Zo zitten je mensen goed, ook thuis

Veel werknemers hebben hun thuiswerkplek niet op orde. Een zorgelijke situatie. De Thuiswerkplekchecker kan in deze situatie uitkomst bieden.

Zo zitten je mensen goed, ook thuis

Want wat gebeurt er als de thuiswerkplek niet oké is? Medewerkers kunnen er arm-, nek-, schouder- of rugklachten door krijgen. De oorzaken daarvan liggen vaak in een mix van fysieke én mentale aspecten. Maar het is mogelijk werknemers ook op afstand te helpen bij het nemen van de juiste maatregelen.

Een groeiend aantal medewerkers zit lang achter een beeldscherm. Onder meer het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) ziet een fikse toename van het aantal mensen met thuiswerkklachten. Doordat zij niet met een goede tafel, stoel en/of toetsenbord werken. Of doordat deze hulpmiddelen niet goed zijn ingesteld.

Ook andere factoren spelen mee, zoals verstoring van de balans tussen werk en privé en het gemis aan contact met collega’s. Daarom is het belangrijk om de juiste maatregelen te treffen. Voldoende korte pauzes nemen, staand en zittend werk afwisselen, en regelmatig bewegen en naar buiten gaan zijn daar voorbeelden van.

Werknemers op afstand helpen met persoonlijke werkplek

Goed aan het werk zijn is dus belangrijker dan ooit, juist nu werknemers goeddeels thuis zitten. Met de vernieuwde Werkplekchecker is het mogelijk op afstand werknemers daarbij te helpen. Deze tool biedt namelijk snel inzicht in de persoonlijke beeldschermwerkplek van jouw mensen. Dus laat vooral iedereen checken of zij thuis ergonomisch goed zitten. En dat kan heel eenvoudig op iedere werkplek, er komt geen adviseur aan te pas. Op die manier houd je zicht op jouw werknemers en daarmee voorkom je gezondheidsklachten, productiviteitsverlies en ziekteverzuim.

Dit is er nieuw aan de Thuiswerkplekchecker:

Nieuwe inhoud:

  • Er is nu een nieuwe module werk-privébalans
  • Bovendien is er een nieuwemodule productiviteit toegevoegd
  • Daarnaast is de module ergonomie uitgebreid. Aan deze module zijn nu diverse thuiswerksituaties toegevoegd
  • Ook is de module vitaliteit uitgebreid. Hierin vind je nu ook thuiswerksituaties

Nieuwe oplossingen:

  • Maakt zelf een zit/sta-oplossing voor je werkplek
  • Deel je tijd slim in
  • Ga handig om met afleiding
  • Voorkom te veel snacken bij thuiswerken
  • Doe praktische oefeningen voor vitaliteit vanachter uw bureau met de filmpjes

Checken of je medewerkers ook thuis goed zitten? Vraag de demo aan van de Thuiswerkplekchecker en zorg er samen met hen voor dat zij inzicht krijgen in hun persoonlijke beeldschermwerkplek! In de demo-omgeving heb je volledige toegang tot de e-learningmodule en kun je bovendien het dashboard bekijken.

Toetsing

  • Een uitgebreide toetsing met praktijkscenario’s, kennis-, herkennings- en verwerkingsvragen
  • Dit alles is nu nog gebruiksvriendelijker

Dashboard

  • Je ziet in één oogopslag de stand van zaken met het overzichtelijke dashboard
  • Zo krijgt je meteen overzicht in hoe medewerkers presteren.
  • Welk percentage van de toetsvragen is goed beantwoord? En heeft iedereen alle modules doorlopen?
  • In het overzicht zie je ook de inactieve gebruikers.

Werken aan meer betrokkenheid

Om de betrokkenheid te verhogen verstuurt de Thuiswerkplekchecker nu ook ‘re-engagement’ e-mails. Huh, wat is dat? Dat houdt simpelweg in dat gebruikers een e-mail ontvangen als ze geen gebruikmaken van deze werkplekchecker. Of als ze die niet volledig hebben afgerond.

Gedragsverandering: ‘transfer’ verhogen

Uiteindelijk wil je als werkgever dat je medewerkers hun gedrag echt veranderen. We noemen dat ‘transfer’. Om die transfer te verhogen hebben we vragen toegevoegd als: “Wat ga je hier concreet mee doen in de praktijk?”. Met hetzelfde doel hebben we extra interactieve elementen toegevoegd. Dus zaken als multiplechoicevragen, stellingen en interactieve afbeeldingen.

Meer plezier door gamification

Bovendien zit er in de Thuiswerkplekchecker gamification verwerkt. Want spelelementen en speltechnieken verhogen de motivatie en betrokkenheid van de medewerker bij de module. Daardoor is deze werkplekchecker niet alleen erg zinvol, maar ook gewoon heel leuk!

Dit artikel is in samenwerking met Arbo>> tot stand gekomen.

De redactie van PW. zorgt ervoor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van HR en personeelsmanagement.

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Hoe voer je een verzuimgesprek? In dit artikel lees je hoe je dit doet. Goede verzuimgesprekken voorkomen onnodig ziekteverzuim.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.