Tot nu toe waren er drie leermethoden: klassikaal, virtueel klassikaal en e-learning. NCOI voegt daar nu OphetWerk® aan toe, waarbij de opleiding volledig op de werkplek plaatsvindt. Die vierde methode wordt nu nog alleen via de werkgever aangeboden. Brenda Venema, directeur mbo en onderwijsinnovatie, licht toe: “We willen het aantal studenten in de huidige opstartfase nog beperkt houden om alles goed te kunnen implementeren. Maar binnenkort wordt het een leermethode die je ook individueel bij ons kunt afnemen.”
Leren op het werk bestaat al
Bij de nieuwe methode is er geen sprake van aparte lessen, maar vindt het leren volledig plaats op en tijdens het werk. Dat is baanbrekend, al zijn er raakvlakken met de manier waarop in het mbo en het hbo wordt gewerkt. Venema: “In de beroepspraktijkvorming in het mbo is het heel gewoon dat je een begeleider hebt op de werkplek. In het hbo heb je ook een begeleider tijdens je stage. Nu is een volledige opleiding via OphetWerk niet te vergelijken met een stage, maar het kernprincipe van leren op de werkplek bestaat al.”
Veel studenten geven vaak aan dat die wat meer traditionele werkwijze herinneringen oproept aan hun schooltijd, toen het niet zo lekker liep”
De nieuwe methode wordt sinds de zomer toegepast bij zes werkgevers, waaronder Defensie, zegt Odilia van Wijk, onderwijs- en programmamanager bij NCOI. “De reacties van de eerste groepen zijn heel positief. Je hoeft niet eerst iets te leren om het daarna toe te passen. Veel studenten geven vaak aan dat die wat meer traditionele werkwijze herinneringen oproept aan hun schooltijd, toen het niet zo lekker liep. Dus daar is een deel van de werknemers niet zo enthousiast over.”
Leren op eigen locatie en tempo
Venema geeft aan dat OphetWerk in principe bij alle soorten organisaties en werknemers waarde toevoegt. “Veel HR-afdelingen willen wel graag dat leren integraal onderdeel wordt van werken, maar iets willen en het uiteindelijk ook voor elkaar krijgen, zijn twee verschillende dingen. OphetWerk kan daarbij uitkomst bieden.”
Veel HR-afdelingen willen wel graag dat leren integraal onderdeel wordt van werken, maar iets willen en het uiteindelijk ook voor elkaar krijgen, zijn twee verschillende dingen”
De eerste werkgevers zijn grotere organisaties met landelijke dekking. “Voor hen is het plezierig dat ze medewerkers niet bij elkaar hoeven te zetten in een groepje, maar dat ze vanuit hun eigen vestiging kunnen leren, of dat nu Groningen of Maastricht is”, zegt van Wijk. “Bovendien kan iedereen op zijn eigen tempo leren zonder het contact met zijn medestudenten te verliezen. Iemand die tijdelijk wat minder tijd heeft, belemmert de rest van de groep niet. Bovendien weet je zeker dat iedereen uiteindelijk hetzelfde programma volgt.”
Vijf grote voordelen
Uit de reacties van de deelnemende werkgevers komen wat NCOI betreft vijf grote voordelen naar voren van OphetWerk:
1 . Dubbele inzetbaarheid
Werkgevers zijn met name positief verrast dat medewerkers op de werkplek kunnen blijven, zodat ze feitelijk dubbel inzetbaar zijn voor leren én werken. “Ze merken dus dat de productiviteit er niet onder lijdt. Je krijgt geen opdrachten, maar je gaat gewoon aan het werk. Datgene wat je op je werk presteert, kun je vervolgens gebruiken om je vaardigheid aan te tonen”, zegt
Van Wijk.
2. Relevantie
Het tweede grote voordeel dat werkgevers zien, is dat de opleiding veel relevanter is voor de eigen organisatie. “De context van de organisatie kan meteen in het leren worden meegenomen”, geeft Venema aan. “Een inwerkprogramma is niet nodig en het leerprogramma sluit 100% op de praktijk aan. Alles wat je leert is gerelateerd aan je eigen organisatie. Je kunt nooit meer zeggen: wat ik nu leer, is niet relevant voor mijn werk.”
3. Zelf je programma indelen
Een leerprogramma hoeft niet in een vaste volgorde te worden afgewerkt. “Je kunt zelf bepalen wanneer je met welk onderdeel aan de slag gaat. Heeft een opleiding een onderdeel projectmanagement, dan kun je dat onderdeel aanpakken op het moment dat er in je werk ook echt een project aankomt waarin je een rol vervult”, legt Van Wijk uit. “Met je begeleider bepaal je wanneer je het beste welk onderdeel kunt doen.”
4. Geen huiswerk en tentamens
Venema: “Het ontbreken van huiswerk is een ander groot pluspunt voor werknemers en daarmee ook voor werkgevers. Je doet je werk en dat breng je in in de opleiding. Het is dus niet meer zo dat je na je werk nog eens moet gaan leren. Voor tentamens en examens geldt hetzelfde: die vullen we zo veel mogelijk in met producten die je maakt op je werk. Tentamens werpen geen drempel meer op om verder te gaan met je opleiding. Voor werkgevers staat voorop dat de medewerker plezier beleeft aan de opleiding en de medewerker hoeft geen theorie meer te stampen of zich druk te maken over faalangst.”
5. Flexibele instroom
Met OphetWerk kun je flexibel instromen, zonder nadelige consequenties voor jezelf en de werkgever. “De kracht van die flexibiliteit is ook dat we nieuwe ontwikkelingen direct kunnen verwerken in het leren. Als de praktijk verandert, kunnen we dat een week later al meenemen in de leerstof”, aldus Van Wijk.
Geen experiment meer
De werkgevers die hebben gekozen voor deze methode, merken nu al dat leren op het werk je organisatie flexibeler en toekomstbestendiger maakt. “Twee op de drie zegt al de voorkeur te geven aan
OphetWerk ten opzichte van reguliere leermethoden”, zegt Venema.
Werkgevers vinden een diploma heel belangrijk, maar kiezen meestal toch liever voor iemand met werkervaring die meteen aan de slag kan”
Voor Venema en Van Wijk is het in elk geval al duidelijk dat het geen experiment meer is: “Dit past naadloos bij hoe wij opleiden zien en willen aanbieden aan werkgevers. Het is voor ons niet meer de vraag of we dit voortzetten. Iedereen heeft het bij NCOI al omarmd.”
En dat gaan werkgevers ook doen, staat voor beiden als een paal boven water: “Werkgevers vinden een diploma heel belangrijk, maar kiezen meestal toch liever voor iemand met werkervaring die meteen aan de slag kan. Met OphetWerk kunnen wij meteen een opleiding aanbieden waarbij iemand niet op nul hoeft te beginnen.”
Dit artikel is gesponsord door NCOI.









