Gesponsord

Ontwikkeling bepaalt loyaliteit medewerker 

Op de krappe Nederlandse arbeidsmarkt is het voor werkgevers een uitdaging om talentvolle mensen aan boord te krijgen en te houden. Tegen die achtergrond kwam ADP onlangs met goed nieuws: drie op de tien werkenden in Nederland is gelukkig in diens huidige baan en overweegt geen overstap.

Ontwikkeling bepaalt loyaliteit medewerker 

Het gegeven is afkomstig uit het rapport ‘People at Work 2025’. Dat is gebaseerd op een wereldwijde enquête onder medewerkers waarvoor ADP salarisbetalingen verzorgt. In deze jaarlijkse ‘Global Workforce Survey’ zijn antwoorden verwerkt van 38.000 mensen, werkzaam in 34 landen. In Nederland is de tevredenheid over de huidige werksituatie het hoogst van allemaal: wereldwijd denkt gemiddeld maar 13% níet aan een overstap naar een andere werkgever.

Belangrijkste bron van recruitment 

Davy van Iersel, algemeen directeur van ADP, een wereldwijde technologieleverancier van HR- en payrolloplossingen, heeft het onderzoek ook bestudeerd. Hij vindt de resultaten niet geruststellend. “Want maar 17% van de werknemers heeft het gevoel dat hun werkgever investeert in vaardigheden die in de toekomst nodig zijn voor hun werk en loopbaan. In Nederland heeft zelfs maar 10% dat gevoel. Terwijl ontwikkeling van mensen – naast persoonlijke connectie (aandacht) – de belangrijkste parameter is voor betrokkenheid bij hun werk. Het is bepalend voor hun loyaliteit.”

Maar 17% van de werknemers heeft het gevoel dat hun werkgever investeert in vaardigheden die in de toekomst nodig zijn voor hun werk en loopbaan”

“Natuurlijk, het kost tijd en geld”, erkent hij. “Maar training on the job levert vier grote voordelen op. Mensen worden er productiever van en gaan kwalitatief beter werk afleveren. Ze blijven bovendien trouwer aan de organisatie en zullen die ook vaker bij anderen aanbevelen als aantrekkelijke werkplek. Die laatste twee punten scoren wel factor 3 tot 6 keer hoger. En aanbevelingen vormen toch de belangrijkste bron voor recruitment.”

Structuur in aanbod 

Volgens Van Iersel bieden grote werkgevers hun mensen vaak uitgebreide opleidingsprogramma’s aan. Zo heeft ADP een eigen ADP Academy. “Bij de wat kleinere werkgevers is dit minder het geval. Maar aanbod alleen is niet voldoende”, benadrukt hij. “Je moet opleidingen ook gestructureerd aanbieden.”

Davy van Iersel: "De leidinggevende moet opleidingen consequent met medewerkers bespreken."
Davy van Iersel: "De leidinggevende moet opleidingen consequent met medewerkers bespreken."

Hij wijst als voorbeeld op de coronaperiode. “Toen implementeerden veel werkgevers een open trainingsplatform, met de gedachte dat dit het moment was om extra opleidingen te volgen. Maar in de praktijk werden die platforms door minder dan 5% van de mensen gebruikt.”

Rol leidinggevende en HR 

Wat Van Iersel betreft komt de structuur primair van de direct leidinggevende. “Die moet opleidingen consequent met medewerkers bespreken. Wat denkt de medewerker nodig te hebben om diens werk beter te doen en welke skills ziet de manager graag nog verder ontwikkeld? Samen stippel je een route uit.”

“HR moet leidinggevenden hierin ondersteunen. Het gaat erom dat er continu aandacht is voor het onderwerp. Monitor vorderingen en stel telkens nieuwe doelen! Met een structurele aanpak verbeter je de employability van medewerkers. Dit perspectief op loopbaanontwikkeling is wereldwijd een belangrijke graadmeter voor hun loyaliteit. Kans op loopbaanontwikkeling is de meest genoemde reden (45%) om de huidige werkgever trouw te blijven.”

Niet alleen hard skills 

Van Iersel pleit ervoor niet alleen meetbare, technische vaardigheden te trainen. “Het is als werkgever verleidelijk om je te beperken tot ‘hard skills’, die nodig zijn om het werk überhaupt te kunnen doen. Maar neem in het opleidingsaanbod ook soft skills mee, zoals het omgaan met mensen. Dat leidt tot betere samenwerking, meer onderling begrip en krachtiger teams.”

Impact AI op werk 

En dan is er nog de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkomgeving. “In sommige functies zie je het aantal vacatures nu al teruglopen”, constateert Van Iersel op basis van ADP-data. “Bij junior softwaredevelopers met 20% bijvoorbeeld. Daarentegen zie je juist meer vraag naar senior developers. Binnen callcenters zie je iets vergelijkbaars.”

Begeleid mensen in het gebruik van AI. Je kunt er vrees voor baanverlies mee wegnemen en juist waarde aan het huidige werk toevoegen”

Hoewel er overall nog weinig veranderingen zichtbaar zijn, zegt wereldwijd 31% van de werknemers door AI te vrezen voor hun baan. “Onbekend maakt onbemind. Onze aanbeveling: begeleid mensen in het gebruik van AI. Je kunt er vrees voor baanverlies mee wegnemen en juist waarde aan het huidige werk toevoegen.”

ADP stimuleert medewerkers om kennis te maken met AI-toepassingen. Zo vat op de servicedesk een AI-tool elk gesprek samen en is er een interne tool ‘ADPchat’. Er wordt gewerkt aan de uitrol van Copilot als digitale assistent. “Maar wel allemaal op een gecontroleerde manier, want compliance en data security staat voorop. We willen onze mensen trainen en uitdagen, opdat ze hun eigen werk beter kunnen doen.”

Dit artikel is gesponsord door ADP. Het volgende artikel in dit tweeluik gaat dieper in op het belang van engagement voor medewerkersloyaliteit. 

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.