Als er één opleidingsinstituut is dat een disruptief model kan introduceren, is het NCOI wel. Dat bestaat inmiddels bijna 30 jaar en introduceerde modulaire, erkende opleidingen voor werkenden. “Dat was toen ongekend. Door de jaren heen is het een geaccepteerd model geworden. Wij zijn nu opnieuw gaan kijken naar vernieuwing en hebben aan werkenden en werkgevers gevraagd wat op dit moment de belangrijkste drijfveren en barrières zijn bij leren. Daar is onze nieuwe disruptieve methode uit voortgekomen.”
OphetWerk® bekijkt leren van een andere kant: vanuit het werk en niet vanuit de opleiding. Van den Broek trekt een parallel: “Heb je weleens een telefoon van honderd jaar geleden vergeleken met een telefoon van nu? Dat is een wereld van verschil. Maar een school is in feite nog hetzelfde als honderd jaar terug. Er is nog steeds een docent die in een gebouw lesgeeft aan klassen.”
Beginnen op en in het werk
“Dat model werkt nog steeds voor veel mensen, maar we hebben er een methode aan toegevoegd waarbij de manier waarop je leert volledig op de schop is gegaan”, legt Van den Broek uit. “Wat er disruptief aan is, is vooral dat je begint op en in het werk, niet in een opleidingssituatie. Je wordt begeleid door een vakprofessional die jou al coachend verdieping biedt in je (huidige of toekomstige) vak. Er zijn geen examens; wat je leert pas je toe in je werk, waarmee je direct ook aantoont dat je het kunt toepassen. Dat maakt het heel anders dan traditionele opleidingen. Onze klassikale en e-learningopleidingen blijven gewoon bestaan, maar wij geloven wel dat OphetWerk het model van de toekomst is.”

Een opleiding zonder examens: dat zal veel mensen wel aanspreken. Maar voordat iedereen gaat juichen: “We toetsen natuurlijk wel of je aan de kwalificaties voldoet voor een diploma. Alleen hoef je niet te blokken voor een diploma, je laat op je werk resultaten zien waaruit blijkt dat je de stof beheert. Dat is een andere kijk op efficiënt leren.”
De organisatie wordt leeromgeving
Binnen OphetWerk blijft ook de online leeromgeving beschikbaar, want NCOI leidt op tot erkende mbo- en hbo-diploma’s. Opleidingen moeten aan wettelijke eisen voldoen: er moeten bepaalde leerresultaten worden behaald. “Met name bij de hbo-opleidingen is er een grote cognitieve component. Denk aan accountants: die hebben veel functionele vakkennis nodig en die moeten we beschikbaar stellen. Alleen ga je je daarin op de werkvloer bekwamen met een vakspecialist naast je. Dat is wezenlijk anders dan dat je in een groep leert of alleen thuis. Ons model begint in het werk, waarbij we dat werk laten landen in de opleiding in plaats van andersom. We spreken niet meer van de transfer van het leren naar de organisatie, want de organisatie ís het leren geworden.”
Onze begeleider staat niet de hele dag naast je, anders zou het onbetaalbaar worden, maar we bieden wel rijke begeleiding”
Voor de nieuwe methode worden net als bij de ‘gewone’ methoden mensen uit de praktijk ingeschakeld, die ook klassikaal lesgeven. “Een aantal van hen vinden het heel leuk om individueel te coachen op de werkplek. Dat doen ze in de rol van mentor. Ze kunnen zichzelf zo scherp houden en tegelijk ervaring doorgeven.”
Rijke begeleiding
Het betekent dat OphetWerk niet goedkoper uitpakt dan klassikaal onderwijs. “Als werkgever moet je dit uiteraard wel willen faciliteren. Onze begeleider staat niet de hele dag naast je, anders zou het onbetaalbaar worden, maar we bieden wel rijke begeleiding.”
Kandidaten krijgen eerst een assessment om te kijken wat ze kunnen. “Zo kunnen we het leertraject zo efficiënt mogelijk maken. Wat je al beheerst, hoef je niet meer te leren. Dat stellen we wel zorgvuldig vast, op het niveau van modules. Ook dat is uniek bij ons.”
Ze hoeven geen dingen te doen die ze normaal nooit zouden doen. Je hebt ’s avonds geen huiswerk”
De kandidaat krijgt een begeleider vanuit NCOI en een mentor vanuit de werkgever. Er is regelmatig overleg en op de werkplek gaat de kandidaat aan de slag, bijvoorbeeld door te kijken hoe een collega iets oppakt en dat vervolgens zelf te gaan doen onder begeleiding. “Als dat slaagt, heb je een ‘beroepsproduct’ waarmee je aantoont dat je een bepaalde vaardigheid beheerst”, zegt Van den Broek.
Lerend productief
OphetWerk is in eerste instantie op projectbasis voor werkgevers beschikbaar. “Onder meer Defensie maakt er nu breed gebruik van, juist omdat je werktijd meteen leertijd wordt. Bij Defensie zijn veel extra mensen nodig en niet alleen militairen, maar ook koks en mensen die de salarisadministratie doen.”
Vanuit het perspectief van omscholing is OphetWerk extra aantrekkelijk, omdat je mensen eenvoudig door een ‘wasstraat’ kunt halen om ze in een bepaalde functie aan de slag te laten gaan”
Zij kunnen direct aan de slag omdat OphetWerk niet ten koste gaat van de productiviteit. “Bij een normale opleiding ben je regelmatig niet inzetbaar, maar nu ben je én inzetbaar – soms op grotere en complexere vraagstukken - én aan het leren. Het is bovendien een mooi instrument om mensen aan je te binden en zich te laten ontwikkelen. Ze hoeven geen dingen te doen die ze normaal nooit zouden doen. Je hebt ’s avonds geen huiswerk.”
Meteen inzetbaar
Het World Economic Forum meldde eerder dit jaar dat de helft van de werknemers de komende jaren drastisch moet worden omgeschoold. Dat stelt organisaties voor een enorme opgave die vraagt om een nieuwe invulling van leren. “Werkenden hebben veel leerbereidheid, maar vaak niet de interesse om ’s avonds nog naar lessen te gaan”, zegt Van den Broek. “Zulke barrières moet je gaan wegnemen. Mensen willen het liefst leren op het werk en zo min mogelijk examens doen. Vanuit het perspectief van omscholing is OphetWerk extra aantrekkelijk, omdat je mensen eenvoudig door een ‘wasstraat’ kunt halen om ze in een bepaalde functie aan de slag te laten gaan, bijvoorbeeld om aan bepaalde veiligheidsnormen te voldoen. Heb je zo’n training doorlopen, dan ben je meteen operationeel inzetbaar. Mensen leren het eerst datgene wat ze het meest nodig hebben en hoeven niet eerst een hele opleiding te volgen.”
Regierol mogelijk maken
Met een compleet pakket aan leermethodes – klassikaal, online en op het werk – is het voor HR en L&D makkelijker om de regierol op zich te nemen op het gebied van opleidingen. “Tegenwoordig is het sec aanbieden van opleidingen niet meer voldoende. Een succesvol L&D-beleid vraagt om veel verschillende activiteiten tegelijk. Samenwerking met een partij als NCOI kan dan veel druk wegnemen”, zegt Van den Broek. “Wij zijn onderdeel van de Salta Group en hebben zo’n twintig zusterorganisaties met elk verschillende specialismen. Wij hebben dus een combinatie van veel verschillende oplossingen in huis. Als L&D-professional kun je de regie nemen en met allerlei schuifjes spelen om een effectieve opleidingsmix samen te stellen die bij jouw organisatie past.”
Dit artikel is gesponsord door NCOI.