1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'
Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Doets, met zijn uitgebreide ervaring in HR consultancy, en Burghoorn, met haar achtergrond in learning & development en psychologisch onderzoek, brachten hun expertise samen in Everybody Frank. Sinds broer en zus het bedrijf in 2021 officieel lanceerden, hebben ze een indrukwekkende groei doorgemaakt, met klanten in uiteenlopende sectoren zoals advocatenkantoren, zorginstellingen en productiebedrijven.

Weinig kennis over employee experience

“We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun eigen employee experience. Terwijl de noodzaak daartoe steeds belangrijker wordt. Wanneer je hier meer bruikbare data voor hebt, dan kan je gericht actie ondernemen op verzuimcijfers of op het verloop binnen een organisatie. Daarnaast hangt productiviteit samen met hoe personeel het werk ervaart”, vertelt operationeel directeur Burghoorn. Het doel van Everybody Frank is simpel, maar ambitieus: organisaties helpen de employee experience te verbeteren door continu inzicht te bieden in de werkbeleving van medewerkers.

De rol van continue feedback

Everybody Frank biedt een methode die verder gaat dan de traditionele aanpak van medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO). “Hoewel deze enquêtes waardevolle gegevens kunnen opleveren, bieden ze slechts een momentopname en missen ze de dynamiek die kenmerkend is voor de werkbeleving van medewerkers. Factoren zoals veranderingen in leidinggevenden of de komst van nieuwe collega’s kunnen de werkbeleving beïnvloeden. Net als externe invloeden zoals technologische innovatie”, vertelt algemeen directeur Doets. “Daarom pleiten we voor een aanpak waarbij continue feedback centraal staat. De Confetti Methode maakt het mogelijk om wekelijks inzicht te krijgen in hoe medewerkers hun werk ervaren, wat organisaties in staat stelt om proactief in te grijpen.”

Gebruiksvriendelijkheid

Bij het ontwerpen van de Confetti Methode stond één aspect centraal: gebruiksvriendelijkheid: “De app maakt gebruik van de Experience Sampling Method, waarbij medewerkers wekelijks reflecteren op hun werkbeleving. Door gebruik te maken van gesloten vragen, afwisselende onderwerpen en een laagdrempelige interface, wordt het gevoel van een traditionele enquête vermeden. In plaats daarvan krijgen medewerkers korte, gerichte vragen die gemakkelijk te beantwoorden zijn, vergelijkbaar met het ontvangen van een WhatsApp-berichtje of een nieuwsnotificatie”, vertelt Burghoorn.

Een ander uniek aspect van de app is dat het medewerkers de mogelijkheid biedt om hun antwoorden direct te vergelijken met die van hun collega’s of het algemene team. Dit creëert meer
betrokkenheid en biedt waardevolle inzichten in hoe individuele ervaringen zich verhouden tot die van anderen binnen de organisatie. Dit vergelijkend inzicht kan leiden tot constructieve gesprekken en verbeteringen op zowel individueel als teamniveau.

Door regelmatig te reflecteren op hoe ze hun werk ervaren, worden problemen eerder geïdentificeerd en besproken”

Door de Confetti Methode worden medewerkers zich meer bewust van hun eigen werkbeleving. “Door regelmatig te reflecteren op hoe ze hun werk ervaren, worden problemen eerder geïdentificeerd en besproken. Vanuit dat bewustzijn wordt vanuit de medewerker al een gesprek aangegaan”, vertelt Doets. “Dat kan zijn met je leidinggevende of thuis op de bank, dat maakt niet zo veel uit. Maar dit verhoogde zelfbewustzijn leidt tot betere werkprestaties en een grotere persoonlijke tevredenheid.”

Op de agenda

Daarnaast zorgt het voor dialoog op de werkvloer. “Omdat je wekelijks bezig bent met het thema werkbeleving en omdat employee experience continu op de agenda staat, is het logischer om een gesprek aan te gaan binnen je team. Dit is een hele belangrijke, want in die dialoog op teamniveau zit 80% van je oplossing. Daarbij kunnen managers gebruikmaken van de teamdashboards om gesprekken te faciliteren en gerichte verbeteringen door te voeren. Dit leidt tot een meer betrokken werkcultuur waar problemen sneller worden opgemerkt en opgelost”, aldus Burghoorn.

Zus en broer Maartje en Diederick lanceerden Everybody Frank in 2021 en zagen het bedrijf de afgelopen jaren een grote groei doormaken.
Zus en broer Maartje en Diederick lanceerden Everybody Frank in 2021 en zagen het bedrijf de afgelopen jaren een grote groei doormaken.

“Verder biedt Everybody Frank workshops aan om deze dialoog op gang te brengen. Hierdoor kunnen managers een gesprek makkelijker starten. Want hoe krijg je het gesprek over die werkbeleving op gang? Er zitten ook moeilijkere onderwerpen bij, zoals ongewenst gedrag. Dus hoe snijd je zoiets aan en hoe leid je zo’n gesprek? Daar helpen we bij”, vult Doets aan.

Waardevolle data voor HR en directies

De methode biedt waardevolle data voor HR-afdelingen en directies. Door middel van organisatie-analyses kunnen ze trends en patronen identificeren. Dat kan binnen specifieke afdelingen, maar bijvoorbeeld ook over generaties en genders heen.

Deze inzichten maken het volgens Doets mogelijk om proactief in te grijpen en gerichte interventies in te plannen. “Bijvoorbeeld, als blijkt dat nieuwe medewerkers significant minder werkgeluk ervaren dan hun meer ervaren collega’s, dan kan dit een signaal zijn om het onboardingproces te herzien. De Confetti Methode biedt een ‘bird’s eye view’ op de organisatie, waardoor verborgen problemen aan het licht komen en effectief kunnen worden aangepakt.”

Werkgeluk is de sleutel

Kijkend naar de klanten van Everybody Frank valt iets op: “Als we onze data analyseren dan zien we eigenlijk dat er geen verschil in werkstress zit tussen werknemers die weggaan en blijven. Dat is super interessant. De werknemers die blijven, ervaren wel meer werkgeluk. We zien dat het in veel sectoren gaat over de hoge werkdruk en dat dit moet worden aangepakt, maar de oplossing zit hem dus eigenlijk in het toevoegen van werkgeluk. Het is veel makkelijker om de balans te herstellen aan de werkgelukkant, want dan kan je werkstress veel beter opvangen”, besluit Burghoorn.

Dit artikel is gesponsord door Everybody Frank.

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

Heeft HR een rol in de digitale employee experience (DEX)? Absoluut. Met deze 4 stappen realiseert jouw organisatie een betere DEX.

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Bij 60% van de HR-professionals staat employee experience hoog op de agenda, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe organiseer je dit? Expert Heleen Mes deelt 4 praktijkvoorbeelden.

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Een personeelstekort heeft een negatieve invloed op de prestaties van een organisatie en verhoogt de druk op de bestaande medewerkers. Er zijn gelukkig veel, ook niet zo bekende, manieren waarop je als werkgever personeelstekorten te lijf kunt gaan.

Jan Carel Uylenberg van AS Watson
Foto: Guido Benschop

HR-directeur Kruidvat: 'Het hele HR-beleid draait om de favoriete...

De HR-strategie van AS Watson, bekend van Kruidvat en Trekpleister, draait om één duidelijke missie: de favoriete werkgever zijn én blijven. HR-directeur Jan Carel Uylenberg legt uit hoe het bedrijf daar met 4 HR-pijlers aan werkt.

Wetsvoorstel 'Participatiewet in balans': de gevolgen

Wetsvoorstel 'Participatiewet in balans': de gevolgen

Het wetsvoorstel 'Participatiewet in balans' vereenvoudigt de regels en procedures van de Participatiewet. Vertrouwen en de menselijke maat moeten bij de uitvoering voortaan kernwaarden zijn. Wat betekent dit en welke maatregelen uit het...

Arbodienst kiezen? Hier moet je op letten

Arbodienst kiezen? Hier moet je op letten

De arbodienst is niet slechts een verplichte schakel in het verzuimproces; het is een van je belangrijkste businesspartners binnen het strategisch verzuimmanagement. Goede aansturing en ondersteuning kunnen het verschil maken. Waar moet je op...

Dit moet HR  weten over de gedragscode grensoverschrijdend gedrag

Dit moet HR weten over de gedragscode grensoverschrijdend gedrag

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je...

Waarom HR niet meer zonder technologische skills kan

Waarom HR niet meer zonder technologische skills kan

HR staat nog te veel aan de zijlijn als het gaat om technologie en AI. Dat moet veranderen als HR als Human Relations zijn strategische meerwaarde voor de organisatie wil kunnen waarmaken. "Alleen dan kun je de kloof dichten met de jonge generatie...