nieuws

Lieke Lamb: ‘Werknemers gaan meer werken aan hun imago’

Persoonlijke ontwikkeling

Op 1 januari gaat de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking, met de nodige gevolgen voor de arbeidsmarkt. Werknemers zullen in 2020 meer dan ooit aan personal branding moeten doen, voorspelt trendwatcher Lieke Lamb. Volgens Lamb is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor HR.

Lieke Lamb: ‘Werknemers gaan meer werken aan hun imago’

Naast de nieuwe wet zal in 2020 ook een trend die al wat langer gaande is doorzetten, voorspelt Lieke Lamb, een van de topsprekers op het congres HR Trending Topics 2020. “De overheid is bezig mensen weer terug te krijgen in vaste dienst. Kijk maar naar de ontwikkelingen rond de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. De overheid wil graag dat we meer in de pas gaan lopen en schijnzelfstandigheid tegengaan en stuurt daar op.”

Personal branding tijdens HR Trending Topics

Schrijf je nu in voor HR Trending Topics 2020 en beleef deze interactieve sessie van ruim een uur. Tijdens deze dag hoor je ook van toonaangevende trendwachters wat HR in 2020 te wachten staat. Ben Tiggelaar, Heleen Mes, Lieke Lamb en Maurice van Rooijen geven acte de présence.

Meer informatie & inschrijven

De pijlen zijn daarbij vooral gericht op de zzp’ers die vaak noodgedwongen voor zichzelf zijn begonnen en moeilijk als zelfstandige draaien, aldus Lamb. “Er is daarbij voor hen dan wel sprake van een zekere mate van schijnzekerheid, zeker met de nieuwe wet. De werknemers hebben straks minder rechten en werkgevers blijven toch meer sturen op zelfstandigheid en flexibel werk.”

Intrapreneurschap

De belangrijkste trend die Lamb voor volgend jaar voorspelt is dan ook dat werknemers zichzelf meer moeten laten zien. “Waar zzp’ers en flexibele werknemers zich onderscheiden met entrepreneurschap, zullen werknemers dat moeten doen met intrapreneurschap. Het gaat hierbij om personal branding, zodat je weet welke opties je hebt als werknemer, voor welke bedrijven je in aanmerking komt om te gaan solliciteren, hoe je contract eruitziet. Het is de schone taak voor HR daarbij om hen bewust te maken van en te laten weten wat hun mogelijkheden zijn. Met de komst van artificial intelligence kunnen ze dit op termijn allemaal in een digitaal persoonlijk paspoort meedragen. In dit digiCV staan hun competenties, hun arbeidsverleden en wensen wat ze willen bereiken bij elkaar. Aangezien we de komende twee jaar weer een economische dip vrezen, is het dus voor de mensen in loondienst van belang dat ze hun CV en hun intrapreneurschap op orde hebben.”

Aan HR de schone taak om werknemers bewust te maken van het belang van personal branding

Blijven ontwikkelen

Kortom, de werknemer komt meer in control over zijn eigen gegevens, stelt Lamb. De werknemer verwacht van zijn werkgever dan ook meer mogelijkheden om zich verder te ontplooien. “Je ziet nu al hoeveel moeite de arbeidsmarkt moet doen om talent binnen te halen. De mogelijkheid om aan jezelf te kunnen werken wordt steeds belangrijker. De relevantie om jezelf goed neer te zetten namelijk ook. Er zijn allerlei initiatieven al geweest, zoals Jolande Sap met Doorleren Werkt, waarin ze pleitte voor een persoonlijke leerrekening voor werknemers. Jezelf blijven ontwikkelen en scholen worden steeds belangrijker.”

Lees ook: Medewerkers goed begeleiden? Overzie het geheel

Connectie met het onderwijs

Een andere trend die volgens Lamb volgend jaar vorm krijgt, is dat de connectie met het onderwijs beter wordt. “Vaak is nu niet duidelijk welke competenties een afgestudeerde heeft voor een bepaalde baan. Ook daar zie je de laatste jaren al veel gebeuren. Er moeten bedrijfsopleidingen komen vanuit een collectief van bedrijven, zodat de student meteen aan de slag kan. Maar dat bijt elkaar. Wie wil nu iemand opleiden voor zijn concurrent? Daar moet iets op worden bedacht.”

Lees ook: Jong talent ontwikkelen doe je op de werkvloer

Volkswagen bijvoorbeeld werkt mee aan een pilot project waarbij een vakman met een vr-bril het dak opgaat om een zonnepaneel te installeren. Leerlingen kunnen zijn werk dan vanuit het klaslokaal volgen en live met hem communiceren. Dit soort leermodules, learning on the spot, zijn in opmars, volgens Lamb. “De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt kan echt beter. Vooral bij vakmanschap zijn er nog te weinig opleidingen. Er liggen wel veel kansen. Daar ligt ook een mooie rol voor HR. Spring er op in.”

Met de komst van artificial intelligence en robotisering moet HR meebewegen, stelt Lieke Lamb. Nieuwe software als emotional voice recognition, kan taken overnemen bij sollicitatiegesprekken. Deze software kan steeds beter beoordelen op basis van je manier van praten of je geschikt bent voor een baan, en is in opkomst onder meer bij call centers. “We moeten dan ook steeds meer onze eigen toekomst creëren. De mogelijkheden zijn er maar je moet ze zelf zien en aanpakken.”

Meer over personal branding tijdens HR Trending Topics.
Meer informatie en direct inschrijven

Reageer op dit artikel