Acht handige tips voor het geven van een webinar

Geef jij binnenkort een webinar voor  je medewerkers en wil je op en top voorbereid zijn? Met deze acht tips van online opleider SkillsTown weet je wat je zeker wel moet doen om je kijkers te blijven boeien en vertel je een verhaal dat blijft hangen.

Acht handige tips voor het geven van een webinar

1. Kom tot de kern

Niets zo saai als een lang verhaal waarbij de kernboodschap wegblijft. Probeer daarom ‘to the point’ te komen. Zorg ervoor dat zowel je slides als je verhaal geen overbodige informatie bevatten. Gebruik zo min mogelijk tekst op de slide en laat die vooral ondersteunend zijn. Zorg er daarnaast voor dat je een doel hebt met je webinar en dat je verhaal aan dit doel voldoet. Wil je bijvoorbeeld vertellen hoe je een appeltaart bakt? Vertel minder over waarom het zo leuk is om een appeltaart te bakken en meer over hoe de kijker zelf een appeltaart bakt. Houd je doel goed voor ogen.

2. Oefenen, oefenen oefenenen

Practice makes perfect. Want hoe vaker je het webinar ‘droog’ oefent, hoe natuurlijker je presentatie overkomt! Als je weet wat je in het webinar wilt vertellen, oefen dan zoveel mogelijk met het presenteren van je verhaal. Doe hierbij net of je het webinar live geeft en gebruik dus ook je slides. Om écht een goed beeld te krijgen, kun je jezelf opnemen en je presentatie terugkijken. Niemand is kritischer dan jijzelf.

3. Doe aan promotie

Een webinar geven vergt best wat voorbereiding, dan is het extra leuk als je harde werk ook door mensen wordt gezien. Start daarom op tijd met promotie. Kies een pakkende titel en communiceer je webinar bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Stuur bijvoorbeeld een mailing aan je eigen netwerk (houd wel rekening met de AVG richtlijnen), maak een pakkende landingspagina en gebruik social media om je webinar te promoten. Bij SkillsTown geven ze een passend advies voor het promoten van een webinar.

4. Bereid je fysiek voor

Tijdens de live uitzending wil je professioneel, zeker en rustig overkomen. Om je zenuwen de baas te blijven is het goed om een aantal fysieke oefeningen te doen net voordat je start. Doe bijvoorbeeld een powerpose of adem een aantal keer diep in door je neus en uit door je mond. Deze oefeningen geven je lichaam rust en vertrouwen. Zet daarnaast een glas water klaar voor tijdens het webinar. Als je merkt dat je sneller gaat praten, neem dan even rust en drink wat water.

5. Kies de juiste kleding

Maakt de studio waarin je gaat presenteren gebruik van een ‘green screen’? Draag dan zeker geen groene kleding. Bij het gebruik van een green screen word je als presentator voor een groene achtergrond gezet. Tijdens het uitzenden van je webinar, wordt de groene achtergrond vervolgens weg gefilterd en vervangen met een afbeelding of video. Als je groene kleding draagt, zou dat betekenen dat ook dat deel van jou verdwijnt en wordt vervangen door de achtergrond. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Geen groen dus ;). Andere felle kleuren werken vaak goed op de camera. Neem voor de zekerheid wat verschillende setjes mee zodat je samen met de webinarbegeleider kunt kijken wat het beste voor jou werkt.

6. Blijf interessant

De kijkers die jouw webinar volgen, zijn enorm betrokken. Ze hebben tenslotte de tijd genomen om naar jouw verhaal te luisteren. Betrek ze dan ook tijdens je webinar. Geef de mogelijkheid om vragen te stellen of maak gebruik van een poll. Zo blijf je de kijkers boeien en geef je hen de mogelijkheid om van jouw expertise gebruik te maken. Wees niet bang voor vragen die gesteld worden, iedere vraag is waardevol. Ook als je hem niet direct kunt beantwoorden. Geef dat dan ook aan en kom er later bij de persoon in kwestie op terug.

7. Maak een opname voor daarna

Er zijn altijd kijkers die op jouw uitgekozen tijdstip niet aanwezig kunnen zijn. Die wil je natuurlijk niet missen! Een groot voordeel van het digitaal delen van kennis, is dat het webinar opgenomen kan worden. Zo kunnen ook degenen die niet live aanwezig zijn, later toegang krijgen tot je content. Hiermee kun je bestaande contacten blij maken, maar zeker ook nieuwe relaties opbouwen. Zorg er dus altijd voor dat het live webinar ook opgenomen wordt.

8. Zorg voor de juiste ondersteuning

Hoe klein of groot je webinar ook is, als er veel van afhangt moet de kwaliteit goed zijn. Goede ondersteuning is daarom essentieel. Zorg daarom voor een moderator die je kan helpen bij het ontvangen, beantwoorden en selecteren van vragen die tijdens je webinar binnen komen. Zo kun jij je volledig focussen op het vertellen van je verhaal.

Daarnaast kan er tijdens een live uitzending ook wel eens iets misgaan. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, als er op dat moment maar de juiste mensen klaarstaan die het direct op kunnen lossen. Wij raden dan ook aan om je webinar in samenwerking met een professionele partij te organiseren zodat jij je kunt concentreren op je presentatie en zij in de facilitaire zaken voorzien. Als online opleider organiseert SkillsTown maandelijks tientallen professionele webinars en zij helpen je bij het neerzetten van een professioneel webinar.

Dit artikel is gesponsord door online opleider SkillsTown.

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Foto: Shutterstock

Hoeveel mantelzorgers werken er in jouw organisatie?

Maar liefst 18 procent van het verzuim wordt erdoor veroorzaakt: mantelzorgers die in de knel komen tussen werk en privé. Geen wonder, want het aantal mantelzorgers is opgelopen tot 5 miljoen. Hoe kan HR ze zo goed mogelijk begeleiden?