De 4 P's van employer value proposition

Aantrekkelijk werkgeverschap is veel meer dan alleen een goed salaris. Alles wat je als organisatie doet, is onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie. Alle aspecten komen samen in de vier P's van de employer value proposition.

De 4 P's van employer value proposition

De eigenheid van je organisatie moet van al die feitelijke details afspatten. Dus bijvoorbeeld ook van je bedrijfspanden, het aanbod in de kantine en de bedrijfsauto’s. Wanneer je goede monteurs hebt, kun je ze niet op pad sturen met een gammel tweedehands busje.

Employer value proposition

Al deze aspecten samen worden ook wel de ‘employer value proposition’ (EVP) genoemd. “Die kun je zien als de belofte die de organisatie aan talent doet. Het finetunen van de juiste ‘employer value proposition is in essentie werken aan intrinsiek aantrekkelijk werkgeverschap. En daarmee bouwen aan een ‘goed verhaal’ als werkgever.”

De 4 P's van EVP

De EVP bestaat uit de identiteit van de organisatie, plus vier onderdelen, die in de Engelse taal toevallig allemaal met een ‘P’ beginnen:

Product

Het aanbod van een werkgever, het product op de arbeidsmarkt als het ware, bestaat in de eerste plaats uit de baan zelf. Maar de aantrekkelijkheid daarvan wordt niet alleen bepaald door de taakomschrijving en de verantwoordelijkheden. Ook het soort bedrijf speelt mee, net als de branche. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit of het gaat om een functie als verkoper bij een kledingwinkel of bij een softwarebedrijf.

People

De mensen met wie ze gaan werken, zijn een tweede belangrijke factor om nieuwe medewerkers over de streep te trekken. Zijn zij vakkundig en bevlogen? Zijn ze bereid hun kennis en ervaring te delen? Welke normen en waarden staan centraal binnen de organisatie? Is het gebruikelijk om nieuwe medewerkers te begeleiden en coachen? Is de sfeer op de werkvloer open en ontspannen?

Lees ook: 3 eisen waaraan kernwaarden moeten voldoen

Place

Bij de aantrekkelijkheid van werkgevers spelen ook meer ‘secundaire’ aspecten mee: het pand zelf, de plek in het land, de bereikbaarheid daarvan, de inrichting van de werkplekken, de kantine en alle andere faciliteiten. Voor ict’ers telt bijvoorbeeld zwaar van welke hardware en software de organisatie gebruik maakt.

Price

Onder ‘price’ gaat het om alle aspecten van het arbeidsvoorwaardenpakket. Wat zijn primaire, secundaire en tertiaire voorwaarden? Het gaat om de aantrekkelijkheid van de ruilverhouding: wat biedt de organisatie en wat wordt er van mij teruggevraagd?


Tip! Lees hoe u uw organisatie aantrekkelijk kunt maken voor talenten in deze gratis whitepaper

Vond u dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan! De voordelen:

  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Van links naar rechts: Diante van de Wouw, Nicolette van den Hout en Giselinde Oomen

Zorgverzekeraar CZ: "Wij werven niet meer op basis van de klik"

CZ beoordeelt sollicitanten nu op competenties in plaats van een 'klik' om diversere kandidaten te recruiten. In de podcast vertelt Diante van de Wouw, verantwoordelijk vanuit HR, hoe ze die aanpak bedrijfsbreed uitrolt.

Bedrijven ondertekenen verklaring voor gelijke kansen bij werving en selectie

Bedrijven ondertekenen verklaring voor gelijke kansen bij werving en...

Meer dan 50 bedrijven en organisaties hebben de 'Verklaring Gelijke Kansen' ondertekend en steunen daarmee een beweging die streeft naar een inclusievere arbeidsmarkt.

Parkeerdienstverlener P1: "Minder masculiene vacatures zorgt voor meer vrouwelijke sollicitanten"

Parkeerdienstverlener P1: "Minder masculiene vacatures zorgt voor...

Een zo breed mogelijk publiek aanspreken, maar vooral ook meer vrouwen aantrekken. P1 doet dat door masculiene woorden uit vacatures te halen en door te werken met een normtabel.

Jacqueline Spaans van Zepp en Nicolette van den Hout van PW.

Start-up Zepp: "Meer passende sollicitaties sinds we objectief werven"

Meer passende sollicitaties en meer diversiteit. Dat heeft Jacqueline Spaans van start-up Zepp bereikt sinds ze objectief werft. In de podcast-reeks 'De wereld van eerlijke werving & selectie' licht ze haar aanpak toe.

Podcast: Je mag alles vragen aan je sollicitant, maar zonder gesprekstructuur discrimineer je snel

Podcast: Je mag alles vragen aan je sollicitant, maar zonder...

Sollicitanten objectief recruiten, hoe doe je dat? Janice Odijk heeft daar onderzoek naar gedaan en deelt haar conclusies. En wat mag je wel en niet vragen aan je sollicitant? Jurist Augustina Wamulume geeft daar in de podcast duidelijkheid over.

CZ werft objectief: 'Je bent gek als je het in deze tijd van personeelskrapte niet doet'

CZ werft objectief: 'Je bent gek als je het in deze tijd van...

Diante van de Wouw doet namens CZ mee met een landelijk project objectief selecteren. Tot nu toe lijkt die proef zijn vruchten al af te werpen. De HR-professional vertelt er meer over.

Joost Schrage: 'Verleiden ook in een krappe arbeidsmarkt mogelijk'

Joost Schrage: 'Verleiden ook in een krappe arbeidsmarkt mogelijk'

Een wervingsevenement van de overheid trok onlangs 400 bezoekers. Dat laat volgens Joost Schrage zien dat - ook in de tijd van arbeidskrapte - het mogelijk is om mensen te verleiden. Lees hierover meer in zijn column.

Foto: Guido Benschop

CHRO WE Fashion: 'Generatie Z werf je anders'

Onder leiding van CHRO Elianne Havinga wist het HR-team van WE Fashion meer impact te krijgen in de organisatie. Hoe heeft Havinga dat met haar HR-team voor elkaar gekregen?