Een beeldschermbril als wapen tegen ziekteverzuim

Collega's die in een krampachtige houding zitten te turen naar hun beeldscherm. Of die veel te vaak en veel te hard in hun ogen zitten te wrijven. Misschien wordt het tijd voor een beeldschermbril? Hoe een beeldschermbril een belangrijke bijdrage kan leveren aan het omlaag brengen van het ziekteverzuim.

Het bleek uit een recent onderzoek van TNO : zo’n 4 op de 10 werknemers werken tenminste 6 uur per dag achter hun beeldscherm. Dit kan leiden tot vermoeide ogen en fysieke klachten als nek-, hoofd- en schouderpijn.

Dat komt niet alleen door dat beeldscherm van de medewerkers , het ligt vaak ook aan hun bril. “Ga maar na”, zegt Alisina Siawash, marketeer bij seeh. “Veel veertigplussers krijgen moeite met lezen. De spiertjes in hun ogen verliezen hun flexibiliteit, en dus kunnen die mensen minder snel schakelen tussen ver en dichtbij. Natuurlijk, dan kun je kiezen voor een leesbril, maar die is vooral geschikt voor afstanden van zo’n 30 cm. Het beeldscherm staat een eindje verder, op een afstand van een centimeter 60 of 65. Het gevolg: medewerkers kruipen dichter tegen dat beeldscherm aan, en dat leidt tot een heel onnatuurlijke houding.”

Onnatuurlijke houding

En dat is niet alles. “Sommige medewerkers zijn privé gewend aan hun multifocale bril – en dat is precies de bril die ze ook gebruiken voor het werken achter een beeldscherm. Alleen is die multifocale bril op het werk slechts van beperkte waarde. Hij beschikt namelijk over twee optimale kijkgebieden: een deel voor dichtbij en een deel voor veraf. Het kijkgebied voor de tussenafstand is erg smal. Het gevolg: tijdens het werken achter een computer kijk je naar je beeldscherm door het onderste deel van de brillenglazen. Hierdoor til je je hoofd op om alles goed te kunnen zien. Als je lange tijd in deze onnatuurlijke houding zit, leg je veel druk op je nek en schouders.”

Beelschermbril met correctieglazen

De oplossing voor deze klachten: een beeldschermbril met correctieglazen. “Het glas daarin is speciaal gemaakt om dichtbij, midden-ver en ver comfortabel te kijken”, zegt Siawash. “Hierdoor ben je ervan verzekerd dat je scherp ziet én een goede werkhouding aanneemt achter de computer. Dit in tegenstelling tot de gewone multifocale bril en de leesbril, waarmee die houding juist te wensen overlaat.”

Een beeldschermbril is een arbomiddel en valt onder de gerichte vrijstelling

Geen wonder dat zo’n beeldschermbril een belangrijke bijdrage kan leveren aan het omlaag brengen van het ziekteverzuim. En dat voor een relatief geringe investering: een enkelvoudige beeldschermbril kan de werkgever al vanaf €80,72 (ex btw) aanschaffen en een multifocale bril vanaf €176,86 (ex BTW). Maar let op de formulering: die kosten zijn inderdaad voor de werkgever. “Heel af en toe zie je een manager die een eigen bijdrage wil van de werknemer”, zegt Siawash. “Iets als: wij betalen €150, en alles wat de bril meer kost, moet door de werknemer worden bijbetaald. Volgens ons is dat geen goede beslissing, en wel om twee redenen.”

De eerste is een principiële. “De werkgever is verantwoordelijk voor een goede en veilige werkomgeving”, zegt Siawash. “Hij zorgt bijvoorbeeld voor een deugdelijke stoel, en dat zonder bijdrage van de werknemer. Waarom zou je een beeldschermbril dan niet voor 100% vergoeden? Bovendien is zo’n eigen bijdrage van een werknemer fiscaal niet voordelig. Een beeldschermbril is namelijk een arbomiddel en hij valt onder de gerichte vrijstelling. Echter, voor die vrijstellingen gelden wel enkele voorwaarden. En een van die voorwaarden luidt: je brengt geen kosten ten laste van de werknemer.”

Veiligheidsbril met correctieglazen

Maar een werkgever met hart voor zijn medewerkers, zal hen niet alleen willen beschermen tegen droge ogen en vermoeidheid. Want buiten de (thuis)kantoor worden die mensen wellicht geconfronteerd met andere risico’s. Bijvoorbeeld rondvliegende deeltjes die ze in hun ogen kunnen krijgen. Belangrijk dus om hen te voorzien van een goede veiligheidsbril. Preciezer gezegd: een veiligheidsbril op sterkte.

Belangrijk hierbij is de keuze van het glas. “Normaal heb je bij een veiligheidsbril de keuze tussen polycarbonaat en CR-39”, legt Siawash uit. “Wij gebruiken Trivex; dat is nog lichter en krasvaster dan de andere twee varianten. We hebben brillen met een kraswerende en antireflectie coating. Maar het overgrote deel van onze klanten kiezen voor een zogenoemde superieure coating. Die is niet alleen kraswerend, antistatisch en antireflecterend, maar ook vuil- en waterafstotend en tot wel 7 keer harder, waardoor die nog krasvaster is. En dat met moderne kunststof en metalen monturen.”

Otoplastieken

Vaak krijgen medewerkers ook te maken met een ander arbeidsrisico: extreem lawaai. Voor werkgevers in Nederland is dit een serieus aandachtspunt. “Gehoorschade is een van de meest gemelde beroepsziektes”, zegt Siawash. “En dan moet je niet alleen denken aan tinnitus. Maar ook aan klachten die al ontstaan op de korte termijn: hoofdpijn, slaapproblemen, concentratieproblemen. Dit kun je ondervangen met otoplastieken.”

Ook die otoplastieken worden geleverd door seeh. Siawash: “Niet alleen zijn ze duurzaam en comfortabel, ze kunnen ook worden voorzien van een aangepast filter. In die spoelkeuken kun je waarschijnlijk volstaan met een laag filter. Maar werk je in de buurt van opstijgende vliegtuigen, dan wordt dat filter veel zwaarder. Daarnaast heb je filters die zijn ontworpen voor hoge geluidspieken. Denk aan de neerkomende heipalen in de bouw. Onze aanmeetspecialisten in de winkel en op locatie kunnen uiteraard over de filterkeuze adviseren.”

Service

Beeldschermbrillen, veiligheidsbrillen en otoplastieken. Natuurlijk zijn er ook andere leveranciers waar je die kunt bestellen. Maar volgens Siawash biedt zijn organisatie een duidelijke meerwaarde: het unieke bestel- en beheersysteem, de service en de landelijke dekking. “Wat die landelijke dekking betreft: zodra de werkgever klant wordt bij ons, kunnen de medewerkers terecht bij de dichtstbijzijnde vestiging van Hans Anders, in Nederland en België. Met ruim 400 winkels zit er altijd eentje in de buurt. En onze service houdt niet alleen in dat mensen ons altijd kunnen bellen met vragen; we gaan verder. Als de klant dat wil, kunnen we ons unieke systeem aan laten sluiten op zijn inkoopsysteem. Dat maakt de hele administratieve afhandeling een heel stuk simpeler.”

Dit artikel is gesponsord door seeh, exclusieve partner van Hans Anders.