1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

HR-analytics: veel boeiender dan intuïtie

Hoe wordt HR een goede gesprekspartner voor de directie? Anno 2020 red je het niet meer met goede adviezen. Die adviezen moeten zijn onderbouwd met harde data, met HR-analytics. Saai? Absoluut niet, want die data leveren een veel boeiender beeld dan onze intuïtie.

HR-analytics: veel boeiender dan intuïtie

Wat is het verschil tussen goede postbezorgers en minder goede? Dat was de vraag die PostNL zich jaren geleden stelde. Het antwoord was verrassend. Want de belangrijkste variabele was niet leeftijd, intelligentie of toewijding aan het bedrijf. De goede postbezorgers hadden één ding gemeen: ze hadden een hond.

Logisch, zegt Irma Doze, manager director van AnalitiQs en docent tijdens de online masterclass HR Analytics “Want mensen met een hond moeten die uitlaten. Dus die zullen sneller gemotiveerd zijn om hun postrondje daadwerkelijk te lopen. Maar toch… als jij van tevoren een lijst met functie-eisen zou hebben opgesteld, dan had je vast niet aan deze gedacht. En dus blijkt dat data een scherper beeld geven dan menselijke intuïtie. Ziedaar het grote voordeel van HR-analytics.”

Objectiever en overtuigender

En data schetsen volgens Doze niet alleen een scherper beeld, ze zijn ook objectiever en daardoor overtuigender. "Tegenwoordig hoef je bij de raad van bestuur niet aan te komen met een verhaal als: onze leidinggevenden hebben behoefte aan een leiderschapscursus. Je moet aantonen hoe zo'n leiderschapscursus zich kan terugverdienen. En dus grijp je terug op data en kom je met een verhaal als: ‘Uit onze pilot blijkt dat leidinggevenden die een leiderschapsprogramma hebben gevolgd, na het programma significant meer tevreden medewerkers hebben. En dit leidt tot een significante verhoging van de productiviteit.’ Allemaal onderbouwd door cijfers."

Data schetsen niet alleen een scherper beeld, ze zijn ook objectiever en daardoor overtuigender”

Werving met hulp van HR-analytics

Maar hoe haal je dat soort gegevens naar boven? "Laten we beginnen met de allereerste stap", zegt Doze. "De selectie van medewerkers. Stel, ik ben ingeschakeld door een uitgeverij en ik ga op zoek naar tien nieuwe journalisten. Dan zal ik eerst een groep van de beste vergelijken met een groep van de slechtste. Daarvoor gebruik ik zoveel mogelijk variabelen. En je zag het bij dat voorbeeld van PostNL: je moet je blik daarbij heel open houden Dus ik kijk naar hun cv, maar ook hun profiel, gebaseerd op de omgeving waarin ze wonen tot en met hun gezinssamenstelling, de auto waarin ze rijden tot en met hun huisdieren. En natuurlijk kijk ik ook naar persoonskenmerken. Want misschien zijn goede journalisten in vergelijking met minder goede gewoon erg nieuwsgierig."

En stel, dat is de uitkomst: goede journalisten zijn nieuwsgierig. Dan stelt Doze zich een nieuwe vraag: hoe kun je hierop selecteren? Want in vergelijking met de hond van PostNL is die nieuwsgierigheid natuurlijk minder concreet. Echter, volgens Doze is hij toch objectief vast te stellen. "Dat kan op allerlei manieren. Daarvoor heb je al sinds jaar en dag persoonlijkheidstesten, maar je kunt ook op sociale media zien of iemand beschikt over een brede interesse. Bovendien heb je de mogelijkheid om kandidaten tijdens het gesprek op te nemen op video. Of je kunt hun een filmpje laten zien en hun reacties vastleggen. Vervolgens kun je hun antwoorden en al die opnamen laten analyseren door logaritmes die gespecialiseerd zijn in tekst of gezichtsuitdrukkingen. Daarmee zijn zaken als nieuwsgierigheid vast te stellen."

Na zo’n analyse heeft Doze antwoorden. En let wel: die antwoorden luiden anders dan vroeger. "Toen zei de HR-medewerker iets als: ‘Deze personen zijn nieuwsgierig en deze niet.’ Nu heeft het algoritme op basis daarvan een analyse gemaakt. En die HR-medewerker komt nu met een tekst als: ‘De kans dat deze persoon over twee jaar nog steeds in dienst is en een goede prestatie levert, is groter dan 75 procent.’”

Goede gesprekspartner

Maar denk nu niet dat HR-analytics alleen bruikbaar is bij de selectie van de juiste kandidaat. Doze’s missie is veel breder. “Ik wil HR-medewerkers afhelpen van hun cijferangst. Ik wil dat ze niet langer naar de leidinggevende stappen met een lijst namen van medewerkers. Want dat gesprek moet niet gaan over individuen, maar over het beleid. Hoe kunnen we werken aan de klanttevredenheid? Hoe kunnen we de kosten verlagen door medewerkers productiever te maken? En stel dat een organisatie open of flexibel wil zijn, hoe gaan we dat daadwerkelijk meten? Je zult zien: als je hiervoor de data kunt aanleveren, staat die deur van het management wagenwijd open.”

Irma Doze

Ben je geïnteresseerd in hoe HR-analytics bijdraagt aan de kwaliteit van de besluitvorming. Hoe HR-analytics stap voor stap kan worden toegepast bij het bepalen, uitvoeren en monitoren van HR-interventies, -beleid en -strategie.  Tijdens de online masterclass HR Analytics leer je hier meer over.

Peter Passenier

Peter Passenier

Journalist en schrijftrainer

15-01-2024 Eindhoven
Sandrien Boogaard van Goodhabitz
Foto: Guido Benschop

HR-directeur GoodHabitz: 'De kracht van leiderschap is kwetsbaarheid'

Bij het internationale leerplatform GoodHabitz kunnen medewerkers ongelimiteerd in gesprek met een psycholoog in hun eigen taal. Mentale ondersteuning is een speerpunt voor HR-directeur Sandrien Boogaard.

Met deze tips kies jij de juiste HR-software

Met deze tips kies jij de juiste HR-software

De slimste weg naar de beste software begint met de vraag: wat heb ik nodig? Een handleiding voor de HR-professional.

Over de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van goede cao-afspraken 

Over de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van goede...

Het cao-seizoen is weer geopend. In allerlei sectoren, branches, bedrijven en instellingen worden weer nieuwe afspraken gemaakt. Over de loon- en salarisontwikkeling, de overige arbeidsvoorwaarden en andere aanverwante zaken, zoals bijvoorbeeld...

Sociale en technologische innovaties en de rol van de HR-manager 

Sociale en technologische innovaties en de rol van de HR-manager

Organisaties zullen steeds vaker in meer of mindere mate moeten herstructureren om hun concurrentievermogen te kunnen behouden en wendbaar te blijven. Welke impact heeft dit op de rol van de HR-manager?

Urenregistratie: een succesvolle basis

Urenregistratie: een succesvolle basis

Ontdek hoe je urenregistratie als succesvolle basis van jouw (groeiende) organisatie gebruikt.

Duurzaam ondernemen neemt toe door vrouwenquotum

Duurzaam ondernemen neemt toe door vrouwenquotum

Duurzaam ondernemen is nog lang geen gemeengoed in Nederland. Slechts 15,4 procent van het Nederlands bedrijfsleven is nu duurzaam. Toch is dat een stijging ten opzichte van een jaar geleden. De grootste winst wordt geboekt dankzij het vrouwenquotum.

Kleine stappen in de praktijk

Kleine stappen in de praktijk

PW. heeft een nieuwe hoofdredacteur. Sander van der Meijs kijkt om zich heen op het vakgebied en schrijft daarover.

Gewoon doen

Gewoon doen

Van bovenaf worden vaak ingewikkelde plannen bedacht die in de praktijk slecht of níet werken. Laat teams liever autonoom processen testen en verbeteren, bepleit Marc-Peter Pijper, dan volgen de oplossingen vanzelf.