Meer en betere sollicitanten met aparte 'Werken bij'-website

Onder invloed van de krappe arbeidsmarkt is 'employer branding' inmiddels aan elke directietafel een gespreksonderwerp. Een speciale website voor het werven - én behouden - van personeel is daarbinnen vaak het sluitstuk. Ten onrechte, want de eerste indruk wordt hier gemaakt.

Meer en betere sollicitanten met aparte 'Werken bij'-website

“De spanning op de arbeidsmarkt blijft hoog”, meldt het CBS. Volgens het statistiekbureau staan er tegenover honderd werklozen momenteel 114 vacatures. Bij de grote werkgevers van Nederland betekent dit, dat ze per organisatie tot wel honderden vacatures hebben openstaan. Allemaal zoeken zij naar de schaars beschikbare talenten. Daarvoor worden speciale campagnes ontwikkeld en meestal is er ook een vacaturesite. Echter, die levert weinig bruikbare respons op.

Hart van de arbeidsmarktcommunicatie

“Een gemiste kans”, vindt Ricardo Risamasu, commercieel directeur van SteamTalmark, specialist in arbeidsmarktcommunicatie. “Een ‘Werken bij’-website is voor veel mensen de eerste indruk van de organisatie. Die kun je maar één keer maken; alternatieven liggen slechts één klik verder. De ‘Werken bij’-website is het hart van je arbeidsmarktcommunicatie. In de huidige arbeidsmarkt is een ‘Werken bij’-website belangrijker dan de corporate website van de organisatie.”

Talent op één

Binnen de top 500 is een ‘Werken bij’-pagina gemeengoed. “Maar bij nog geen 10% levert die goede respons op”, zo valt collega Bert Kok hem bij. “Zulke pagina’s op de corporate website zijn vaak verstopt en missen onderscheidend vermogen. De functionaliteiten blijven beperkt tot vacatures, een testimonial, een solliciteren-knop en een bedankt-bericht.”

Verval niet in de fout alleen je eigen verhaal te vertellen. Denk outside-in: wat zoekt een sollicitant? ”

Bert is creatief directeur binnen SteamTalmark. Hij hamert er bij opdrachtgevers op om het talent op één zetten. “Verval niet in de fout alleen je eigen verhaal te vertellen. Nee, denk outside-in: wat zoekt een sollicitant? Die moet zich aangesproken voelen, de website ingetrokken worden. Besef daarbij dat meer dan 80% bij site-bezoek een smartphone gebruikt: richt je site en je processen daar dan ook op in!”

Integrale aanpak

Bij het ontwikkelen van een ‘Werken bij’-website zijn vaak drie partijen binnen een organisatie betrokken: HR, marketing/communicatie en IT. “Als IT de lead krijgt, gaat het niet goed”, weet Bert uit ervaring. “Vanuit het perspectief van IT wordt het doel al snel uit het oog verloren.”

Maar het is evenmin goed als de focus alleen ligt op HR of alleen op communicatie, nuanceert hij. “Een ‘Werken bij’-website moet je echt als een apart platform benaderen. Je moet het integraal aanpakken.”

Winkelmodel IKEA

Bij het ontwikkelen van een goede ‘Werken bij’-website houdt SteamTalmark drie typen bezoekers in het achterhoofd. Ricardo neemt het winkelmodel van IKEA als vergelijking. “Je hebt een groep mensen die heel doelgericht op bezoek komt. Die willen direct via het magazijn naar de kassa. Oftewel, die willen snel en simpel solliciteren.”

Maar volgens hem is 90% zich nog volop aan het oriënteren. “Die willen de volledige experience. Om de IKEA-vergelijking door te trekken: tot en met het restaurant. Een deel maakt tussentijds dankbaar gebruik van shortcuts, waarmee je de route door de winkel kunt bekorten. De winst zit ’m vooral in die laatste twee groepen.”

Behoud van personeel

Een goede ‘Werken bij’-website is een weerspiegeling van de identiteit en cultuur van de organisatie, zo vervolgt Bert. “Het kiezen van een nieuwe werkomgeving is voor talent een belangrijke beslissing. Dan wil je het verhaal van de organisatie kennen, de ambities kennen. Als die aansluiten bij je eigen ambities, wordt de werkgever onweerstaanbaar. Zeker als je op de website ook een goede indruk krijgt van je toekomstige werkomgeving, in welk team je terecht gaat komen en wat je doorgroeimogelijkheden zijn.”

Het helder maken van de doelen van de organisatie, het verwoorden van één boodschap, verbindt mensen intern”

“En vergis je niet in het effect van zo’n platform op het bestaande personeel”, vult Ricardo aan. “Het helder maken van de doelen van de organisatie, het verwoorden van één boodschap, verbindt mensen intern. Het geeft doorgroeiperspectief en stimuleert de interne mobiliteit.”

Meer en beter

De bewijsvoering ligt er, benadrukt Ricardo. “Organisaties die investeren in een ‘Werken bij’-website oogsten daar aantoonbaar succes mee. De kwaliteit van hun sollicitanten neemt toe; er vallen veel minder mensen bij de selectie af. Zij ervaren bovendien een enorme toename in open sollicitaties.”

Als praktijkvoorbeeld noemt hij Schiphol. “We kunnen ons waarschijnlijk allemaal de wachtrijen bij de bagageafhandeling nog wel herinneren. Sindsdien heeft Schiphol grote stappen gemaakt. Intussen hebben ze al meer dan duizend mensen aangetrokken.”

Dit artikel is gesponsord door SteamTalmark.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Bind talent met catering van de toekomst

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program...

Is jouw arbodienst je ideale businesspartner? 

Is jouw arbodienst je ideale businesspartner?

De arbodienst is niet slechts een verplichte schakel in het verzuimproces; het is een van je belangrijkste businesspartners binnen het strategisch verzuimmanagement. Goede aansturing en ondersteuning kunnen het verschil maken. Waar moet je op...

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

OCTAS, de onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel bracht begin dit jaar advies uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. Wat hield dit advies...

Nog een wereld te winnen met gendergelijkheid

Nog een wereld te winnen met gendergelijkheid

Met het Diversiteitsportaal wil de Sociaal-Economische Raad (SER) een bijdrage leveren aan gendergelijkheid in het bedrijfsleven. Rapportage over actuele cijfers en toekomstig beleid is er onderdeel van. Bedrijven hebben daar tot eind oktober de...

Hoog tijd voor een workationbeleid

Hoog tijd voor een workationbeleid

Zowel jongere als oudere medewerkers staan open voor een workation. Als werkgever doe je er goed aan om daarover na te denken en beleid te maken. Zo weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en doe je geen toezeggingen waar je achteraf spijt van...

Foto: Cottonbro | Pexels

Checklist: voorkom discriminatie bij sollicitatieproces

Discriminatie op de arbeidsmarkt komt nog altijd bewust en onbewust voor. De Arbeidsinspectie heeft een checklist ter bewustwording en voorkoming ervan.

Wat mag je een sollicitant vragen?

Wat mag je een sollicitant vragen?

Het is verboden om iemand te discrimineren op basis van beschermde persoonskenmerken. Aan de andere kant mag je tijdens een sollicitatiegesprek wél alles vragen. Hoe zit dat?

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Dit jaar krijgen ouders hogere vergoedingen voor hun kosten bij de zorg voor hun kinderen. Het gaat hier om de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en het kindgebonden budget. Wat houden de verhogingen in? En wat moet HR weten? Een overzicht.