Beroep op HR neemt toe, maar budget niet

Sinds het begin van de pandemie is de werkdruk op HR-afdelingen toegenomen. Bij 30% zelfs significant, zo wijst een grootschalig Europees onderzoek van Personio onder 3.500 HR-managers uit.

Beroep op HR neemt toe, maar budget niet

Tegelijkertijd constateert de meerderheid van hen dat uitgerekend HR de afdeling is die het meest moet inleveren bij bezuinigingen. En dat heeft impact op de ‘employee experience’ en vervolgens op hun motivatie en productiviteit. Want voor hetzelfde onderzoek zijn ook 7.000 medewerkers van Europese bedrijven ondervraagd. Daarbij geeft een derde aan momenteel niet content te zijn met hun werkgever. Bijna vier op de tien werknemers (38%) overwegen in de komende 6 tot 12 maanden van baan te wisselen.

Ontwikkelingskansen

In het onderzoek geven medewerkers ook aan waar zij qua werk het meeste waarde aan hechten. Dat blijken een betere balans tussen werk en privé (29%), interne communicatie (27%) en meer ontwikkelingskansen (24%).

Op dat laatste punt verschillen de ervaringen van medewerkers met die van HR-managers. Zo noemt driekwart van de HR-managers de ontwikkelingskansen voor medewerkers binnen hun bedrijf goed, terwijl onder de medewerkers maar 53% die mening is toegedaan.

Trage reactietijd

De communicatie tussen HR en medewerkers is evenmin perfect. Zo verlangt 40% meer steun van HR en stelt liefst 84% van de medewerkers dat er een lange wachttijd is voor reacties van HR op verzoeken. Niet zo vreemd, want 59% communiceert per e-mail met HR en 47% gebruikt een telefoon. In een wereld met apps en een constante berichtenstroom mist HR hier een grote kans om te communiceren met medewerkers via platformen die ze al gebruiken.

Trage reactietijden hebben invloed op de employee experience: 59% voelt zich hierdoor gefrustreerd en 49% ziet het als een teken dat bedrijven hun medewerkers niet als prioriteit zien. Meer dan de helft (51%) vindt dit demotiverend.

“Als mensen niet het idee hebben dat het bedrijf om hen geeft, geven ze ook niet om het bedrijf”, zegt Cassandra Hoermann, Head of People Experience bij Personio. “Als je je niet focust op de employee experience, kort je je volledige bedrijf jaren op productiviteit en omzet.”

HR-processen zijn de sleutel

De sleutel tot succes voor de komende maanden is: tijdrovende taken die weinig waarde toevoegen reduceren. Onder medewerkers zegt 90% iedere week tijd te verliezen aan taken die niet tot hun oorspronkelijke functie horen. Dit kost hen tot wel acht uur per week. Een deel van die tijd gaat verloren aan HR-administratie, zoals recruitment en verlof verwerken.

Onder HR-managers vindt ook bijna 60% dat inefficiënte processen en onnodige administratie hun bedrijf vertragen. Zij zijn ongeveer 3,5 uur per week bezig zijn met taken als medewerkersverzoeken, recruitment, salarisverwerking, prestatiemanagement en ontwikkeling. Schokkend genoeg zegt maar een derde (32%) dat deze HR-processen zijn gedigitaliseerd. Dit betekent dat ruim twee derde een grote kans heeft tijd te besparen. Tijd die kan worden besteed aan zaken die echt waarde toevoegen aan het bedrijf.

Daar is alle reden voor, vindt Ross Seychell, Chief People Officer bij Personio. “Want na de pandemie worden HR-teams gezien als cruciale spelers in tijden van crisis. Dit is hét moment om jezelf naar voren te schuiven als de kern van de organisatie, om je plek te claimen aan de managementtafel. HR kan haar brede kennis gebruiken om leiders te helpen de juiste beslissingen te nemen voor toekomstige onzekerheden.”

Financiële stress

Bijzondere aandacht verdienen de oplopende kosten van levensonderhoud. Samen met een dreigende recessie hebben die hun impact op het mentale welzijn. Van alle medewerkers maakt 92% zich tijdens hun werk zorgen. Meer dan de helft (53%) heeft vooral zorgen om essentiële kosten en nog eens een derde (34%) over luxe onderdelen van het leven, zoals een avondje uit en vakanties. Tegelijkertijd vreest 31% baanverlies.

De helft van de Europese bedrijven helpt medewerkers momenteel actief om financiële zorgen weg te nemen. Dit varieert van ondersteuning in dagelijkse kosten, zoals voor kinderopvang en gezondheidszorg (44%), tot salarisverhogingen en bonussen (42%) tot financiële gezondheidstrainingen (34%). Nog eens 29% van de bedrijven heeft plannen om werknemers actief te gaan ondersteunen bij het wegnemen van financiële stress. Bedrijven die dit (nog) niet doen, noemen een gebrek aan budget daarvoor als hoofdreden.

“Maar laten we onthouden dat empathie en compassie gratis zijn”, zo sluit Cassandra Hoermann af. “Als budget het moet vergelden, hoeft dat je cultuur nog niet aan te tasten.”

Vier tips voor HR

Op basis van het onderzoek heeft Personio vier tips opgesteld voor HR-afdelingen:

  1. Meet de temperatuur

Houd anonieme enquêtes om de financiële stress of burnout-klachten bij medewerkers te meten. Op basis daarvan kun je nuttige initiatieven ontwikkelen.

  1. Automatiseer taken met weinig waarde

Automatiseer dagelijkse HR-taken door apps ‘met elkaar te laten praten’.

  1. Verhoog je HR-support

Zorg ervoor dat medewerkers vragen kunnen stellen vanaf hun favoriete apps, met behulp van een betrokken HR-helpdesk.

  1. Positioneer HR als spaarpot

Voorkom bezuinigingen op HR-gebied door HR te positioneren als besparing en niet als een kostenpost.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Personio.Meer weten? Download hier het onderzoeksrapport.

Zo slaat WELDER brug tussen zakelijke en mensgerichte kant

Zo slaat WELDER brug tussen zakelijke en mensgerichte kant

De betrokkenheid van medewerkers speelt een belangrijke rol binnen veel HR-processen. Toch blijkt de organisatie van het personeelsbeleid bij veel bedrijven nog vaak onderbelicht te zijn in verhouding tot het zakelijk, financieel beleid.

Grensoverschrijdend gedrag: hoe je het herkent en wat je kunt doen

Grensoverschrijdend gedrag: hoe je het herkent en wat je kunt doen

Er heerst veel onbekendheid rondom grensoverschrijdend gedrag: hoe herken je het en wat kan HR ertegen doen binnen de organisatie? Een belangrijk punt voor de HR-agenda.

Toby Hough: “Diversiteit is nog geen inclusiviteit. Met technologische hulpmiddelen kun je dit aan het licht brengen.”

Een crash course HR: de agendapunten voor dit jaar

HR zal zich dit jaar meer bezig moeten houden met hybride werken en inclusiviteit. Ook kan niet langer iedere organisatie onbeperkt mensen aannemen en high potentials vasthouden met hoge bonussen. Wat is het alternatief?

Edwin Dingjan: “Er zal meer aandacht komen voor efficiency binnen de bedrijfsvoering. “

'Recessie? Blijf weg van de angstmodus!'

"Vermijd de angstmodus voor een recessie en benut juist proactief de kansen die zich ongetwijfeld gaan voordoen." Dat advies geeft Edwin Dingjan (productmanager Exact) voor 2023 mee aan HR-professionals. Ook gaat hij in op trends, zoals de...

Eerste Kamer kritisch over wet Werken waar je wilt 

Eerste Kamer kritisch over wet Werken waar je wilt

Het recht op thuiswerken vastleggen in de wet blijkt nog niet zo vanzelfsprekend. Eerste Kamerleden stellen kritische vragen over de gevolgen voor ziekteverzuim, de sociale cohesie binnen een organisatie en de ergonomische risico's van thuiswerken.

HR-trends: meer oplossingen, minder logge processen

HR-trends: meer oplossingen, minder logge processen

Uit de overlevingsmodus en meer positieve waarde toevoegen aan het bedrijf. Hoe doe je dat? Het HR Trends Rapport van opleider Academy to Innovate HR geeft 11 tips. Voor de uitvoering is wel moed nodig, waarschuwt Irene Oerlemans van de NVP.

Hoe hou je thuiswerkende medewerkers bij de les?

Hoe hou je thuiswerkende medewerkers bij de les?

Hybride werken wordt steeds meer de norm. Dat betekent dat er ook steeds vaker vanuit huis gewerkt wordt. Succesvol thuiswerken vraagt discipline en zelfstandigheid. Hoe krijg je het voor elkaar om de medewerker op afstand bij de les te houden? Een...

Gevolgen nieuw pensioen voor personeelsplanning

Gevolgen nieuw pensioen voor personeelsplanning

Een werkgever kan alvast nadenken over wat het nieuwe pensioen betekent voor zijn huidige en toekomstige personeel. Hoe zit dat precies en wat kan een werkgever nu al doen?