Handvatten voor de piekerende professional [boekrecensie]

Of je nu trainee of CEO bent. Iedereen op de werkplek kampt wel eens met onzekerheden over de eigen prestaties. Een groot deel van de mensen is er zelfs elke dag wel een paar uur mee bezig. Authentiek zelfvertrouwen helpt je effectief omgaan met die onzekerheid en bijbehorend gevoel van stress.

Maar wat is het precies? ‘Een innerlijk-vredig bewustzijn van je ware capaciteiten, waarden en zingeving’. Zo omschrijven Jacqueline Brassey, Nick van Dam en Arjen van Witteloostuijn de term in hun boek Authentiek zelfvertrouwen. Met andere woorden, je bent bewust van wie je bent, en erkent en accepteert je onzekerheden over je competenties. Je stopt ze niet weg, nee sterker nog, je bent in staat om er met het nodige zelfvertrouwen mee om te gaan. Dat maakt je dus comfortabel met ongemak, waardoor je op je werk uitdagingen op realistische wijze tegemoet kan treden.

Psychologische vaardigheid

Authentiek zelfvertrouwen is dan ook een psychologische vaardigheid die je kan ontwikkelen, stellen de auteurs. In plaats van weg te rennen voor angst of onzekerheid, of je zwaktes te verbergen, leren ze je in dit boek hoe je angsten en zwaktes in de ogen leert kijken met ‘een vredig zelfbewustzijn en een commitment aan groei’.

Want onzekerheid, daar hebben we allemaal wel eens last van. Uit verkennend onderzoek van de auteurs blijkt dat ongeveer de helft van de mensen denkt dat ze beter zouden kunnen presteren als ze wat minder onzeker zouden zijn over het maken van fouten. Met name jonge hoogopgeleide professionals maken zich zorgen over hun tekortkomingen en besteden daar 20 procent van hun tijd aan, bijna een kwart van hen zelfs 40 procent van hun tijd. Die onzekerheden groeien alleen maar door de snel veranderende wereld. In het digitale tijdperk, waarin we ons nu bevinden, moet je jezelf voortdurend als werknemer upskillen en reskillen. Het gevoel van onzekerheid en stress daarbij keert dus met regelmaat terug. De behoefte om hier goed mee om te kunnen gaan wordt groter en groter.

Aan het roer van je leven

Daarom willen Brassey, Van Dam en Van Witteloostuijn met Authentiek zelfvertrouwen de lezer een ‘evidence based draaiboek’ meegeven, waarmee deze inzichten, praktijken en tools kan opdoen om ‘zelf aan het roer van je leven te staan’. Het boek is aangevuld met inzichten van deskundigen en inspirerende verhalen van senior professionals uit diverse sectoren, die open durfden te zijn over hun onzekerheid en hoe zij daar mee omgaan. Met de praktische tools en vaardigheden in dit boek kun je zelf werken om authentiek zelfvertrouwen te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat onzekerheid je niet langer te veel energie kost of je tegenhoudt na te streven wat écht belangrijk voor je is.

Het boek is als een reis opgebouwd. Als lezer verken je eerst samen met de auteurs wat authentiek zelfvertrouwen in een professionele omgeving precies is, en waarom dat zo belangrijk is. Onderweg introduceren de auteurs hun evidence based-benadering voor het ontwikkelen van authentiek zelfvertrouwen. Deze benadering is gebaseerd op werk van Steven Hayes en collega’s, die een concept ontwikkelden genaamd Acceptance and Commitment Therapy (ACT) of ook wel emotionele flexibiliteit genoemd.

Emotionele flexibiliteit

jacqueline-brassey-authenthiek-zelfvertrouwen
Jacqueline Brassey | Foto: Fred Libochant

Hoe kan emotionele flexibiliteit de ontwikkeling van zulk zelfvertrouwen ondersteunen? Daar nemen de auteurs je verder mee in het volgende deel aan de hand van zes praktijken die je helpen om emotionele flexibiliteit op te bouwen. Van acceptatie, mindfulness tot toegewijd handelen. “We richten ons bewust op het bouwen van emotionele flexibiliteit en dus niet op het ontmoedigen van emotionele Inflexibiliteit omdat we, geïnspireerd door de positieve psychologie, ons richten op mogelijkheid, ontwikkeling en groei.”

De toolkit geeft werkende professionals ook handvatten op heel praktisch niveau: van hoe je effectiever je stem kunt laten horen in meetings tot hoe je betere presentaties kan geven. De auteurs willen daarmee inzicht geven in wat er écht voor nodig is om mentale en emotionele ‘flexspieren’ op te bouwen. Het boek is echt een aanrader voor iedereen die als professional beter wil leren omgaan met eigen onzekerheden. Want dat we die allemaal hebben, maakt Authentiek zelfvertrouwen wel duidelijk.

Titel: Autehentiek zelfvertrouwen
Auteurs: Jacqueline Brassey, Nick van Dam en Arjen van Witteloostuijn
Uitgeverij: Vakmedianet
ISBN: 9789462156869

Groeien zonder grenzen: de innovatieve kant van leren

Ontwikkeling kan nooit genoeg worden gestimuleerd, vindt Archipel Academy.

Vier tips om leren echt op de kaart te zetten in de organisatie

Hoe zorg je dat onderwijs hoog op de agenda komt in je organisatie? Vier handige tips om medewerkers te laten groeien (en de organisatie ook).

STAP-regeling aangepast - aanvragen kan vanaf 28 februari 2023

Later dan gepland - vanaf 28 februari - is het weer mogelijk om voor een opleiding STAP-subsidie aan te vragen. Ook zal de regeling een beetje anders worden, schrijft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een Kamerbrief.

Podcast: Zo zet je e-learning succesvol in

Podcast: Zo zet je e-learning succesvol in

Hoe kun je via e-learning de onboarding begeleiden? En hoe kan een e-training de faalkosten van bedrijven verlagen? Peter Santegoeds van Bodel Campus en Michel Geurts van Cornerstone vertellen waarom het zo belangrijk is om te investeren in de...

'Niet continueren, maar continuleren'

'Niet continueren, maar continuleren'

Natuurlijk werk jij als HR hard aan een gedegen opleidingsbeleid. Maar, betogen Kirstin Stokla en Jeroen Leonard van LOI Zakelijk, minstens net zo belangrijk is dat die medewerkers op dit gebied zelf het initiatief nemen.

Zo los je het tekort aan skills op

Zo los je het tekort aan skills op

Maar liefst zeven op de tien bedrijven beschikken niet over medewerkers met de juiste vaardigheden, blijkt uit onderzoek. Hoe lossen we het tekort aan nieuwe skills op? De oplossing: focus op ervaring en AI.

Talentontwikkeling: niet alleen voor een select clubje

Bij talentontwikkeling in je organisatie zijn twee zaken van levensbelang: zorgen dat iedereen zich kan ontwikkelen en dat de ontwikkeldoelen aansluiten op waar de organisatie heen wil. "Talentontwikkeling is niet alleen maar voor high potentials."

Leren doe je het best in een veilige omgeving

Hybride werken heeft learning de 21e eeuw ingeslingerd, vindt Petra Tito, CHRO van Deloitte Nederland. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers ich ook echt ontwikkelen? Dan blijkt dat er nog stappen te zetten zijn.