45 jaar beoordeelt de stelling gemiddeld met een 7,4.

Tip 1: ga voor een eerlijk verhaal

Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, geeft tekst en uitleg. “Jonge professionals willen zich kunnen identificeren met de doelen en visie van een organisatie.”

Een eerste tip om je als organisatie op de kaart te zetten als aantrekkelijke werkgever, is volgens Heezen dan ook om je toegevoegde waarde als organisatie te bepalen. “Waarom zijn wij een leuke, boeiende organisatie? Op welke manier voegen we wat toe aan de wereld? Elke organisatie voegt iets toe – anders heb je geen bestaansrecht.”

Of er een match is, bepalen jonge professionals meestal niet op basis van een vacaturetekst, maar op basis van ervaringen van medewerkers en klanten op social media, vlogs en blogs. “Kortom, ze zoeken content die een echt inkijkje geeft in de wereld van de organisatie. Organisaties die geen eerlijke, betrokken bijdrage leveren, vallen door de mand.”

Transparantie

Door de transparantie  van social media is het goed zichtbaar als organisaties niet integer zijn. Omdat jonge medewerkers duurzaamheid heel belangrijk vinden, roept dit steeds meer weerstand op. “Ze vermijden zo’n werkgever en klanten doen liever ergens anders zaken”, vertelt Heezen. “Bij succesvolle organisaties zien we juist het omgekeerde. Als bedrijven een glashelder antwoord kunnen geven op vragen als: “Wat dragen wij bij?” en “Wat is onze toegevoegde waarde in de maatschappij?” zijn ze mateloos populair. En die populariteit werkt als een inktvlek. Ervaringen worden doorgeven en de aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten groeit.”

Dit effect wordt nog verder versterkt door de ‘reclame’ die bestaande medewerkers maken, bijvoorbeeld via social media. Zij zijn waardevolle ambassadeurs. Wanneer je als organisatie oprecht een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij, dan komen de beste mensen vanzelf naar je toe.

Tip 2: besteed veel aandacht aan onboarding

Maar misschien nog wel belangrijker, hoe zorg je vervolgens dat je de nieuwe talenten ook binnenhoudt? Ook op dat vlak  heeft Heezen een aantal praktische tips. Zo raadt hij aan veel aandacht te besteden aan een professioneel instroomproces “Na recruitment heeft het onboarding- of instroomproces de grootste businessimpact van alle HR-taken. Veel organisaties onderschatten dit. Vaak wordt hier minder aandacht aan besteed en wordt het over gelaten aan de afdeling waar de medewerker uiteindelijk terecht komt. Hier ligt potentie voor verbetering! De eerste maanden in een functie zijn namelijk cruciaal voor het verdere verloop van een carrière. Dit geeft een de kickstart aan de bevlogenheid en productiviteit van nieuwe medewerkers."

Tip 3: Benut het enthousiasme van nieuwe medewerkers

“Nieuwe medewerkers zijn uitstekende ambassadeurs voor je organisatie”, tipt Heezen. Van de medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn, raadt ruim 86% de organisatie aan bij vrienden en kennissen. “Doe hier je voordeel mee. Deze groep nieuwe, enthousiaste medewerkers kan je organisatie helpen om op een efficiënte manier nog meer talent aan te trekken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Effectory.

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Cédric Verschooten en Michael Neefs:  "We hebben dus betere kandidaten en minder bureaucratie, wat zorgt voor een betere ervaring."

Zo verbeterde en versnelde de Brusselse overheid het wervingsproces

Het Brussels hoofdstedelijk gewest weet met het initiatief Talent.brussels succesvol mensen aan te trekken voor overheidsbanen in tijden van enorme schaarste. De drijvende kracht daarachter is het HR-platform MyTalent, dat een persoonlijke benadering mogelijk maakt.

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Wat zijn de gevolgen van Prinsjesdag 2022 voor werkenden en werkgevers? Bij veel maatregelen staat vooral het financieel aantrekkelijker maken van werken centraal, zegt Christian Klein, adviseur Inkomensverzekeringen en duurzame inzetbaarheid bij Centraal Beheer. Maar ook de krapte op de arbeidsmarkt heeft de aandacht in Den Haag. De belangrijkste ingrepen op een rij.

Foto: Cytonn Photography | Pexels

Met welke arbeidsvoorwaarden trek je het talent van de toekomst aan?

Nieuwe generaties vragen om nieuwe arbeidsvoorwaarden. Alleen zo kan je als werkgever goed meedoen in de race om talent en goed voorbereid zijn op de toekomst. Waar moet je als werkgever op letten?

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

In pogingen om medewerkers te ondersteunen, vragen we te veel van hun tijd en aandacht. Er is een nieuwe mindset nodig, schrijft Anne Doeser, lead HR innovatiehub bij de Rabobank.

HR-Kennisfestival 2024: een korte terugblik op een geslaagde dag

HR-Kennisfestival 2024: een korte terugblik op een geslaagde dag

Ruim 300 HR-, arbo- en salarisprofessionals bezochten afgelopen dinsdag (26 november) het Kennisfestival in de Jaarbeurs in Utrecht.

Experts: deze skills heb je nodig nu de rol van HR verandert

Experts: deze skills heb je nodig nu de rol van HR verandert

2025 begint bijna. Wat betekent dat voor de ontwikkeling van HR? Welke skills heeft een HR-professional nodig om klaar te zijn voor de toekomst?

Zo kun je personeel met kinderopvangproblemen helpen

Zo kun je personeel met kinderopvangproblemen helpen

De kinderopvang piept en kraakt door personeelstekorten. Wat als jouw personeel geen kinderopvang heeft en niet kan komen werken? Dit zijn de opties.

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Beschouw neurodiversiteit als vormen van diversiteit en creëer een employer journey waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt, adviseert expert Heleen Mes.

Schiphol-CHRO Esmé Valk: "We hebben volgens mij voor het eerst in Nederland in een aanbesteding de eisen aan kwaliteit van werk meer gewicht gegeven dan de prijs." Foto: Guido Benschop

CHRO Royal Schiphol Group: 'Mijn doel is de magie en de trots op...

Schiphol is een wereld waar alles en iedereen samenkomt. Dat is precies wat Esmé Valk, CHRO bij Royal Schiphol Group, zo aanspreekt.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

Werknemer zwijgt over gezondheid, wordt aangenomen en weer ontslagen. Wat zegt het hof?

Werknemer zwijgt over gezondheid, wordt aangenomen en weer ontslagen....

De werkgever doet een beroep op dwaling, nu de brugwachter een ernstige oogaandoening blijkt te hebben. Slaagt dit verweer?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.