Hoe bind je talent succesvol aan je organisatie?

Trends volgen elkaar vandaag de dag snel op, we zijn sneller geïnformeerd en we krijgen veel real-time informatie. Dit alles heeft invloed op de wijze waarop we omgaan met personeel en hoe we talent werven en binden aan onze organisatie. Een aantal succesfactoren op een rij waarmee je talent succesvol aan je organisatie bindt.

Hoe bind je talent succesvol aan je organisatie?

Als je talent wilt aantrekken, dien je een aantrekkelijke werkgever te zijn voor nieuwe mensen. De manier waarop je op dit moment werknemers werft, is een goede indicator. Als minder dan één derde van de nieuwe werknemers via-via bij het bedrijf belandt, dan is er mogelijk iets loos. Mensen praten met elkaar en als je een goede werkgever bent, dan wordt dit via social media of mond-tot-mondreclame gedeeld. Het draait bij goed werkgeverschap zeker niet enkel om een goed salaris.

Wees helder over wat je een nieuw talent biedt

Een aantrekkelijke werkgever identificeert zich met de verwachtingen die de nieuwe lichting talenten hebben. De waardepropositie bestaat uit verschillende elementen die samen een goede representatie zijn van wie jij bent als werkgever. Deze bepalen of een nieuw talent de organisatie zal kiezen als werkgever. Bepalende factoren zijn: functie, verantwoordelijkheden, branche, bedrijfstype, missie, visie en waarden, cultuur, mindset, ontwikkelingsmogelijkheden, locatie en arbeidsvoorwaarden. Zorg dat deze indicatoren op elkaar aansluiten en een eenduidig verhaal vertellen aan huidige werknemers en potentiële werknemers.

Talent-binden-aan-je-organisatieVerdiep je in wat medewerkers belangrijk vinden

Tegenwoordig vinden medewerkers andere factoren belangrijk dan tien jaar geleden. De nieuwe generatie talenten focust zich bij het uitzoeken van een werkgever vooral op een goede werk-privébalans.

Daarnaast zoeken mensen een werkplek die sociaal positief is en waar een leuke sfeer heerst. Medewerkers willen zichzelf kunnen zijn, zonder een rol te hoeven spelen. Ze zoeken een werkplek waar ze vrienden kunnen maken en willen graag bij een leuke organisatie horen waar ze trots op kunnen zijn.

De nieuwe generatie talenten zoekt naar betekenis. Een organisatie dient diepere betekenis te geven aan zaken die goed zijn voor ecologie, de maatschappij en de mens in zijn geheel. De nieuwe generatie wil dat hetgeen zij doen, werkelijk een positieve betekenis heeft en waarde toevoegt aan een gezonde toekomst. Ze willen het gevoel hebben dat zij een belangrijke rol spelen binnen het bedrijf.

Medewerkers vinden het belangrijk om mogelijkheden te krijgen om het persoonlijke vakmanschap te kunnen laten zien”

Ook vinden medewerkers het belangrijk om mogelijkheden te krijgen om het persoonlijke vakmanschap te kunnen laten zien. Ze willen zich graag verder ontwikkelen via coaching, training en opleiding. Hoe faciliteert jouw organisatie de opleidingsmogelijkheden (bijvoorbeeld met behulp van een online leerplatform) zodat medewerkers de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen?

Denk dus na over de manier waarop je deze verlangens kunt aanspreken. Wat maakt dat medewerkers echt zichzelf kunnen zijn binnen jullie organisatie? De wijze waarop jouw organisatie eerdergenoemde waarden faciliteert, kan veel verschil maken.

Weet wat de identiteit is van de organisatie

Wanneer je als organisatie start met het scannen van talent, is het belangrijk dat je weet wat je precies onder talent verstaat. Interne gesprekken met medewerkers, leidinggevenden en HRM over de definitie van talent leiden vaak tot mooie visies, ideeën en uitkomsten.

Ook dien je kennis te hebben van de identiteit van de organisatie. Kortom: wie ben je als organisatie? Welke cultuur heerst er en welke mindset, vaardigheden en kennis heeft een talent nodig om binnen het bedrijf succesvol te kunnen zijn? Zorg dat je weet wat de identiteit is en hoe je die naar binnen en buiten kunt communiceren, zodat huidige werknemers zich hiermee kunnen identificeren en nieuwe talenten zich hierdoor aangetrokken voelen. Denk aan het inrichten van een onboardingtraject zodat medewerkers op een passende manier worden betrokken binnen de organisatie.
Meer tips over het binden en behouden van talenten binnen jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met SkillsTown.

Dit artikel is gesponsord door SkillsTown

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Foto: Shutterstock

Hoeveel mantelzorgers werken er in jouw organisatie?

Maar liefst 18 procent van het verzuim wordt erdoor veroorzaakt: mantelzorgers die in de knel komen tussen werk en privé. Geen wonder, want het aantal mantelzorgers is opgelopen tot 5 miljoen. Hoe kan HR ze zo goed mogelijk begeleiden?