Gesponsord

Digitale veiligheid: zo verander je gedrag

Compliance-trainingen staan vaak bekend als verplicht, droog en weinig inspirerend. Toch kan het anders, zo blijkt uit de succesvolle aanpak van Wiltec. Het resultaat: een deelname van 100% aan de compliance-training. En medewerkers hadden er zelf plezier in. De lessen voor HR.

Digitale veiligheid: zo verander je gedrag

Veel organisaties worstelen met dezelfde vraag: hoe maak je een compliance-training relevant en aansprekend? Ook bij Wiltec, een bedrijf dat gespecialiseerd is in onder meer producten en oplossingen voor de sectoren industrie & spuiterijtechniek, veiligheid & bedrijfskleding, en kantoor & facilitair, speelde dit, vertelt Jos Maassen, learning & organizational development lead. “Voor onze nieuwe ISO-certificering moesten we medewerkers bewust maken van digitale veiligheid. Maar alleen kennis overdragen is niet genoeg; het gaat om gedragsverandering.” Denk aan het afsluiten van je scherm tussendoor of omgaan met verdachte e-mails.

De aanpak: leren op maat

Samen met online opleider SkillsTown ontwikkelde Wiltec een maatwerk e-learning die paste bij elke doelgroep binnen de organisatie. “Dankzij een adaptieve leervorm kon iedereen starten met een instaptoets. Op basis van de resultaten kreeg elke medewerker precies die onderdelen aangeboden die relevant waren voor zijn of haar kennisniveau.“Voor medewerkers op de werkvloer, zoals in het magazijn, werden fysieke meetings georganiseerd in plaats van online leren. Dit hybride leerconcept maakte de training niet alleen laagdrempelig, maar ook effectief voor elke groep. “Zo kreeg iedereen de training op een manier die bij hem of haar paste”, aldus Maassen.

Campagne maakt het verschil

Wat de training volgens Maasen extra succesvol maakte, was de interne awareness-campagne. Gedurende twee maanden werd de training aangekondigd via posters, interne communicatie en
bewustwordingsacties. April werd uitgeroepen tot ‘maand van security awareness’ en op 1 april, de lanceringsdatum, werden medewerkers uitgedaagd met tien triggers en herkenbare casussen. Denk aan vragen als: ‘Je vindt een USB-stick met de naam van je directeur erop. Wat doe je?’

Marketing

Marketing speelde een grote rol in de campagne. Er werden posters ontwikkeld, successen gedeeld en er werden zelfs triggerkaarten verspreid door de bedrijfspanden waarmee collega’s op humoristische wijze werden gewezen op risico’s (zoals openstaande schermen).

Collega’s wezen elkaar ineens op openstaande schermen of wezen op verdachte e-mails”


De posters, humoristische triggerkaarten en interne acties zorgden voor gesprek en zichtbaarheid, zegt Maasen. “Collega’s wezen elkaar ineens op openstaande schermen of verdachte e-mails. Dat was precies het effect dat we wilden bereiken. Een interne regel werd zelfs: scherm open laten staan = worstenbroodjes betalen.”

De resultaten

De cijfers spreken voor zich: alle 377 medewerkers rondden de training af. Medewerkers noemden de e-learning laagdrempelig, relevant en verrassend leuk. Maar belangrijker nog: er ontstond zichtbare gedragsverandering. “Collega’s spraken elkaar aan op risico’s en routines verbeterden. Dat is echte impact”, zegt Maassen. Wiltec laat zien hoe maatwerk e-learning en een slimme combinatie van awareness-campagnes leiden tot 100% deelname én merkbare gedragsverandering.

Lessen voor HR-professionals

Uit deze aanpak zijn volgens Maassen waardevolle lessen te halen voor andere organisaties:

  • Betrek meerdere afdelingen: samenwerking met communicatie, IT en kwaliteits- en veiligheidsafdeling versterkt de inhoud.
  • Maak er een campagne van: zet in op zichtbaarheid en herhaling.
  • Maak leren concreet: gebruik voorbeelden uit de praktijk en herkenbare taal.
  • Pas learning aan: adaptive learning (leren dat zich automatisch aanpast aan de gebruiker) zorgt dat iedereen leert wat relevant is.
  • Blijf opvolgen: persoonlijke reminders en opvolging vergroten het effect.

Volgens Maassen gaat dit project verder dan voldoen aan regelgeving. “Het is een bouwsteen in een bredere visie op slim, veilig en toekomstgericht werken. Je laat zien dat leren een continu proces is, waarin bewustwording en veiligheid vanzelfsprekend onderdeel worden van de cultuur.”

Dit artikel is gesponsord door SkillsTown. Kijk voor meer SkillsTown-artikelen in het dossier op PWnet.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.