Talentontwikkeling op de schop door corona?

Door de coronacrisis is ook de wereld van opleiding, leren en ontwikkeling op z'n kop gezet. Veel bedrijven nemen nu hun talentontwikkelingsprogramma's onder de loep. Wordt opleiden en ontwikkelen op afstand de nieuwe standaard?

Na de uitbraak van COVID-19 duurde het slechts enkele dagen om te meten hoe sterk onze moderne samenleving is: in de strijd om levens te redden, werden de lopende hervormingen on hold gezet en werden veel activiteiten stopgezet, waardoor economische groei werd bevroren. Terwijl we jaren van groei in rook zien opgaan, is de schok voor onze economie enorm.

We zien dat bedrijven zwaar getroffen worden. Allereerst zullen we, net als in elke andere crisis, ons best moeten doen om terug te keren naar vroegere prestatieniveaus. Dit betekent dat we procedures en budgetten moeten herzien en moeten beslissen wat er moet worden behouden of gestopt.

Maar dit alleen zal niet voldoende zijn. Om onze duurzaamheid op langere termijn te waarborgen, zullen we onze relatie met het werk moeten heroverwegen, te beginnen met de traditionele werkplek: het kantoor.

Nieuwe duurzame realiteit

Het werken vanuit huis biedt ons de mogelijkheid om te beoordelen in hoeverre technologische innovaties de omstandigheden in ons persoonlijke en professionele leven hebben verbeterd. Veel bedrijven hebben hun activiteiten door middel van online werken voortgezet, wat bewijst dat ze zich kunnen aanpassen. Daarmee hebben ze deze onverwachte situatie om kunnen buigen naar een nieuwe duurzame realiteit.

Thuiswerken wordt de standaard

Om een voorbeeld te geven: De PSA Groep (Peugeot/Citroën/Opel) heeft onlangs aangekondigd dat thuiswerken de standaard wordt voor ruim 8000 werknemers in de administratieve en R&D-afdelingen van het hoofdkantoor. Vele andere bedrijven volgen. Nieuwe werkwijzen, wendbaarheid, samenwerking, betrokkenheid… alles moet opnieuw worden uitgevonden. Door deze ongekende crisis moet de wereld van opleiding, leren en ontwikkeling ook een nieuwe toekomst voor zichzelf uitvinden.

Impact op opleidingen en trainingen

Voor veel grote bedrijven heeft het woord opleiding nog steeds zeer traditionele connotaties. In hun ogen worden trainingen in de meeste gevallen gezien als een activiteit voor in het klaslokaal waarbij de deelnemers fysiek aanwezig moeten zijn.

Hoewel andere vormen van training zoals e-learning en Massive Open Online Courses (MOOCS) steeds bekender worden, gaat dit vaak gepaard met negatieve feedback. Zo zou e-learning saai zijn en leggen MOOCS te veel beperkingen op, wat leidt tot een uitvalpercentage van 90 procent. Het imago van technische oplossingen en hun potentieel worden door deze negatieve feedback ongunstig beïnvloed, wat er toe leidt dat HR-professionals minder snel kiezen voor e-learning.

Bedrijven zullen niet snel teruggaan naar de klassikale opleiding

Onderscheidende leerervaring

En toch, zoals Marc Dennery van C-Campus het zo goed uitlegt: ‘In de toekomst zullen fysieke trainingen meer dan ooit een onderscheidende leerervaring moeten bieden. Opleidingsorganisaties zullen hun leeromgevingen volledig moeten heroverwegen om hen te overtuigen van de toegevoegde waarde van hun klassikale opleiding ten opzichte van afstandsonderwijs.’ Hij voegt eraan toe: ‘Bedrijven zullen niet zo snel teruggaan naar de traditionele klassikale opleiding om vier redenen: budget, logistiek, gezondheid en veiligheid.’

Deze nieuwe realiteit geeft stof tot nadenken over een nieuwe aanpak van de opleiding van morgen, waarbij wordt profiteert van de kenmerken van onze nieuwe wereld. Drie voorbeelden:

  • Volwassen technologie:dankzij de kwaliteit en flexibiliteit van videoconferenties en virtuele communicatie kunnen mensen vanuit de hele wereld samenkomen en in real time samenwerken. Dit creëert een gevoel van verbondenheid en versterkt menselijke relaties.
  • Een multimodale aanpak: het omarmen van nieuwe HR-technieken zoals virtuele, interactieve workshops, één-op-één of teamcoaching, co-development, assessment-tools, mentoring, enzovoorts. Dit is de tijd voor het mixen en mengen van een pedagogische aanpak.
  • Gepersonaliseerde en duurzame oplossingen: deze helpen individuen om aan hun persoonlijke uitdagingen te werken en hen tegelijkertijd voldoende ruimte en tijd geven om deze initiatieven in praktijk te brengen. Neurowetenschapper Richard Boyatzis toonde aan dat voor duurzame verandering vijf fasen nodig zijn: een plan opstellen, het plan in de praktijk brengen, het gedrag aanpassen met het oog op deze praktijk, experimenteren en opnieuw beoefenen.

Effectievere benadering

De basis van de traditionele opleiding – fysieke aanwezigheid, collectief, structureel – is nu achterhaald, verdrongen door efficiëntere digitale benaderingen die meer nadruk leggen op het menselijke aspect. Vaak blijken deze nieuwe benaderingen effectiever te zijn dan de traditionele klassikale opleiding.

Door gebruik te maken van het brede scala aan mogelijkheden van het afstandsonderwijs, durven steeds meer HR-managers een slimme mix te maken die 70 procent van het afstandsonderwijs en 30 procent van het klassikaal onderwijs omvat. ‘Veel grote bedrijven zijn op dit moment bezig met het herzien van hun talentontwikkelingsprogramma’s  op zoek naar nieuwe oplossingen zoals individuele coaching of co-ontwikkelingsprogramma”, zegt Nathalie Ducray, chief program & coach community officer bij MoovOne.

Het bedrijf heeft in de afgelopen vijf jaar hard gewerkt om de digitale technologie te verwerken in het serviceaanbod:

  • Er zijn innovatieve programma’s op onder meer het gebied van leiderschap en coaching ontwikkeld. Deze programma’s zijn gebaseerd op een mix van coaching, opleiding en groepsfacilitatie.
  • Teams en groepen worden geholpen om individuele of collectieve uitdagingen te delen. Dit gebeurt aan de hand van het zogeheten collective intelligence-tools en de fundamenten van het co-ontwikkelingsmodel van Champagne & Payette.
  • De collective-intelligence-workshops en de teamcoaching- en teamprojectprogramma’s helpen bij het versterken van de teamprestaties, brainstormen en het ontwikkelen van organisatorische methoden voor effectieve vergaderingen.
  • De transformatie van organisaties, managers en andere belangrijke actoren wordt begeleid met op maat gemaakte cursussen.

Ondersteuningsprogramma op afstand

Daarnaast is er een ondersteuningsprogramma ontworpen dat 100% op afstand plaatsvindt. “Dit programma bevat alle ingrediënten van ons bedrijfs-NA en combineert op natuurlijke wijze een coachingsdimensie met een sterke dosis collectieve intelligentie, waardoor de ervaring rijker wordt. De focus op het potentieel van je bedrijf en het potentieel van de mensen die het samenstellen, betekent dat je hen het beste in leerervaring biedt. Innoverende methodes en een mensgerichte aanpak kunnen de vrijheid creëren waar digitale technologie echt ten dienste staat van de mens en van het bedrijf.”

Ruim 200 HR- en L&D afdelingen gingen sinds 2015 met het bedrijf in zee, zegt Ducray. “Ze zijn allemaal gericht op het doel om hun organisatie te transformeren. Ze hebben allemaal de sprong gewaagd en deze nieuwe weg gevolgd.”

Dit artikel is gesponsord door MoovOne

Dit vind je misschien ook interessant