Beroep op HR neemt toe, maar budget niet

Sinds het begin van de pandemie is de werkdruk op HR-afdelingen toegenomen. Bij 30% zelfs significant, zo wijst een grootschalig Europees onderzoek van Personio onder 3.500 HR-managers uit.

Tegelijkertijd constateert de meerderheid van hen dat uitgerekend HR de afdeling is die het meest moet inleveren bij bezuinigingen. En dat heeft impact op de ‘employee experience’ en vervolgens op hun motivatie en productiviteit. Want voor hetzelfde onderzoek zijn ook 7.000 medewerkers van Europese bedrijven ondervraagd. Daarbij geeft een derde aan momenteel niet content te zijn met hun werkgever. Bijna vier op de tien werknemers (38%) overwegen in de komende 6 tot 12 maanden van baan te wisselen.

Ontwikkelingskansen

In het onderzoek geven medewerkers ook aan waar zij qua werk het meeste waarde aan hechten. Dat blijken een betere balans tussen werk en privé (29%), interne communicatie (27%) en meer ontwikkelingskansen (24%).

Op dat laatste punt verschillen de ervaringen van medewerkers met die van HR-managers. Zo noemt driekwart van de HR-managers de ontwikkelingskansen voor medewerkers binnen hun bedrijf goed, terwijl onder de medewerkers maar 53% die mening is toegedaan.

Trage reactietijd

De communicatie tussen HR en medewerkers is evenmin perfect. Zo verlangt 40% meer steun van HR en stelt liefst 84% van de medewerkers dat er een lange wachttijd is voor reacties van HR op verzoeken. Niet zo vreemd, want 59% communiceert per e-mail met HR en 47% gebruikt een telefoon. In een wereld met apps en een constante berichtenstroom mist HR hier een grote kans om te communiceren met medewerkers via platformen die ze al gebruiken.

Trage reactietijden hebben invloed op de employee experience: 59% voelt zich hierdoor gefrustreerd en 49% ziet het als een teken dat bedrijven hun medewerkers niet als prioriteit zien. Meer dan de helft (51%) vindt dit demotiverend.

“Als mensen niet het idee hebben dat het bedrijf om hen geeft, geven ze ook niet om het bedrijf”, zegt Cassandra Hoermann, Head of People Experience bij Personio. “Als je je niet focust op de employee experience, kort je je volledige bedrijf jaren op productiviteit en omzet.”

HR-processen zijn de sleutel

De sleutel tot succes voor de komende maanden is: tijdrovende taken die weinig waarde toevoegen reduceren. Onder medewerkers zegt 90% iedere week tijd te verliezen aan taken die niet tot hun oorspronkelijke functie horen. Dit kost hen tot wel acht uur per week. Een deel van die tijd gaat verloren aan HR-administratie, zoals recruitment en verlof verwerken.

Onder HR-managers vindt ook bijna 60% dat inefficiënte processen en onnodige administratie hun bedrijf vertragen. Zij zijn ongeveer 3,5 uur per week bezig zijn met taken als medewerkersverzoeken, recruitment, salarisverwerking, prestatiemanagement en ontwikkeling. Schokkend genoeg zegt maar een derde (32%) dat deze HR-processen zijn gedigitaliseerd. Dit betekent dat ruim twee derde een grote kans heeft tijd te besparen. Tijd die kan worden besteed aan zaken die echt waarde toevoegen aan het bedrijf.

Daar is alle reden voor, vindt Ross Seychell, Chief People Officer bij Personio. “Want na de pandemie worden HR-teams gezien als cruciale spelers in tijden van crisis. Dit is hét moment om jezelf naar voren te schuiven als de kern van de organisatie, om je plek te claimen aan de managementtafel. HR kan haar brede kennis gebruiken om leiders te helpen de juiste beslissingen te nemen voor toekomstige onzekerheden.”

Financiële stress

Bijzondere aandacht verdienen de oplopende kosten van levensonderhoud. Samen met een dreigende recessie hebben die hun impact op het mentale welzijn. Van alle medewerkers maakt 92% zich tijdens hun werk zorgen. Meer dan de helft (53%) heeft vooral zorgen om essentiële kosten en nog eens een derde (34%) over luxe onderdelen van het leven, zoals een avondje uit en vakanties. Tegelijkertijd vreest 31% baanverlies.

De helft van de Europese bedrijven helpt medewerkers momenteel actief om financiële zorgen weg te nemen. Dit varieert van ondersteuning in dagelijkse kosten, zoals voor kinderopvang en gezondheidszorg (44%), tot salarisverhogingen en bonussen (42%) tot financiële gezondheidstrainingen (34%). Nog eens 29% van de bedrijven heeft plannen om werknemers actief te gaan ondersteunen bij het wegnemen van financiële stress. Bedrijven die dit (nog) niet doen, noemen een gebrek aan budget daarvoor als hoofdreden.

“Maar laten we onthouden dat empathie en compassie gratis zijn”, zo sluit Cassandra Hoermann af. “Als budget het moet vergelden, hoeft dat je cultuur nog niet aan te tasten.”

Vier tips voor HR

Op basis van het onderzoek heeft Personio vier tips opgesteld voor HR-afdelingen:

  1. Meet de temperatuur

Houd anonieme enquêtes om de financiële stress of burnout-klachten bij medewerkers te meten. Op basis daarvan kun je nuttige initiatieven ontwikkelen.

  1. Automatiseer taken met weinig waarde

Automatiseer dagelijkse HR-taken door apps ‘met elkaar te laten praten’.

  1. Verhoog je HR-support

Zorg ervoor dat medewerkers vragen kunnen stellen vanaf hun favoriete apps, met behulp van een betrokken HR-helpdesk.

  1. Positioneer HR als spaarpot

Voorkom bezuinigingen op HR-gebied door HR te positioneren als besparing en niet als een kostenpost.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Personio. Meer weten? Download hier het onderzoeksrapport.