16 tips voor de preventie van burn-out

Als organisaties serieus werk willen maken van de preventie van burn-out, dan is inzicht nodig in de factoren die ten grondslag liggen aan het ontstaan van burn-out. Door waar nodig stressbronnen weg te nemen, zorgt u ervoor dat medewerkers minder snel overbelast raken.

16 tips voor de preventie van burn-out

Wanneer organisaties een beter zicht ontwikkelen op deze oorzaken van stress, kunnen ze het burn-outrisico aanzienlijk verlagen. De HRM-afdeling kan een belangrijke rol spelen bij het in kaart brengen van deze bronnen, het geven van voorlichting aan leidinggevenden en het adviseren van de directie om adequate maatregelen te treffen.

Arbeids- en organisatiepsycholoog Annita Rogier benoemt zestien manieren om burn-out bij medewerkers te voorkomen:

  1. Geef medewerkers voldoende autonomie
  2. Zorg dat medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie
  3. Zorg voor voldoende uitdaging
  4. Stimuleer ‘job crafting’
  5. Zorg voor voldoende ondersteuning
  6. Bevorder een open sfeer
  7. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld
  8. Bied bemiddeling bij conflicten
  9. Communiceer transparant
  10. Zorg voor co-creatie bij veranderingen
  11. Bied een veilige werkplek
  12. Hou rekening met de belastbaarheid van medewerkers
  13. Geef feed forward: Wees op de toekomst gericht
  14. Vier successen
  15. Verlaag de stress met de juiste arbeidsvoorwaarden
  16. Hou regelmatig loopbaangesprekken

Deze stappen zullen niet alleen een positief effect hebben op de verzuimcijfers, maar er ook voor zorgen dat medewerkers met meer passie aan de slag gaan en hun talenten optimaal inzetten.

Lees het volledige betoog van Annita Rogier in de gratis whitepaper Zestien manieren om burn-out voor te zijn

Leefstijl en leiderschap beïnvloeden duurzame inzetbaarheid 

Leefstijl en leiderschap beïnvloeden duurzame inzetbaarheid

Onregelmatig werken heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van je mensen. Hoe waarborg je die in de 24-uurseconomie? Bart van Opstal, adviseur duurzame inzetbaarheid, geeft tips.

Mag je een zieke werknemer ontslaan?

Mag je een zieke werknemer ontslaan?

Nee, in de eerste 2 jaar van ziekte geldt een wettelijk opzegverbod. In principe mag je iemand dus niet ontslaan. Bekijk het volledige antwoord in de faq.

Foto: Herbert Wiggerman | Vakfotografienet

CHRO Achmea: 'Blijf verliefd op het probleem, dan zie je altijd...

Hoe beweeg je mee in de snel veranderende wereld van werk? Voor Nadine Beister is de grootste HR-pijler dit jaar het vergroten van de wendbaarheid van de organisatie.

Foto: Liza Summer | Pexels

Toon lef, zet mentale gezondheid op de HR-agenda

Mentale weerbaarheid is een belangrijk thema, met name onder jongeren. Door er als werkgever aandacht aan te schenken, kun je je onderscheiden, schrijft onderzoeker Mirjam Baars.

Dit moet je weten over de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen

Dit moet je weten over de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen

De WIA is van toepassing op mensen die als gevolg van ziekte een loonverlies lijden van ten minste 35%. Hierover lees je alles in deze praktijkgids.

Zo implementeer je succesvol jouw vitaliteitsbeleid

Zo implementeer je succesvol jouw vitaliteitsbeleid

Vitaliteit draait om de juiste mix van voeding, beweging, veerkracht en voldoening. Het vitaliteitsbeleid staat dan ook hoog op de HR-agenda. Maar hoe implementeer je zo'n beleid succesvol in jouw organisatie?

29-04-2024 Lisse
Ghislaine Aarts van Arriva.
Foto: Guido Benschop

Directeur HR Arriva: "Ik lig weleens wakker van het aantal...

Dreigen met werkonderbreking, agressie tegen medewerkers en een groot CO2-doel. Arriva staat de komende jaren voor uitdagingen. Ghislaine Aarts, directeur HR van Arriva vertelt erover.

8 tips voor het kiezen van een goede arbodienst

8 tips voor het kiezen van een goede arbodienst

Wil je de positieve rol van een arbodienst ervaren, dan is het selecteren van een goede arbodienst essentieel. Helaas is zo'n goede keuze lang niet altijd vanzelfsprekend. HR-professional Diane Dros geeft tips.