1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Kennisdelen in de organisatie: 5 tips voor het maken van eigen leercontent

Wil jij eigen leercontent delen maar weet je niet goed hoe? Bijvoorbeeld voor het onboarden van nieuwe medewerkers, het uitleggen van je product of dienst of om interne kennis met collega's te delen. Vijf tips om jouw eigen leercontent zo effectief mogelijk te delen aan medewerkers of andere relaties.

Kennisdelen in de organisatie: 5 tips voor het maken van eigen leercontent

Tip 1: Maak het laagdrempelig

Bij het beschikbaar stellen van leercontent, is het belangrijk dat medewerkers hier gemakkelijk bij kunnen. Zo leg je geen extra drempel op om de content te bekijken. Denk dus goed na waar je de content beschikbaar wilt stellen. Is dit via een bestaand platform of intranet? Of ga je hiervoor iets nieuws implementeren? In een online leeromgeving zijn daarvoor verschillende mogelijkheden. Je kunt gemakkelijk eigen content maken en centraal beschikbaar stellen aan een grote groep medewerkers. Als er een bestaand intranet is, kun je een koppeling gebruiken waardoor medewerkers niet onnodig opnieuw hoeven in te loggen.

Thuisleren-SkillsTown LeercontentTip 2: Hak de informatie in logische stukken

Soms lukt het niet om informatie kort en krachtig weer te geven en komt er meer bij kijken dan het delen van een video met twee regels informatie. Als het gaat om grote informatieve teksten, is het belangrijk om de lezer te helpen bij het doorlopen van deze informatie. Denk van tevoren na over een chronologische volgorde en handige momenten waarop de tekst gesplitst kan worden met behulp van een nieuw hoofdstuk of ondertitel. Door dit vanaf het begin goed uit te werken, bespaar je jezelf achteraf veel werk. Daarnaast kun je deze hoofdstukindeling gebruiken als inhoudsopgave. Zorg ervoor dat deze inhoudsopgave als navigatie dient en de medewerker dus ook zelf kan kiezen hoe hij/zij de verschillende onderdelen doorloopt.

Tip 3: Gebruik foto’s, video’s en grafieken

Uit onderzoek blijkt dat visuele content tot 60% beter wordt onthouden (bron: Universiteit van Amsterdam). Denk dus na over de informatie die je wilt delen en de manier waarop je dit visueel aantrekkelijk weer kunt geven. Gebruik ondersteunende foto’s, video’s en grafieken. Wellicht is er over het onderwerp dat je wilt delen een mooie video beschikbaar op youtube of vimeo of kun je foto’s vinden die passen bij je verhaal. In het online leerplatform van SkillsTown zijn er verschillende vormen om content te delen met medewerkers. In deze leervormen is rekening gehouden met didactische richtlijnen om visuele elementen toe te voegen.

Tip 4: Werk met een kop, romp en staart

Een goede voorbereiding, is het halve werk. Denk daarom voordat je begint met het maken van de content goed na over wat je precies wilt bereiken. Schrijf voor jezelf een doel op en bepaal met welke content je dat doel kunt bereiken. Bepaal naar aanleiding daarvan welke onderwerpen je wilt gaan behandelen en deel deze op in hoofdstukken. Zorg hierbij voor een inleiding (kop), kern (romp) en afsluiting (staart). Door deze opbouw aan te houden, help je medewerkers om de content op een logische manier op te nemen. Zo geef je ze houvast en is het voor hen gemakkelijker om de cursus te doorlopen.

Tip 5: Vraag om feedback

Een van de belangrijkste onderdelen is het verzamelen van feedback. Zodra je eigen content hebt gemaakt en beschikbaar hebt gesteld, is het belangrijk om te inventariseren in hoeverre deze content relevant is en aansluit bij de doelgroep. Onderzoek dus wat medewerkers ervan vinden. Missen ze bepaalde onderwerpen? Is alle uitleg duidelijk? Konden ze de kennis goed toepassen in de praktijk? Probeer hier zoveel mogelijk informatie te vergaren om de leercontent vervolgens blijvend te verbeteren. Dit kun je in een persoonlijk gesprek met collega’s doen, maar ook door middel van een evaluatieformulier bij de leercontent.

Dit artikel is gesponsord door online opleider SkillsTown.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.