Sofia Houari is corporate gifting lead bij Wondr care. Het bedrijf specialiseert zich in milieuvriendelijke én gezonde geschenken met een sociale impact, verpakt door mensen uit kwetsbare groepen. Wondr biedt specifiek plasticvrije verzorgingsproducten met natuurlijke ingre-diënten, geproduceerd in België. Onder de klanten bevinden zich bedrijven als Afas software en BASF.
Houari legt uit wat het belang is van een strategisch attentiebeleid voor een organisatie. “Het raakt aan de kern van de meeste HR-uitdagingen: het aantrekken en behouden van talent, motivatie en engagement. Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat 33 procent van de medewerkers nooit waardering ervaart voor hun werk. Forbes rapporteert dat 76 procent van de millennials zelfs overweegt te vertrekken als ze zich niet gewaardeerd voelt. Die cijfers benadrukken de urgentie van het uiten van waardering en attenties zijn daar een vorm van.”
Persoonlijke verrassing
Volgens Houari draait het om een cultuur van oprechte waardering, waarbij een doordacht attentiebeleid als katalysator werkt. “Bij Wondr zien we dat een attentie veel meer kan zijn dan een cadeau. Het is een tastbare uiting van je waardering die een boodschap overbrengt. Daar ligt de kracht: niet in de financiële waarde, maar in de betekenis erachter.”
Juist daar gaan werkgevers vaak de mist in, ziet Houari. “Veel bedrijven delen jaarlijks attenties uit zonder er echt bij na te denken. Ze geven ze op voorspelbare momenten, zoals Kerstmis, met dezelfde geschenken voor iedereen. Maar de grootste impact creëer je door te verrassen op onverwachte momenten en met een persoonlijke touch. Timing en personalisatie maken het verschil.”
Er zijn volgens Houari een aantal betekenisvolle momenten om met een attentie te komen. “Momenten zoals verjaardagen, jubilea en feestdagen liggen voor de hand. Maar we moedigen bedrijven aan om verder te kijken en de employee journey als uitgangspunt te nemen, dus van onboarding tot offboarding en alles daartussenin. Onverwachte attenties maken vaak de grootste indruk. Denk aan een kleine attentie na een pittig project, bij een persoonlijke mijlpaal zoals een verhuizing of juist tijdens moeilijke momenten zoals ziekte of een familielid dat in het ziekenhuis ligt. Voor deze momenten kun je denken aan kleinere geschenken zoals een duurzame toilettas of een set natuurlijke verzorgingsproducten.”

Voor grotere mijlpalen, zoals de eindejaarsperiode of significante jubilea, kun je volgens Houari kiezen voor samengestelde kerstboxen met een mix van duurzame producten. “Die kunnen volledig gepersonaliseerd worden in lijn met de waarden van je organisatie.
Hybride aanpak
De vraag is of je een attentiebeleid nu het beste centraal of decentraal moet inrichten. Volgens Houari werkt een combinatie het beste. “Als je alles van bovenaf organiseert, mis je de persoonlijke touch. Maar als je alles overlaat aan individuele managers, ontstaat er snel inconsistentie.”
Een hybride aanpak, waarbij HR het raamwerk en de budgetten bepaalt maar teamleiders de vrijheid hebben om te kiezen wanneer en welke attenties ze geven, geeft volgens Houari het maximale effect. “Teamleiders kennen de medewerkers het beste en weten welke producten het beste bij een specifieke persoon past, of het een luxe kerstbox is of een kleine attentie voor complimentendag. Dat wordt ook bevestigd door onderzoek van adviesbureau Gallup: 28 procent van de medewerkers herinnert zich erkenning beter wanneer die van hun directe manager komt. Erkenning door een klant (10 procent) of een collega (9 procent) blijft veel minder hangen in de herinnering.”
We zien dat bedrijven vaak alleen inzetten op de pieken en er niet zijn tijdens de dalen, terwijl juist dan een attentie enorm gewaardeerd wordt.”
De vraag is hoe je als organisatie een effectief attentiebeleid neerzet. Houari: “Er zijn een paar belangrijke stappen die je moet zetten. Begin met duidelijke richtlijnen die aansluiten bij je organisatiecultuur en waarden. Betrek mensen van verschillende afdelingen en niveaus bij de ontwikkeling ervan om inclusiviteit te waarborgen. Communiceer het beleid transparant en zorg voor goede training van leidinggevenden. Stel daarnaast realistische budgetten op en focus op duurzaamheid en ethiek bij de keuze van leveranciers. Belangrijk is ook dat je regelmatig evalueert en aanpast waar dat nodig is. Een attentiebeleid is geen statisch document maar een levend onderdeel van je cultuur.”

Maak in elk geval niet de fout dat je niet nadenkt over wat je wilt bereiken met je attenties, waarschuwt Houari. “Veel bedrijven geven uit gewoonte of plicht, zonder een duidelijke strategie. Een andere valkuil is gebrek aan personalisatie en attenties die niet aansluiten op de persoon. Ook zien we dat bedrijven vaak alleen inzetten op de pieken en er niet zijn tijdens de dalen, terwijl juist dan een attentie enorm gewaardeerd wordt.”
Modern attentiebeleid
Duurzaamheid is een belangrijk thema bij Planet B waar Wondr onder valt, zegt Houari. Ook dat past volgens haar in een modern attentiebeleid. “Moderne werknemers, vooral de jongere generaties, willen zich identificeren met de waarden van hun werkgever. Door te kiezen voor duurzame geschenken, zoals handdoeken uit bamboevezel, natuurlijke handzepen en plasticvrije showerbars, communiceer je als werkgever dat duurzaamheid een kernwaarde is. Je attentiebeleid wordt daardoor een verlengstuk van je employer brand.”
De geschenken die je kiest, zijn een afspiegeling van je organisatiecultuur, zegt Houari. “Elke attentie vertelt een verhaal over je organisatie. Bij Wondr combineren we milieuvriendelijkheid met maatschappelijke impact. Onze producten worden verpakt door mensen uit kwetsbare groepen, waardoor elk geschenk een dubbele positieve impact heeft. Het laat zien dat je als organisatie niet alleen om je mensen geeft, maar ook om de planeet en de samenleving. Dat versterkt je employer brand aanzienlijk.”
Dit artikel is gesponsord door Wondr.