Een crash course HR: de agendapunten voor dit jaar

HR zal zich dit jaar meer bezig moeten houden met hybride werken en inclusiviteit. Ook kan niet langer iedere organisatie onbeperkt mensen aannemen en high potentials vasthouden met hoge bonussen. Wat is het alternatief?

Een crash course HR: de agendapunten voor dit jaar
Toby Hough: “Diversiteit is nog geen inclusiviteit. Met technologische hulpmiddelen kun je dit aan het licht brengen.”

Natuurlijk, ook vroeger sprak Toby Hough met collega’s die hun baan hadden opgezegd. Maar hij ziet nu een subtiel verschil. “Twintig jaar geleden vertelden die collega’s enthousiast over hun nieuwe baan, maar nu dienen ze hun ontslag in zonder dat ze beschikken over een back-upplan. Ze willen juist tijd hebben om na te denken over de toekomst: wat ga ik doen met de rest van mijn leven?”

Zal die ontwikkeling zich voortzetten in 2023? Voor we die vraag beantwoorden, moeten we eerst kijken naar de voornaamste trends waar HR volgend jaar mee te maken krijgt. Hough is HR-professional bij HiBob, een HR platform voor moderne, internationale bedrijven en in dit artikel doet hij enkele voorspellingen.

Hybride werken

Volgens Hough zien we de naweeën van de covid-pandemie. “Die heeft mensen aan het denken gezet. Zoiets groots en ingrijpends als een epidemie leidt tot existentiële levensvragen en sommige medewerkers gooien het roer dus helemaal om.”

De vraag in 2023 blijft: leidt hybride werken tot meer geluk of juist tot meer isolatie?”

Die bezinning zie je volgens hem ook bij werkgevers. “Anno 2022 vinden veel van hen dat iedereen weer naar kantoor moet komen: ‘Wij moeten elkaar iedere dag zien.’ Aan de andere kant van het spectrum hoor je geluiden als: ‘Werk voortaan gewoon maar vanuit huis en ik zie je tijdens de kerstborrel.’

Het probleem met beide standpunten: we beschikken op dit moment over te weinig harde data. En daarom blijft de vraag in 2023: leidt hybride werken tot meer geluk of juist tot meer isolatie?”

Zorgen voor een aantrekkelijk kantoor

Stel, je besluit dat je als werkgever kiest voor een hybride model. Dan moet je je volgens Hough bewust zijn van een belangrijke voorwaarde. “Mensen kunnen thuis werken in een omgeving die ze zelf hebben gecreëerd: precies die goede bureaustoel, precies de goede achtergrondmuziek. Als werkgever moet jij daarmee concurreren, dus moet jij zorgen voor een super aantrekkelijk kantoor. Je kunt medewerkers bijvoorbeeld de gelegenheid geven om te werken op verschillende locaties: de ene keer in stilteruimtes, de andere keer op de sofa van de koffiebar, omringd door gezellige collega’s. Dan bied je méér dan die werkkamer thuis.”

Neurodiversiteit

Hiermee stuiten we volgens hem op een ander belangrijk agendapunt in 2023: neurodiversiteit. “De ene medewerker werkt liever in stilte, de ander met achtergrondgeluiden. En minstens net zo belangrijk: de een heeft een voorkeur voor schriftelijke communicatie en de ander voor mondelinge. Stel, je krijgt een app van je baas. Die wordt op dit moment geconfronteerd met een probleem en die wil nu – echt nú – een antwoord op enkele vragen. Voor veel werknemers is dat geen probleem, maar misschien ben jij dyslectisch. Dan is het dus heel handig als je ook gebruik kunt maken van een ingesproken bericht.”

Inclusiviteit

Wie zitten in jouw organisatie in het managementteam? En wie zijn er verantwoordelijk voor het schoonmaken van de toiletten? Deze twee vragen illustreren volgens Hough een belangrijk verschil: dat tussen inclusiviteit en diversiteit. “De laatste jaren hebben bedrijven hun poorten opengezet voor vertegenwoordigers van bijzondere doelgroepen: vrouwen, ouderen, homoseksuelen, gehandicapten en mensen met een andere huidskleur. Dat is diversiteit – maar dat is nog geen inclusiviteit. Want wie komen er in aanmerking voor een promotie en wie krijgt die salarisverhoging? Vaak toch die witte jonge man.”

Technologische hulpmiddelen kun je ook inzetten om bijzondere doelgroepen een veilige werkomgeving te bieden”

Hier blijkt volgens Hough het belang van technologische hulpmiddelen. “Ten eerste kun je hiermee zaken aan het licht brengen. Ik heb veel managers horen beweren dat hun personeelsbeleid is gebaseerd op een meritocratie en ik heb ook de indruk dat ze dat serieus menen. Maar als je dan met gespecialiseerde HR-software kijkt naar de harde data, ga je toch twijfelen. Dan zie je dat diezelfde manager 70% van het beschikbare budget heeft besteed aan mannen zoals hijzelf.”

Diezelfde technologische hulpmiddelen kun je ook inzetten om mensen uit bijzondere doelgroepen een veilige werkomgeving te bieden. “Wij geven werknemers de kans om een publiek profiel in te vullen, een profiel dat voor alle medewerkers zichtbaar is. En daarbij hebben ze de mogelijkheid om hun gender zelf te kiezen.

Het effect dat dit heeft op de genderneutrale collega’s is enorm. Er valt een kolossale last van hun schouders: eindelijk hoeven ze hun privéleven niet meer te verbergen. En als je hierover open kunt zijn, zul je ook eerder geneigd zijn om het achterste van je tong te laten zien in werksituaties, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen.”

Economie

Terug naar het voorbeeld waarmee we begonnen, Houghs collega’s die hun baan opzeggen voordat ze een nieuwe hebben gevonden. Zullen ze dat in 2023 blijven doen? Hough is er niet zeker van. “Na de pandemie zagen we een enorme vraag naar personeel, maar voor 2023 zie ik een economische kentering. Bedrijven zullen dus snijden in hun kosten en minder mensen aannemen. Dat betekent niet alleen dat medewerkers volgend jaar meer zullen vasthouden aan hun baan, maar ook dat HR-functionarissen bliksemsnel moeten omschakelen.”

Want volgens Hough kan HR talent niet langer binden en boeien met bonussen en hoge salarissen. “In plaats daarvan zullen organisaties nog meer aandacht moeten hebben voor learning en development. Ze zullen medewerkers nog meer mogelijkheden geven om te groeien. Ook voorzie ik dat ze intensiever gebruik zullen maken van data, bijvoorbeeld door het uitzetten van surveys. De wensen van je personeel goed in kaart brengen en gebruik maken van hun inzichten – dat wordt de uitdaging voor 2023.”

Dit artikel is gesponsord door HiBob.

Peter Passenier

Peter Passenier

Journalist en schrijftrainer

Op deze manieren kun je personeelstekorten opvangen

Op deze manieren kun je personeelstekorten opvangen

Organisaties hebben al jaren moeite om aan voldoende personeel te komen. Een personeelstekort heeft een negatieve invloed op de prestaties van een organisatie en verhoogt de druk op de bestaande medewerkers. Er zijn gelukkig veel, ook niet zo...

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Bind talent met catering van de toekomst

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program...

Is jouw arbodienst je ideale businesspartner? 

Is jouw arbodienst je ideale businesspartner?

De arbodienst is niet slechts een verplichte schakel in het verzuimproces; het is een van je belangrijkste businesspartners binnen het strategisch verzuimmanagement. Goede aansturing en ondersteuning kunnen het verschil maken. Waar moet je op...

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

OCTAS, de onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel bracht begin dit jaar advies uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. Wat hield dit advies...

Nog een wereld te winnen met gendergelijkheid

Nog een wereld te winnen met gendergelijkheid

Met het Diversiteitsportaal wil de Sociaal-Economische Raad (SER) een bijdrage leveren aan gendergelijkheid in het bedrijfsleven. Rapportage over actuele cijfers en toekomstig beleid is er onderdeel van. Bedrijven hebben daar tot eind oktober de...

Hoog tijd voor een workationbeleid

Hoog tijd voor een workationbeleid

Zowel jongere als oudere medewerkers staan open voor een workation. Als werkgever doe je er goed aan om daarover na te denken en beleid te maken. Zo weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en doe je geen toezeggingen waar je achteraf spijt van...

Denk hieraan bij een thuiswerkovereenkomst

Denk hieraan bij een thuiswerkovereenkomst

Wanneer sluit je een thuiswerkovereenkomst en bestaat het recht op thuiswerken? Dit en meer in de praktijkgids Arbeidsrecht.

Dit moet je weten over de Wet bereikbaarheid buiten werktijd

Dit moet je weten over de Wet bereikbaarheid buiten werktijd

Op basis van deze wet kun je met je werknemer afspraken maken over de bereikbaarheid buiten werktijd.