Medewerkers willen geen flexibele mobiliteit, of toch wel?

Mensen zijn gewoontedieren, en voor jou en je collega's geldt dat je vaak dingen op de automatische piloot doet. Want hoezeer we ook zeggen dat we van flexibiliteit houden… in de praktijk is dat vaak niet het geval. Dat geldt ook voor de manier waarop ze zakelijk reizen: 90 procent van de medewerkers komt gewoon élke dag op dezelfde manier naar het werk. Is er dan wel behoefte aan dynamisch en modern mobiliteitsbeleid?

Medewerkers willen geen flexibele mobiliteit, of toch wel?

Moderne werkgevers willen hun medewerkers dolgraag maximale keuzevrijheid geven als het gaat om de manier waarop ze naar hun werk komen of relaties bezoeken. Dat is verstandig en sympathiek, maar op medewerkersniveau blijkt het kiezen voor alternatieve vormen van zakelijk reizen een andere grondslag te kennen dan werkgevers soms denken. Komt dat omdat de keuze niet wordt aangeboden, of doordat het keuzeproces onvoldoende wordt begrepen en gefaciliteerd door de werkgever?

Zelf invulling geven aan reisbehoefte

Keuzevrijheid en flexibiliteit in zakelijke mobiliteit betekent niet per se dat iedereen elke dag anders reist. Het betekent dat individuele medewerkers geen standaard optie van de werkgever krijgen en zelf invulling kunnen geven aan hun reisbehoefte. Met name jongere medewerkers in grote steden zien bijvoorbeeld de ‘standaard’ lease-auto eerder als een last dan een benefit omdat ze onder andere de auto niet dicht bij hun huis kwijt kunnen. Zij reizen daarom liever met het openbaar vervoer, de fiets, werken thuis of in een koffielounge.

Flexibele mobiliteit

Waar het in de praktijk op neer komt is dat medewerkers hun reisgedrag willen aanpassen aan hun reisdoel. Als je als werkgever geen alternatieven biedt, zullen medewerkers in hun oude patroon blijven reizen. Zelfs als een bestemming op loopafstand van het station is, met hoge parkeertarieven, blijft men met de auto reizen. Dat is om meerdere redenen onwenselijk.

Als werkgever kun je veel dingen doen om duurzamer en slimmer reisgedrag te stimuleren of te ondersteunen.

Hulp bij keuze zakelijke mobiliteit

Mensen zullen in de praktijk gewoon op één manier naar het werk komen, zegt Marco van Dijke van onafhankelijk mobiliteitsplatform YOR24: “We zijn namelijk gewoontedieren. We zullen daarom geholpen moeten worden met het maken van andere keuzes en de alternatieven moeten in ieder geval beschikbaar zijn. Als we eenmaal geadviseerd zijn dat we voor een specifieke reis goedkoper en duurzamer met het OV bij onze bestemming kunnen komen én in de tussentijd nog kunnen werken ook dan zie je dat we ineens wel anders kiezen. Voor woon-werk verkeer hebben we vaak al wel berekend welk vervoersmiddel (qua tijdsduur, financiën en comfort) de beste optie is, dan zullen we daar stééds voor kiezen. Elke dag weer. Dat is hoe flexibel beleid in de praktijk dus werkt.”

Profielen op basis van verwacht reisgedrag

Het advies is om het daadwerkelijke reisgedrag van mensen te monitoren, en bepaalde profielen te maken op basis van verwacht reisgedrag. Onderscheid daarbij drie hoofdprofielen:

  • mensen die altijd op kantoor werken,
  • mensen die voornamelijk op kantoor werken, en
  • mensen die een externe functie hebben.

Die eerste groep zal in de meeste organisaties verreweg de grootste zijn. Het advies is: bied hen gewoon een vergoeding aan op basis van werkelijk reisgedrag. En wijk je een keer af van het normale vervoersmiddel, dan declareert iemand dat gewoon, handmatig of automatisch.

De redactie van PW. zorgt ervoor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van HR en personeelsmanagement.

Foto: Alexandr Ivanova | Pixabay

Zo maak je je personeelsbestand divers

Streef je naar een organisatie met meer kleur? Dan worstel je wellicht met enkele vragen. Bijvoorbeeld: hoe overtuig je kandidaten dat ze echt welkom zijn? Technisch consultancybedrijf de Fitch Group heeft hier ervaring mee.

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Overname? Dit is wat er geldt voor uitzendkrachten

Bij een overgang van onderneming, wat er geldt er dan voor uitzendkrachten? Gaan zij ook mee over?

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

Wijziging Participatiewet: meer uniformiteit

De Participatiewet is aangepast om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen. Daardoor moet het makkelijker worden om iemand met een arbeidsbeperking aan te nemen. Zo moet het aanvragen van subsidies of hulpmiddelen bij elke gemeente hetzelfde zijn.

Cédric Verschooten en Michael Neefs:  "We hebben dus betere kandidaten en minder bureaucratie, wat zorgt voor een betere ervaring."

Zo verbeterde en versnelde de Brusselse overheid het wervingsproces

Het Brussels hoofdstedelijk gewest weet met het initiatief Talent.brussels succesvol mensen aan te trekken voor overheidsbanen in tijden van enorme schaarste. De drijvende kracht daarachter is het HR-platform MyTalent, dat een persoonlijke...

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Wet gelijke kansen bij werving en selectie - wat HR moet weten

Werkgevers moeten vastleggen hoe zij ervoor zorgen dat hun sollicitatieprocedure objectief verloopt, zodat er geen sprake is van discriminatie. Dat staat in het wetsvoorstel Wet gelijke kansen bij werving en selectie. Wat betekent deze wet voor HR?

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Prinsjesdag 2022: 'Werk moet aantrekkelijker worden'

Wat zijn de gevolgen van Prinsjesdag 2022 voor werkenden en werkgevers? Bij veel maatregelen staat vooral het financieel aantrekkelijker maken van werken centraal, zegt Christian Klein, adviseur Inkomensverzekeringen en duurzame inzetbaarheid bij...

WW-regeling op de schop: een overzicht

WW-regeling op de schop: een overzicht

Rutte IV wil de de WW gaan aanpassen en de verschillen tussen vast en flex verminderen. Doel is om zo de interne flexibiliteit en wendbaarheid van bedrijven te vergroten. Hoe ziet de regeling eruit en wat zijn de huidige regels voor de WW?

'Pensioencommunicatie hoort bij goed werkgeverschap'

'Pensioencommunicatie hoort bij goed werkgeverschap'

Pensioen is de duurste secundaire arbeidsvoorwaarde. Het is zonde als je je werknemers hier niet goed over informeert. "Zodra ze weten wat het inhoudt, vliegt de waardering voor de werkgever omhoog", zegt Hugo van Kuijeren van VLC & Partners.