Wat een Canon!

Indrukwekkend, de Canon van HRM. Indrukwekkend in omvang, met 900 pagina's en een dikte van vijf centimeter. Indrukwekkend als prestatie, want zestig (!) auteurs beschreven vijftig (!) concepten en theorieën.

Wat een Canon!

Ik beken: ik heb hem niet helemaal gelezen. Maar dat is dan ook niet de bedoeling. Het doel van het boek, zo schrijven de drie redacteuren, is om een overzicht te geven van de concepten en theorieën  die ten grondslag liggen aan hoe wij tegenwoordig denken over HRM. Het boek is bestemd voor zowel HR-professionals, als voor studenten en docenten op universiteiten en hogescholen. Want, stellen de drie wat streng: ‘Wij zijn van mening dat iedereen die zich met dit vakgebied bezighoudt de saillante theorieën zou moeten kennen’. Oeps…. In elk geval heeft nu niemand meer een excuus om ze niet te kennen.

Meta-reflectie

In het eerste deel van de inleiding lichten de auteurs de gekozen werkwijze toe; waarom vijftig theorieën en waarom deze vijftig, startend in 1960? Hoe zijn de auteurs gevonden (uit het netwerk) en hoe is de opbouw van de hoofdstukken?

In elk geval heeft nu niemand meer een excuus om de saillante theorieën niet te kennen”

Het tweede deel van de inleiding is een beschouwing. De auteurs reflecteren op de achtergronden van de grondleggers van de theorieën; meer mannen dan vrouwen, veel psychologen, de meesten uit de Verenigde Staten.  En ze geven aan hoe theorieën niet los gezien kunnen worden van de tijd waarin zij tot stand zijn gekomen. Deel twee is daarmee een soort meta-reflectie op de geschiedenis van het vakgebied.

Persoonlijke noot

Na de inleiding volgen vijftig hoofdstukken, voor elke theorie een hoofdstuk. Ze zijn weergegeven in chronologische volgorde. Het is beslist geen droge opsomming. Dat komt mede doordat iedere auteur een persoonlijke noot toevoegt over zijn of haar relatie met de theorie of de grondlegger. En interessant is zeker de beschrijving van achtergronden van de grondlegger, de mens achter de theorie. Nooit geweten of kunnen vermoeden dat Herzberg – de man van de beroemde motivatietheorie X en Y – is gepromoveerd op het onderwerp elektroshocktherapie.

Nooit geweten dat Herzberg – de man van de beroemde motivatietheorie X en Y – op het onderwerp elektroshocktherapie is gepromoveerd ”

Wie zou dit boek waarvoor gebruiken? Ik kan me voorstellen dat voor het onderwijs combinaties van hoofdstukken waardevol zijn al naar gelang het HR-curriculum. Voor de HR-professional kan de Canon dienen als naslagwerk. Ik zie de waarde vooral in de onderbouwing van beleidskeuzes en als voeding van de professionele discussie die HR daarbij voert.

Huzarenklus

Ik besef dat een boekbespreking toch eigenlijk ook iets kritisch over het object van bespreking moet schrijven. Ik heb vooral respect voor deze huzarenklus. Het is een rijk boek. Vijftig theorieën, ik mis er geen en degene die beschreven worden zijn inderdaad de bekendste. De hoofdstukken zijn van een leesbare lengte, de beschrijving van de grondlegger interessant, de figuren relevant, de persoonlijke noten maken het…persoonlijker.

Alleen het dankwoord gaat mij wat ver: ‘Verder willen we elkaar bedanken (…) voor de buitengewoon plezierige en vruchtbare samenwerking’. Maar ach, ik begrijp het wel. Volgens de Goal Setting Theory van Locke en Latham (hoofdstuk 8), was er sprake van een specifiek en uitdagend doel met een hoge doeltoewijding als moderator. Dan leidt een prachtige prestatie tot grote tevredenheid.

Hans van der Heijden

Canon van HRM, 50 theorieën over een vakgebied in ontwikkeling.Geschreven door ruim zestig auteurs, voornamelijk wetenschappers uit Nederland en Vlaanderen, onder redactie van Dr. Willem de Lange, mw. Prof. Dr. B.I.J.M. van der Heijden, Prof. dr. Peggy De Prins. Klik hier voor meer informatie

Groeien zonder grenzen: de innovatieve kant van leren

Groeien zonder grenzen: de innovatieve kant van leren

Ontwikkeling kan nooit genoeg worden gestimuleerd, vindt Archipel Academy.

Vier tips om leren echt op de kaart te zetten in de organisatie

Vier tips om leren echt op de kaart te zetten in de organisatie

Hoe zorg je dat onderwijs hoog op de agenda komt in je organisatie? Vier handige tips om medewerkers te laten groeien (en de organisatie ook).

STAP-regeling aangepast - aanvragen kan vanaf 28 februari 2023

STAP-regeling aangepast - aanvragen kan vanaf 28 februari 2023

Later dan gepland - vanaf 28 februari - is het weer mogelijk om voor een opleiding STAP-subsidie aan te vragen. Ook zal de regeling een beetje anders worden, schrijft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een Kamerbrief.

Podcast: Zo zet je e-learning succesvol in

Podcast: Zo zet je e-learning succesvol in

Hoe kun je via e-learning de onboarding begeleiden? En hoe kan een e-training de faalkosten van bedrijven verlagen? Peter Santegoeds van Bodel Campus en Michel Geurts van Cornerstone vertellen waarom het zo belangrijk is om te investeren in de...

'Niet continueren, maar continuleren'

'Niet continueren, maar continuleren'

Natuurlijk werk jij als HR hard aan een gedegen opleidingsbeleid. Maar, betogen Kirstin Stokla en Jeroen Leonard van LOI Zakelijk, minstens net zo belangrijk is dat die medewerkers op dit gebied zelf het initiatief nemen.

Zo los je het tekort aan skills op

Zo los je het tekort aan skills op

Maar liefst zeven op de tien bedrijven beschikken niet over medewerkers met de juiste vaardigheden, blijkt uit onderzoek. Hoe lossen we het tekort aan nieuwe skills op? De oplossing: focus op ervaring en AI.

Talentontwikkeling: niet alleen voor een select clubje

Talentontwikkeling: niet alleen voor een select clubje

Bij talentontwikkeling in je organisatie zijn twee zaken van levensbelang: zorgen dat iedereen zich kan ontwikkelen en dat de ontwikkeldoelen aansluiten op waar de organisatie heen wil. "Talentontwikkeling is niet alleen maar voor high potentials."

Leren doe je het best in een veilige omgeving 

Leren doe je het best in een veilige omgeving

Hybride werken heeft learning de 21e eeuw ingeslingerd, vindt Petra Tito, CHRO van Deloitte Nederland. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers ich ook echt ontwikkelen? Dan blijkt dat er nog stappen te zetten zijn.