1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Gesponsord

Employee hecht steeds meer belang aan benefits

Employee benefits worden voor werknemers steeds belangrijker in hun keuze voor een werkgever. Dat blijkt uit de jaarlijkse, internationale Great Employee Benefits Study (GEBS 2025), onder ruim 8000 werknemers en HR-professionals. De jonge generatie (Gen-Z) hecht vooral aan benefits die hun welzijn vergroten. Het aanbod van werkgevers sluit daar echter nog onvoldoende op aan.

Employee hecht steeds meer belang aan benefits
Antonio Barradas: "Veel benefits worden nauwelijks gebruikt. Zonde, want dan hebben ze niet de gewenste impact."

De belangrijkste benefits voor werknemers hebben betrekking op het faciliteren van woon-werkverkeer, zo blijkt uit de GEBS 2025. Het onderzoek is uitgevoerd in acht landen. Naast Nederland gaat het om Finland, Zweden, Duitsland, Polen, Italië, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

Een tweede type benefits waar veel waardering voor is, heeft betrekking op persoonlijke ontwikkeling: opleidingsmogelijkheden en vergoeding van studiekosten. De top 3 wordt gecompleteerd door activiteiten die de vitaliteit van werknemers versterken. Dit loopt uiteen van sportfaciliteiten tot een fiets van de zaak.

Er wordt al best het nodige aangeboden, maar veel benefits worden in de praktijk nauwelijks gebruikt”

Benefits blijven ongebruikt

Nederlandse werkgevers zijn zich bewust van het belang van goede secundaire arbeidsvoorwaarden, stelt Antonio Barradas, ceo van Bedrijfsfitness Nederland. “Er wordt al best het nodige aangeboden, maar veel benefits worden in de praktijk nauwelijks gebruikt. Zonde, want dan hebben ze niet de gewenste impact.”

Niet zelden sluit het aanbod onvoldoende aan bij de behoeftes. “Ik zie soms vouchers voorbijkomen voor korting op boodschappen of bepaalde winkels. Daar ligt de interesse van werknemers niet. Richt je op de top 3 uit het GEBS-onderzoek”, zo adviseert hij HR-professionals.

Van baan wisselen om benefits

Want, vooral jongere generaties vinden secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk bij hun keuze voor een werkgever. Zo stelt bijna de helft van de twintigers (Gen-Z) bereid te zijn salaris in te leveren voor betere benefits. Bij millennials is die bereidheid er bij 30 procent, onder de oudere generaties bij slechts één op de vijf.

Van alle Nederlandse respondenten in het GEBS-onderzoek zegt 60 procent eventueel een baan te laten lopen als de geboden benefits onvoldoende zijn. Driekwart staat open voor een switch als elders, in een vergelijkbare functie, betere benefits beschikbaar zijn.

Communicatie

Goede communicatie bepaalt mede het succes van benefits, zo merkt Barradas in de praktijk. “Dankzij goede communicatie neemt het gebruik toe. Bij sommige organisaties sport meer dan 50 procent van de mensen. Anderzijds geldt dat 35 procent van de werknemers geen weet heeft van het bestaan van bepaalde benefits.”

Die communicatie moet consistent zijn (niet eenmalig, maar repeterend), creatief en via meerdere kanalen verlopen. Er zijn allerlei haakjes om bijvoorbeeld sport te promoten, geeft hij aan. “Denk aan de Nationale Vitaliteitsweek of de Hardloopdag. En promoot het op de werkvloer, bijvoorbeeld met contests. Dat stimuleert collega’s om samen te sporten en eventueel met elkaar te concurreren en om prijzen te winnen.”

Ruim aanbod

“Maar het gaat ook om de manier waarop je een bepaalde benefit aanbiedt”, zo vervolgt Barradas. “Een breed sportaanbod, verspreid over het land, verlaagt de drempel voor gebruik, zeker voor hybride werkers. Als je alleen op kantoor een sportruimte hebt ingericht, sluit je een deel van de mensen uit.”

Als je alleen op kantoor een sportruimte hebt ingericht, sluit je een deel van de mensen uit”

Het aanbod van Bedrijfsfitness Nederland omvat meer dan 4600 sportfaciliteiten, variërend van zwembaden en fitness tot yoga en crosstraining. “Voor iedereen is aanbod dichtbij en er zijn keuzemogelijkheden. Die keuzevrijheid spreekt vooral de jongere generatie aan.” Er zijn twee soorten abonnement: voor één specifieke sportschool of faciliteit óf de uitgebreide Workit-variant, waarmee toegang tot alle faciliteiten mogelijk is. “Daarmee kun je afwisselend bijvoorbeeld zwemmen, kickboksen en fitness combineren.”

De sportonderneming is onderdeel van Epassi, Europees marktleider in employee benefits. “In Finland bieden ze ook benefits op het gebied van voeding en mobiliteit. Wij beperken ons in Nederland nog tot vitaliteit.”

Aantoonbaar voordeel

Barradas wijst op de voordelen van sportende werknemers. “Fysiek gezonde mensen zijn productiever en verzuimen minder. Talloze onderzoeken wijzen dat uit, onder meer van TNO en de WHO. Sportende mensen hebben meer energie en staan positiever in het leven. Werknemers beseffen dat zelf ook en daarom waarderen ze juist zulke benefits.”

Bedrijfsdoelen

Samengevat zijn er volgens Barradas twee voorwaarden om goed bedoelde benefits om te zetten in echt impactvolle arbeidsvoorwaarden. “Luister naar de behoeftes van verschillende generaties; die behoeftes verschillen per doelgroep. En bied benefits aan die ook passen bij de doelen van de organisatie zelf. Als je als HR-professional die twee dingen samenvoegt, ga je met employee benefits meer impact maken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bedrijfsfitness Nederland.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.