Vertrouwen is de basis voor succesvol leiderschap

Van tevredenheid, naar bevlogenheid, naar engagement, naar employee experience. Van hiërarchisch, naar situationeel, naar transformationeel, naar authentiek leiderschap. De trends zijn bekend. De plek van de medewerker in het bereiken van organisatiesucces krijgt steeds meer aandacht. En de rol van (persoonlijk) leiderschap wordt daarmee belangrijker dan ooit.

Vertrouwen is de basis voor succesvol leiderschap

Sponsored content door Great Place to Work

Goede ontwikkeling vinden wij van Great Place to Work belangrijk. Vele HR-programma’s zien wij ontwikkeld worden om invulling te geven aan deze trends. In het bereiken van succes met deze programma’s speelt het leiderschap een essentiële rol. Dit leiderschap creëert een organisatiecultuur waarin een medewerker zichzelf maximaal kan en wil inzetten omwille van het bereiken van het organisatiesucces.

Werken aan vertrouwen is een van de belangrijkste prioriteiten

Vertrouwen vormt hierin de basis. Bouwen aan vertrouwen behoort tot de belangrijkste prioriteiten van leiders in een organisatie. Vanuit een cultuur waarin vertrouwen centraal staat, halen medewerkers het beste uit zichzelf, ontstaat een betere samenwerking en draagt eenieder bij aan het behalen van doelstellingen.

De drie bouwstenen van vertrouwen

1. Geloofwaardigheid. Hierbij draait het om de mate waarin medewerkers geloven in hun leidinggevenden. Het refereert aan de betrouwbaarheid, expertise en authenticiteit van een leider. Geloofwaardigheid is de belangrijkste bouwsteen van vertrouwen. Het is tweerichtingsverkeer, maar het initiatief moet van de leider komen.

2. Respect. Respect wordt vaak uitgelegd als een voorwaarde waar medewerkers naar moeten handelen in de werkomgeving, maar het is meer dan dat. Bij respect gaat het erom dat een leider de medewerker in zijn of haar volledigheid ziet. In een respectvolle werkomgeving zal een leider een oprechte interesse laten zien in medewerkers als individuen, en niet alleen als werknemers. Respect zorgt ervoor dat medewerkers in staat worden gesteld om optimaal te presteren.

3. Eerlijkheid. Eerlijkheid is het gevoel van medewerkers dat er een gelijkwaardig speelveld bestaat als het gaat om beslissingen die hen beïnvloeden. Wanneer eerlijkheid wordt ervaren, voelen mensen zich onpartijdig behandeld en voelen ze dat hun geslacht, afkomst, leeftijd of seksuele voorkeur geen invloed heeft op de beoordeling van hun prestaties. Daarbij is het belangrijk om aan te geven dat een eerlijke behandeling niet hetzelfde is als gelijke behandeling. Een eerlijke beslissing is er een die het individu erkent en tegelijkertijd de organisatie als geheel (en de andere personen daarbinnen) ondersteunt. Het gaat er dus niet om dat iedereen dezelfde behandeling krijgt, maar één die past bij de persoon.

Lees meer over het rendement van vertrouwen en hoe je vertrouwen dagelijks bouwt in de whitepaper 'Vertrouwen de basis voor succesvol leiderschap'.

Lees meer over

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Foto: Shutterstock

Hoeveel mantelzorgers werken er in jouw organisatie?

Maar liefst 18 procent van het verzuim wordt erdoor veroorzaakt: mantelzorgers die in de knel komen tussen werk en privé. Geen wonder, want het aantal mantelzorgers is opgelopen tot 5 miljoen. Hoe kan HR ze zo goed mogelijk begeleiden?