De 5 belangrijkste facilitaire trends voor HR

HR, facility management (FM) en IT komen steeds dichter bij elkaar. Met deze vijf trends moet je als HR-professional rekening houden.

De 5 belangrijkste facilitaire trends voor HR

“We werken meer hybride en dat vraagt onder andere om aandacht voor de werkplekcultuur, flexibele inrichtingen en de juiste software en apparatuur. Thuis én op kantoor”, zegt Ilse Albring, Business Manager bij HEYDAY Integrated. “Daarom is het essentieel dat HR, FM en IT meer met elkaar samenwerken.”

1. Hybride werken als norm

Sinds de coronapandemie is hybride werken de nieuwe norm. Uit een onderzoek van I&O Research onder Nederlandse organisaties en bedrijven blijkt dat in 2022 ruim één op de drie werknemers minimaal de helft van de tijd thuis werkte. Een onderzoek van facilitair managementorganisatie HEYDAY en onderzoeksbureau Markteffect onder 300 professionals die werken in de facilitaire branche, toont aan dat hybride werken voorlopig de standaard blijft. “HR-professionals staan daardoor voor flinke uitdagingen”, zegt Ilse. “Een daarvan is het op afstand bevorderen van de medewerkersbetrokkenheid. Hybride werken heeft voordelen, zeker als het gaat om het reduceren van CO2-uitstoot door het verminderen van de reisbeweging. Tegelijkertijd is het lastiger om je mensen op afstand mee te nemen in je visie en de teamgeest te versterken. Je kunt ervoor kiezen om medewerkers te verplichten om op vaste dagen naar kantoor te komen, maar een betere manier is om hen te inspireren en een aantrekkelijke werkomgeving te creëren, waarin je elkaar kunt ontmoeten.”

2. Herinrichting van gebouwen

Hybride werken vraagt ook om een herinrichting van kantoor- en bedrijfspanden. Ilse: “Dat is een vraagstuk waar veel organisaties zich mee bezig houden. Doordat medewerkers in verschillende sectoren deels op afstand werken, hebben organisaties te maken met lege panden of verdiepingen. Door herinrichting van je locatie, kun je kosten besparen en beter aansluiten bij de wensen en behoeften van je medewerkers. Zo kun je werkplekken ombouwen naar vergader- en ontmoetingsruimtes en je catering en schoonmaak optimaal aanpassen aan de bezetting van je kantoor. Vanuit deze ontwikkelingen denken wij met organisaties mee over de inrichting van hun integrale facilitaire dienstverlening. Van duurzame bedrijfsvoering tot het coördineren van leveranciers.”

3. Inspirerende en gezonde werkomgeving

Als het gaat om het creëren van een optimale werkomgeving, wordt de samenwerking tussen HR, FM en IT steeds belangrijker. “Onder meer rondom het faciliteren van goede thuiswerkplekken met de juiste apparatuur en het beschikbaar maken van werkplekmeubilair dat voldoet aan de Arbowet. Ook op locatie is geschikte software en apparatuur nodig, zoals schermen en videoconferentiematerialen voor een optimaal hybride overleg. Daarnaast moet het kantoor echt een inspirerende en gastvrije plek zijn. Dat begint al bij binnenkomst, want met het eerste contactmoment zet je de toon."

"Verder is het belangrijk dat het kantoor aansluit bij de behoeften van je mensen. Bijvoorbeeld door de aanwezigheid van stiltewerkplekken, vergaderzalen en ruimtes waar medewerkers elkaar kunnen ontmoeten. Daglicht, goede akoestiek en luchtkwaliteit, een prettige temperatuur en veel groen dragen bij aan een fijne sfeer en stimuleren de productiviteit. Ook kan een huiselijke en open inrichting je medewerkers inspireren. Ten slotte is goede koffie een voorwaarde”, stelt Ilse. “Die moet net zo lekker of zelfs beter zijn dan thuis.” 

4. Duurzaamheid en vitaliteit 

Om de klimaatdoelen uit het Klimaatakkoord te halen, is het essentieel dat organisaties hun ecologische voetafdruk verkleinen. “Organisaties dragen daaraan bij door medewerkers te stimuleren om hun reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken”, zegt Ilse. Daarnaast kun je medewerkers een alternatief aanbieden, zoals een elektrische leaseauto of zelfs een elektrische fiets. “Het thema duurzaamheid is breder dan alleen C02-uitstoot en zaken als afval scheiden. Het gaat ook om de duurzame inzetbaarheid van vitale medewerkers. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor welzijn, vitaliteit, beweging en gezonde voeding. Zo kun je korting geven op een sportabonnement, fruit en water op verschillende plekken in je kantoor beschikbaar maken en het gebruik van de trap stimuleren. Door een optimale en gezonde werkomgeving te creëren voor je mensen, draag je bij aan het succes van je organisatie.”

5. War for talent

De vraag naar medewerkers is nog steeds groter dan het aanbod. Zo stonden er in het eerste kwartaal zo’n 122 vacatures open tegenover 100 werklozen (CBS, 2023). Kandidaten kunnen vaak kiezen uit meerdere vacatures en zijn daardoor kritischer. Voor organisaties is het steeds belangrijker om zich te onderscheiden met een inspirerende werkomgeving die past bij hun DNA. Want de werkplek is voor veel mensen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. “Van een onvergetelijke eerste ontmoeting tot een inspirerende bedrijfscultuur en een optimale werkomgeving op maat. Ook succesvolle onboarding, ontwikkelmogelijkheden en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden spelen een rol in deze war for talent. Hiermee faciliteer je persoonlijke vooruitgang en versterk je de verbinding van mensen met de organisatie.”  

Dit artikel is gesponsord door HEYDAY.

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Als HR wil je werkgeluk introduceren en verankeren in de organisatie. Met de Roadmap Werkgeluk heb je een slim stappenplan en kun je direct aan de slag.

De wetswijzigingen voor HR per 1 juli 2024

De wetswijzigingen voor HR per 1 juli 2024

Op 1 juli treedt er een aantal wetswijzigingen in werking, zoals de CO2-registratieplicht. PW. heeft de belangrijkste wijzigingen voor HR op een rij gezet.

'Wees als HR open tegen je medewerkers, dan zijn zij dat ook', adviseert Nadieh Bastiaansen

'Wees als HR open tegen je medewerkers, dan zijn zij dat ook',...

In de rubriek Spotlight geven collega's antwoord op 9 vragen over het HR-vak. Welke trends vinden zij bijvoorbeeld belangrijk? En waar liggen zij 's nachts wakker van? Deze keer: Nadieh Bastiaansen, HR Officer bij Lexxyn Groep.

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere medewerkersloyaliteit

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere...

Al sinds 2017 gaat het bedrijf Brandfirm met alle medewerkers (toen nog 15) van januari tot en met maart naar een tropisch oord om vanuit daar te werken. Dat brengt voordelen en kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Wat kan HR hiervan leren?

Moedige gesprekken stimuleren: een call-to-action voor HR-professionals

Moedige gesprekken stimuleren: een call-to-action voor...

In het hedendaagse digitale landschap, waarin elke stem versterkt kan worden via sociale media en communicatieplatforms, wordt je rol als HR-professional steeds belangrijker, schrijft DEI-trainer Vivian Acquah.

Hanneke van Aert van Tony's Chocolonely
Foto: Guido Benschop

CHRO Tony´s Chocolonely: 'We hebben een missie en als je hier werkt,...

Hoe zorg je ervoor dat de bedrijfsmissie in de haarvaten van medewerkers blijft zitten als het bedrijf hard groeit? Hanneke van Aert, CHRO van Tony´s Chocolonely, is in een rap tempo HR-processen aan het optimaliseren.

Gratis lunch op het werk: verkapt loon of arbobeleid?

Gratis lunch op het werk: verkapt loon of arbobeleid?

Een tuinbouwbedrijf biedt zijn werknemers gratis gezonde lunchmaaltijden aan. Maar vallen deze maaltijden, als onderdeel van het arbobeleid, onder de gerichte vrijstelling voor arbovoorzieningen? De Hoge Raad geeft duidelijkheid.

Foto: Liza Summer | Pexels

Toon lef, zet mentale gezondheid op de HR-agenda

Mentale weerbaarheid is een belangrijk thema, met name onder jongeren. Door er als werkgever aandacht aan te schenken, kun je je onderscheiden, schrijft onderzoeker Mirjam Baars.