Als HR ben je vaak het eerste aanspreekpunt voor zieke medewerkers. Binnen je organisatie ben je verantwoordelijk voor het ziekteverzuimproces.
In dat kader is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de rechten en plichten van de bedrijfsarts of arbodienst. Deze arts of dienst speelt namelijk een essentiële rol bij het beoordelen van de arbeidsongeschiktheid van een werknemer en het adviseren over de re-integratie.
Inschakelen bedrijfsarts
Zodra je werknemer zich ziek meldt, moet je de ziekmelding als HR melden bij de bedrijfsarts of arbodienst. Dit moet je binnen een week na de ziekmelding doen, zoals vaak is vastgelegd in het basiscontract met de bedrijfsarts of arbodienst.
De arts of dienst kan dan de mate van arbeidsongeschiktheid vaststellen en adviseren over de vervolgstappen in het re-integratieproces. Door de ziekmelding snel en tijdig door te geven, voorkom je vertragingen in het proces. Daardoor kun je sneller starten met het ondersteunen van je medewerker bij diens herstel.
Belangrijkste taken van de bedrijfsarts
Vanaf het moment dat je de ziekmelding als HR doorzet naar de bedrijfsarts of arbodienst, komt een aantal vaste stappen en verantwoordelijkheden in beweging. Hieronder lees je welke taken de bedrijfsarts of arbodienst bij langdurig verzuim vervult:
- Beoordeling van arbeidsongeschiktheid: De bedrijfsarts of arbodienst is de enige die kan beoordelen of een werknemer daadwerkelijk arbeidsongeschikt is. Dit houdt in dat je als werkgever niet zelf voor arts kunt spelen en kunt beoordelen of je zieke medewerker daadwerkelijk ziek is.
- Probleemanalyse: Bij ziekte die langer dan 6 weken duurt, stelt de bedrijfsarts of arbodienst een probleemanalyse op. Dit plan bevat de stappen die nodig zijn om de werknemer weer aan het werk te krijgen, bijvoorbeeld door het aanpassen van de werkplek of werkuren.
- Periodieke beoordelingen: De bedrijfsarts of arbodienst heeft ook als taak om op periodieke basis te adviseren over de voortgang van re-integratie. Aan de hand van de periodieke beoordelingen kan de bedrijfsarts of arbodienst de stappen tot een volledige werkhervatting eventueel aanpassen. De bedrijfsarts of arbodienst koppelt diens adviezen over de voortgang schriftelijk aan HR terug. Op die manier ben jij ook op de hoogte van de actuele status van de re-integratie.
- Re-integratie na één jaar: Is je werknemer 1 jaar ziek? Dan vindt de eerstejaarsevaluatie plaats. In deze evaluatie bekijk je samen met je medewerker of jullie nog op de goede weg zitten met de re-integratie. Als blijkt dat de re-integratie vertraging oploopt of vastloopt, kan de bedrijfsarts of arbodienst een re-integratietraject in het tweede spoor adviseren. Je zieke werknemer kan dan passende werkzaamheden verrichten bij een andere werkgever in het kader van de re-integratie.
- Stand van zaken bij 2 jaar ziekte: Na 2 jaar ziekte legt de bedrijfsarts of arbodienst de stand van zaken schriftelijk vast. Dit rapport is nodig voor de aanvraag van een WIA-uitkering, mocht de medewerker recht hebben op deze uitkering.
Opvragen medische info
Als de bedrijfsarts of arbodienst medische gegevens nodig heeft voor de verzuimbegeleiding, mag de arts of dienst deze informatie opvragen bij de behandelend arts van je zieke werknemer. Deze arts is niet verplicht de medische gegevens met de bedrijfsarts of arbodienst te delen. Voor deze handeling moet je werknemer eerst toestemming geven.
Daarnaast heeft een zieke werknemer privacyrecht. Dit houdt in dat je je medewerker niet kunt dwingen om de medische informatie zelf te delen met de bedrijfsarts of arbodienst. Heeft de arts deze informatie bijvoorbeeld nodig voor het vaststellen van de arbeidsongeschiktheid of voor de verzuimbegeleiding, dan is je werknemer wel verplicht om de medische informatie te delen.
Belangrijk voor HR
Het goed begrijpen van de rechten en plichten van de bedrijfsarts is belangrijk voor het dagelijks werk van jou als HR. Dit stelt je in staat om snel en effectief te handelen bij ziekteverzuim waardoor je de juiste stappen te zetten in het re-integratieproces.
Daarnaast helpt het je om juridische risico’s te vermijden, omdat HR vaak de schakel is tussen de bedrijfsarts, de werknemer en de leidinggevende.

















