'Keuzes maken op basis van data in plaats van je onderbuikgevoel'

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de noodzaak om met hulp van metingen het potentieel in kandidaten te identificeren, om zo tot de juiste match te komen. Datagedreven HR is bepalend voor een succesvolle werving, selectie en ontwikkeling, stelt Evelien Schram van Assessio. "Het onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd." Hoe je toekomstig succes kunt voorspellen met assessments.
Evelien Schram: "Datagedreven HR is bepalend voor een succesvolle werving, selectie en ontwikkeling."

Iedereen heeft vooroordelen, bewust of onbewust. Daarom is het ook heel menselijk dat ‘bias’ ten grondslag ligt aan de keuzes die we maken. Bijvoorbeeld op het terrein van HR, bij het vinden en behouden van geschikt personeel Waar zit het talent? Wie maakt het verschil? Past deze kandidaat wel binnen de organisatie? Hoe kunnen we binnen de organisatie verder ontwikkelen? Wie is geschikt als manager?

“We kennen allemaal de managers die zeggen dat ze binnen een paar minuten kunnen zien of iemand geschikt is voor een functie”, zegt Evelien Schram, managing director van Assessio Nederland. “Maar dat is natuurlijk onzin. Dat onderbuikgevoel is niet meer van deze tijd. Datagedreven HR is bepalend voor een succesvolle werving, selectie en ontwikkeling.”

Toekomstig succes voorspellen

De missie van Assessio is bijdragen aan een wereld zonder vooroordelen en een arbeidsmarkt gebaseerd op mogelijkheden in plaats van op onderbuikgevoel. Met als sleutel de combinatie van data en moderne arbeidspsychologie. Assessio ondersteunt HR-afdelingen in het gebruiken van de data verkregen door assessments. Om het totale personeelsbestand te ontwikkelen en te beoordelen op basis van de bedrijfsstrategie.

De testresultaten maken aannemelijk wie welke eigenschappen en vaardigheden heeft om een bepaalde rol goed in te vullen

“De crux is dat elke kandidaat een eerlijke kans krijgt”, legt Schram uit. “Met assessments meet je wat mensen kunnen en willen, waar ze aanleg voor hebben. Het is voor organisaties ook belangrijk om die metingen te blijven doen, omdat je als bedrijf voortdurend in ontwikkeling bent. Millenials vragen dit ook gericht van hun werkgever. De testresultaten maken aannemelijk wie welke eigenschappen en vaardigheden heeft om een bepaalde rol goed in te vullen. En wellicht blijkt uit de data wel dat de geschikte kandidaat voor die leidinggevende functie heel iemand anders is dan je zelf had gedacht.”

Lees ook: Data driven HR past goed bij de menselijke kant van HR.

De grote winst van data driven HR

Een interessant gegeven, zeker in deze tijd van arbeidskrapte, is dat data kan helpen om die missing link voor de organisatie te vinden binnen de eigen gelederen, in plaats van buitenaf. “De trend is dat organisaties zich minder focussen op recruitment en zich meer afvragen welke oplossingen ze kunnen vinden binnen hun eigen personeelsbestand. Het is daarbij belangrijk niet zozeer te denken in termen als ‘geschikt’ en ‘ongeschikt’. De vraag is vooral in hoeverre iemand zich moet ontwikkelen om dat werk succesvol te kunnen uitvoeren. Het zijn dus nooit ja-nee-antwoorden, het gaat altijd om een route.”

Het is beter dat iedereen één stap vooruitzet in plaats van dat een paar mensen drie stappen maken

In het beter maken van huidige medewerkers zit volgens Schram de grote winst voor bedrijven. “Het is bij veel organisaties lang zo geweest dat de ontwikkelfocus lag op een beperkt groepje professionals, maar het is beter dat iedereen één stap vooruitzet in plaats van dat een paar mensen drie stappen maken. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat die mensen, bestaand of nieuw, passen bij de bedrijfsstrategie. Het matchen van die strategie met de (door data gedreven) HR-strategie is waar het eigenlijk om gaat.”

Zero Talent Waste

Bedrijven die erin slagen hun bedrijfsstrategie en HR-strategie te matchen op basis van data in plaats van onderbuikgevoel, plukken op verschillende manieren de vruchten van die aanpak. Schram: “Een goede HR-strategie zorgt dat alles lekkerder werkt. Het mooiste vind ik altijd dat iedereen in de organisatie een beetje beter wordt. Iedereen komt aan bod, iedereen wordt gezien. Iedereen krijgt kansen. Een bedrijf kan natuurlijk niet iedereen alles laten proberen, maar een meting toont aan welke medewerkers of kandidaten welke kansen moeten krijgen. In zo’n situatie verspil je geen talent, zijn mensen gelukkiger in hun werk en doen ze dat werk ook beter. “

Assessments zijn tegenwoordig ook heel anders dan vroeger, legt Schram uit. “Door nieuwe technologieën en ontwikkelingen zijn de assessments al veel aantrekkelijker en kandidaat-vriendelijker dan een paar jaar geleden. Zero Talent Waste leidt niet alleen tot een beter bedrijfsresultaat, maar ook tot voorspelbaar succes in de toekomst.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Assessio.

Dit vind je misschien ook interessant