Voor abonnees Voorbeeldbrief uitnodiging werknemer voor functioneringsgesprek
Maak het makkelijker voor jezelf met deze modelbrief. Je kunt hem helemaal aanpassen voor jouw organisatie.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Maak het makkelijker voor jezelf met deze modelbrief. Je kunt hem helemaal aanpassen voor jouw organisatie.
Hoe zorg je ervoor dat gesprekken met medewerkers daadwerkelijk bijdragen aan groei, motivatie en prestaties? In dit artikel lees je alles over het opstellen van doelen, functionerings- en beoordelingsgesprekken én de alternatieven.
Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.
Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.
Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.
30% van de werknemers gaat slechter presteren na een beoordelingsgesprek. "Je moet met elkaar praten op het moment dat dat zinvol is", zegt Kilian Wawoe.
Het komt voor dat werknemers via hun smartphone (stiekem) gesprekken met hun werkgever opnemen. Werkgevers zijn meestal niet gediend van dergelijke praktijken. Toch blijkt uit 2 uitspraken dat rechters vrij soepel oordelen over (geheime) opnames door werknemers.
Zo richting het eind van het jaar worden in veel bedrijven de beoordelingsgesprekken gevoerd. Expert op het gebied van gesprekstechnieken Jacco van den Berg stelt dat corona ons dwingt die gesprekken anders aan te pakken. En, zo schrijft hij, voer dit gesprek als het even kan live.
Zo af en toe maakt iemand een opmerking die je aan het denken zet. Gerard Schuurmans had dat tijdens de Masterclass Toekomstbestendig HR van PW, bij de businesscase waarbij Amanda Akkers vertelde over haar ervaringen bij de NS.
Als medewerkers het gevoel hebben dat ze rechtvaardig worden behandeld, zijn ze gezonder en presteren ze beter,