Hoe hou je medewerkers enthousiast?

Op de werkvloer komen we inmiddels vier generaties medewerkers tegen. Hoe hou je al die generaties, met al hun verschillende wensen enthousiast? Hoe een digitale werkplek, afgestemd op het type werknemer, kan helpen.

Hoe hou je medewerkers enthousiast?

De vier generaties op de werkvloer – de babyboomers die nog niet met vroegpensioen zijn en de generaties X, Y en Z – hebben allemaal hun eigen werkwijzen, eigenschappen en eigenaardigheden. Ook elk met verschillende informatiebehoeften. De vraag hoe je ze enthousiast kunt houden, is lastig te beantwoorden. Een factor die de materie nog complexer maakt is de krapte op de arbeidsmarkt. Het vinden van medewerkers met de juiste kennis, kunde en instelling is niet eenvoudig. Als je ze al gevonden hebt, wil je ze natuurlijk behouden. Ongeacht uit welke generatie zij komen.

Kan digitale werkplek helpen?

Dat betekent het leveren van maatwerk om taken uit te kunnen voeren. Maatwerk in informatie, communicatie en gereedschappen zoals applicaties. Kan een moderne digitale werkplek daarbij helpen? Mits goed ingericht en uitgerust absoluut.

Neem nu de Insight Digital Workspace™. Deze moderne digitale werkplek heeft de mogelijkheid om per functiegroep, maar ook per type medewerker een maatwerkinrichting te bieden. Daar waar de ene medewerker bedrijfsinformatie liever vanaf het intranet haalt, zal een andere bij voorkeur sociale kanalen (zoals Yammer) gebruiken. Sommige medewerkers zoeken de antwoorden op vragen in een kennisbank, de ander zal zijn of haar zakelijke of privé sociale netwerk vragen om het antwoord. Zoveel mensen, zoveel wensen. En zoveel wensen, zoveel mogelijkheden binnen de Digital Workspace van Insight.

Jongste generatie

Generatie Z (geboren na 1995) is opgegroeid in het digitale tijdperk. Digitaal is hun ‘way of life.’ Een klassieke werkplek met papieren dossiers, pen en schrijfblok is hen volledig onbekend. Daarnaast zijn zij al vanuit hun studie gewend om ‘in blokken’ te werken en te studeren wanneer het hen uitkomt. Dat trekken zij door in hun werkomgeving. Om dat te kunnen faciliteren heb je een digitale werkplek nodig die altijd en overal toegankelijk is en die ook goed functioneert op een mobiel apparaat met beperkte internetverbinding.

Dan is het goed om te weten dat de Insight Digital Workspace™ met precies dat in het achterhoofd is ontworpen. Deze uiterst moderne werkplek werkt niet alleen op een pc of laptop, maar ook op een tablet aan de rand van het bed in een zorginstelling, of op een smartphone binnen de industrie. Branche-onafhankelijk, over elke verbinding en met een maatwerkinrichting. Dat is precies wat de jongste generatie medewerkers in een organisatie nodig heeft om met vol enthousiasme hun werk te kunnen doen.

Betrokkenheid en vrijheid

Niemand wil zich buitengesloten voelen en iedereen wil graag deel uitmaken van een succesvol team. Daarbij willen medewerkers ook de keuze hebben om te kunnen communiceren zoals zij willen. Microsoft Teams is een technologie voor 'samenwerken', die dit alles combineert. Binnen Teams stel je als organisatie teams samen. Deze teams zijn de digitale plekken waar mensen, informatie en communicatie samenkomen. Dit kunnen medewerkers zijn, maar ook stakeholders zoals partners, leveranciers of klanten. Omdat alles binnen de teams plaatsvindt, mist niemand belangrijke informatie of communicatie en heeft iedereen altijd de kans om een effectieve bijdrage te leveren.

Daarnaast biedt Teams de mogelijkheid om een manier van werken te kiezen die mensen zelf prettig vinden. Neem de communicatie: een zakelijke chat kun je met een druk op de knop direct omzetten in online vergaderen, al dan niet met beeld of het delen van een beeldscherm. Maar vindt de medewerker dat geen fijne manier van werken, dan kan hij natuurlijk een ‘klassieke’ e-mail versturen.

De meer traditionele maar ook hypermoderne manieren van samenwerken binnen Microsoft Teams vormen een belangrijke basis voor de Insight Digital Workspace™ en stimuleren daarmee betrokkenheid en geven (keuze)vrijheid.

Multidisciplinair

De tijd dat een medewerker één taak binnen één afdeling had ligt achter ons. Binnen productieomgevingen stimuleert Insight dat medewerkers meedenken over innovatie. Hele afdelingen krijgen de verantwoording voor planning en uitvoer. Marketing kruipt steeds dichter tegen verkoop aan. Het gevolg is dat meerdere informatiestromen, maar ook meerdere applicaties binnen een werkplek beschikbaar moeten zijn. Sterker nog, we willen mensen, applicaties en informatie bij elkaar brengen om samen effectiever te zijn. We zien diverse mogelijkheden met de Insight Digital Workspace™ om daarbij te helpen. Enkele voorbeelden:

  • Ondersteuning van multi-levelcommunicatie over alle afdelingen heen.
  • Realtime samenwerken aan documenten met gebruik van Microsoft Teams.
  • Geïntegreerde spraak-, video- en tekstcommunicatie tussen mensen en afdelingen.
  • Het kunnen samenwerken met samengestelde teams, over afdelingen heen met daarbij op maat gesneden informatie.
  • Mogelijkheden tot integratie van applicaties van derden, zoals teken- en ontwerpprogramma’s, ERP-applicaties, financiële software en dergelijke.

Juiste gereedschap voor HR

Het in gebruik nemen van een Insight Digital Workspace™ lost niet automatisch alle zorgen van de afdeling HR of Personeelszaken op. Maar met een juiste, op rol gebaseerde inrichting, goede adoptie, integratie van bestaande applicaties en het toepassen van intelligentie heeft de organisatie wel het juiste gereedschap in handen. Het gereedschap dat zorgt dat de afdeling HR of Personeelszaken medewerkers enthousiast kan maken en tevreden kan houden.

Nieuwsgierig geworden naar hoe de Insight Digital Workspace™ jouw organisatie vooruit kan helpen? Neem dan snel contact op met de specialisten van Insight voor een afspraak.

Dit artikel is gesponsord door Insight.

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

Binnen de Rabobank adviseren onze collega's om ChatGPT niet te gebruiken voor werkgerelateerde doeleinden. Belemmeren we hiermee niet de ontwikkeling van onze medewerkers? Anne Doeser reflecteert op dit vraagstuk.

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

De werkgever die het advies van de bedrijfsarts om mediation in overweging te nemen naast zich neerlegt, wordt daarvoor door de rechter gestraft. Arbeidsrechtadvocaat Cindy Schroeten legt in de podcast uit hoe dat zit.

Steeds vaker delen organisaties hun personeelshandboek online,  ook voor employer branding en recruitment. Foto: Shutterstock

Personeelshandboek: van saai naar strategisch HR-instrument

Deze HR-professionals delen hun handboek bewust online, ook voor employer branding en recruitment. "Dit is geen operationeel maar een strategisch HR-instrument."

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

Ga aan de slag met de Corporate Social Responsibility (CSR). Het wordt namelijk steeds belangrijker, zowel voor opdrachtgevers en klanten als (potentiële) medewerkers, schrijft Hans van der Spek.

Eerste ronde SLIM-subsidie 2024 voor mkb beschikbaar in maart

Eerste ronde SLIM-subsidie 2024 voor mkb beschikbaar in maart

De eerste ronde aanvragen voor de SLIM-subsidie, voor mkb-ondernemers die werknemers willen bijscholen, is in maart geopend. Er is een fors hoger budget vrijgemaakt.

Bekijk hier PW. magazine #1 (februari 2024)

Bekijk hier PW. magazine #1 (februari 2024)

Lees in dit magazine over de CSRD-regels en de rapportage-eisen, de zorgplicht bij grensoverschrijdend gedrag en de regels omtrent een goed DE&I-beleid.

10 tips om werkplekleren te bevorderen

10 tips om werkplekleren te bevorderen

Hoe geef je werkplekleren het beste vorm in een organisatie? Onderzoeker Mirjam Baars deelt de 10 meest voorkomende manieren.

Zo pakt Royal FloraHolland de CSRD-rapportage aan

Zo pakt Royal FloraHolland de CSRD-rapportage aan

De sierteeltmarktplaats Royal FloraHolland heeft afgelopen jaar proefgedraaid met het rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen. Waar liepen ze tegenaan? En wat kan HR van hen leren?