Het Nieuwe Beoordelen

In de nieuwe tijd met zelfsturende of zelforganiserende teams, sociocratie, appreciative inquiry, Het Nieuwe Werken, Agile en Scrum is meebewegen een succesfactor. Al deze ontwikkelingen vragen om een andere wijze van aansturen en ontwikkelen van medewerkers waarbij de woorden 'autonomie', 'vertrouwen' en 'verantwoordelijkheid' de richting duiden. In het verlengde hiervan is de mindset rond beoordelen anders aan het worden.

Het Nieuwe Beoordelen

Deze verandering in mindset kwam in het najaar van 2015 manifest in het nieuws. HR-professoren en vooruitstrevende organisaties stelden in landelijke dagbladen en in radioprogramma’s dat het beoordelingsgesprek maar eens afgeschaft zou moeten worden. De traditionele wijze van old beoordelen, waarin één keer per jaar een eenrichtingsverkeergesprek wordt gevoerd over vooral wat er fout is gegaan, zou out zijn. Inmiddels is veel stof neergedwarreld. Welk rode draden zijn te ontdekken in de geopperde ideeën en wat zijn de ervaringen met de nieuwe ontwikkelde en geïmplementeerde systemen? Is het beoordelingsgesprek inmiddels afgeschaft?

Het beoordelingsgesprek is niet afgeschaft, wel wordt er anders beoordeeld. In Het Nieuwe Beoordelen heeft de medewerker een grote(re) rol en doet de leidinggevende een stapje terug. HNB kent de volgende uitgangspunten:

  • focus op sterke punten
  • medewerkers zijn meer verantwoordelijk voor het formuleren van doelstellingen
  • een grotere verantwoordelijkheid van medewerkers voor de eigen persoonlijkeen professionele ontwikkeling
  • een continue dialoog over prestaties en ontwikkeling
  • dienend leiderschap

In dit praktische boek best practices van Eneco Groep, Hutten, Wareco, Wolters Kluwer en Adimec. Want HNB ‘past’ net zo goed bij grote internationale organisaties als bij ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf. Met verdiepende bijdragen over de ‘sterke punten’-benadering, dossiervorming en werkgeluk is dit how-to-do-boek een must voor iedereen die HNB in de eigen organisatie wil introduceren.

Meer informatie & Bestellen

5 alternatieven voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek

5 alternatieven voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek

Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.

Kilian Wawoe: 'Voer coaching- in plaats van beoordelingsgesprekken'

Kilian Wawoe: 'Voer coaching- in plaats van beoordelingsgesprekken'

30% van de werknemers gaat slechter presteren na een beoordelingsgesprek. "Je moet met elkaar praten op het moment dat dat zinvol is", zegt Kilian Wawoe, assistant professor Human Resource Management aan de Vrije Universiteit.

Ondanks dat het maken van een opname wettelijk gezien is toegestaan, doet de werknemer er goed aan om vooraf open kaart te spelen over het opnemen van gesprekken.

Het stiekem opnemen van gesprekken door werknemers: mag dit zomaar?

Het lijkt een ware trend te zijn: werknemers die via hun smartphone (stiekem) gesprekken met hun werkgever opnemen. Werkgevers zijn meestal niet gediend van dergelijke praktijken. Toch blijkt uit twee uitspraken dat rechters vrij soepel oordelen...

Bron: ministerie van Defensie

Toekomstbestendige HR bij de Koninklijke Landmacht

Zo af en toe maakt iemand een opmerking die je aan het denken zet. Gerard Schuurmans had dat tijdens de Masterclass Toekomstbestendig HR van PW, bij de businesscase waarbij Amanda Akkers vertelde over haar ervaringen bij de NS.

Disfunctioneren ondanks opleiding?

Disfunctioneren ondanks opleiding?

Een nieuwe werknemer functioneert nog niet naar wens, ondanks dat hij bezig is met een opleiding van belang voor het werk. De werkgever vindt dat er sprake is van disfunctioneren en reden voor ontslag. Gaat de rechter hierin mee?

Tijd voor een Goed Gesprek met je medewerker [boekrecensie]

Tijd voor een Goed Gesprek met je medewerker [boekrecensie]

Steeds meer nemen organisaties afscheid van de traditionele beoordelings- en functioneringsgesprekken. Ze moeten ook wel, want we leven in een tijd van zelfsturende teams, thuiswerken en werkgeluk, zo laat Jacco van den Berg zien in zijn nieuwe boek...

Falend vooruit met de faalbokaal

Falend vooruit met de faalbokaal

Medewerkers kunnen zich ontwikkelen door te leren van hun successen maar ook van hun fouten. Fouten dus als oefenen en niet als falen. Hoe nu een klimaat te creëren waarin medewerkers het oude vertrouwde los laten, gaan experimenteren en dus door te...

Lastige gesprekken op kantoor of via het scherm?

Lastige gesprekken op kantoor of via het scherm?

Leidinggevenden ervaren extra problemen bij het online bespreken van zaken die emoties kunnen oproepen.