De 5 belangrijkste facilitaire trends voor HR

HR, facility management (FM) en IT komen steeds dichter bij elkaar. Met deze vijf trends moet je als HR-professional rekening houden.

De 5 belangrijkste facilitaire trends voor HR

“We werken meer hybride en dat vraagt onder andere om aandacht voor de werkplekcultuur, flexibele inrichtingen en de juiste software en apparatuur. Thuis én op kantoor”, zegt Ilse Albring, Business Manager bij HEYDAY Integrated. “Daarom is het essentieel dat HR, FM en IT meer met elkaar samenwerken.”

1. Hybride werken als norm

Sinds de coronapandemie is hybride werken de nieuwe norm. Uit een onderzoek van I&O Research onder Nederlandse organisaties en bedrijven blijkt dat in 2022 ruim één op de drie werknemers minimaal de helft van de tijd thuis werkte. Een onderzoek van facilitair managementorganisatie HEYDAY en onderzoeksbureau Markteffect onder 300 professionals die werken in de facilitaire branche, toont aan dat hybride werken voorlopig de standaard blijft. “HR-professionals staan daardoor voor flinke uitdagingen”, zegt Ilse. “Een daarvan is het op afstand bevorderen van de medewerkersbetrokkenheid. Hybride werken heeft voordelen, zeker als het gaat om het reduceren van CO2-uitstoot door het verminderen van de reisbeweging. Tegelijkertijd is het lastiger om je mensen op afstand mee te nemen in je visie en de teamgeest te versterken. Je kunt ervoor kiezen om medewerkers te verplichten om op vaste dagen naar kantoor te komen, maar een betere manier is om hen te inspireren en een aantrekkelijke werkomgeving te creëren, waarin je elkaar kunt ontmoeten.”

2. Herinrichting van gebouwen

Hybride werken vraagt ook om een herinrichting van kantoor- en bedrijfspanden. Ilse: “Dat is een vraagstuk waar veel organisaties zich mee bezig houden. Doordat medewerkers in verschillende sectoren deels op afstand werken, hebben organisaties te maken met lege panden of verdiepingen. Door herinrichting van je locatie, kun je kosten besparen en beter aansluiten bij de wensen en behoeften van je medewerkers. Zo kun je werkplekken ombouwen naar vergader- en ontmoetingsruimtes en je catering en schoonmaak optimaal aanpassen aan de bezetting van je kantoor. Vanuit deze ontwikkelingen denken wij met organisaties mee over de inrichting van hun integrale facilitaire dienstverlening. Van duurzame bedrijfsvoering tot het coördineren van leveranciers.”

3. Inspirerende en gezonde werkomgeving

Als het gaat om het creëren van een optimale werkomgeving, wordt de samenwerking tussen HR, FM en IT steeds belangrijker. “Onder meer rondom het faciliteren van goede thuiswerkplekken met de juiste apparatuur en het beschikbaar maken van werkplekmeubilair dat voldoet aan de Arbowet. Ook op locatie is geschikte software en apparatuur nodig, zoals schermen en videoconferentiematerialen voor een optimaal hybride overleg. Daarnaast moet het kantoor echt een inspirerende en gastvrije plek zijn. Dat begint al bij binnenkomst, want met het eerste contactmoment zet je de toon."

"Verder is het belangrijk dat het kantoor aansluit bij de behoeften van je mensen. Bijvoorbeeld door de aanwezigheid van stiltewerkplekken, vergaderzalen en ruimtes waar medewerkers elkaar kunnen ontmoeten. Daglicht, goede akoestiek en luchtkwaliteit, een prettige temperatuur en veel groen dragen bij aan een fijne sfeer en stimuleren de productiviteit. Ook kan een huiselijke en open inrichting je medewerkers inspireren. Ten slotte is goede koffie een voorwaarde”, stelt Ilse. “Die moet net zo lekker of zelfs beter zijn dan thuis.”

4. Duurzaamheid en vitaliteit

Om de klimaatdoelen uit het Klimaatakkoord te halen, is het essentieel dat organisaties hun ecologische voetafdruk verkleinen. “Organisaties dragen daaraan bij door medewerkers te stimuleren om hun reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken”, zegt Ilse. Daarnaast kun je medewerkers een alternatief aanbieden, zoals een elektrische leaseauto of zelfs een elektrische fiets. “Het thema duurzaamheid is breder dan alleen C02-uitstoot en zaken als afval scheiden. Het gaat ook om de duurzame inzetbaarheid van vitale medewerkers. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor welzijn, vitaliteit, beweging en gezonde voeding. Zo kun je korting geven op een sportabonnement, fruit en water op verschillende plekken in je kantoor beschikbaar maken en het gebruik van de trap stimuleren. Door een optimale en gezonde werkomgeving te creëren voor je mensen, draag je bij aan het succes van je organisatie.”

5. War for talent

De vraag naar medewerkers is nog steeds groter dan het aanbod. Zo stonden er in het eerste kwartaal zo’n 122 vacatures open tegenover 100 werklozen (CBS, 2023). Kandidaten kunnen vaak kiezen uit meerdere vacatures en zijn daardoor kritischer. Voor organisaties is het steeds belangrijker om zich te onderscheiden met een inspirerende werkomgeving die past bij hun DNA. Want de werkplek is voor veel mensen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. “Van een onvergetelijke eerste ontmoeting tot een inspirerende bedrijfscultuur en een optimale werkomgeving op maat. Ook succesvolle onboarding, ontwikkelmogelijkheden en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden spelen een rol in deze war for talent. Hiermee faciliteer je persoonlijke vooruitgang en versterk je de verbinding van mensen met de organisatie.”

Dit artikel is gesponsord door HEYDAY.

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

Binnen de Rabobank adviseren onze collega's om ChatGPT niet te gebruiken voor werkgerelateerde doeleinden. Belemmeren we hiermee niet de ontwikkeling van onze medewerkers? Anne Doeser reflecteert op dit vraagstuk.

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

De werkgever die het advies van de bedrijfsarts om mediation in overweging te nemen naast zich neerlegt, wordt daarvoor door de rechter gestraft. Arbeidsrechtadvocaat Cindy Schroeten legt in de podcast uit hoe dat zit.

Steeds vaker delen organisaties hun personeelshandboek online,  ook voor employer branding en recruitment. Foto: Shutterstock

Personeelshandboek: van saai naar strategisch HR-instrument

Deze HR-professionals delen hun handboek bewust online, ook voor employer branding en recruitment. "Dit is geen operationeel maar een strategisch HR-instrument."

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

Ga aan de slag met de Corporate Social Responsibility (CSR). Het wordt namelijk steeds belangrijker, zowel voor opdrachtgevers en klanten als (potentiële) medewerkers, schrijft Hans van der Spek.

Eerste ronde SLIM-subsidie 2024 voor mkb beschikbaar in maart

Eerste ronde SLIM-subsidie 2024 voor mkb beschikbaar in maart

De eerste ronde aanvragen voor de SLIM-subsidie, voor mkb-ondernemers die werknemers willen bijscholen, is in maart geopend. Er is een fors hoger budget vrijgemaakt.

Bekijk hier PW. magazine #1 (februari 2024)

Bekijk hier PW. magazine #1 (februari 2024)

Lees in dit magazine over de CSRD-regels en de rapportage-eisen, de zorgplicht bij grensoverschrijdend gedrag en de regels omtrent een goed DE&I-beleid.

10 tips om werkplekleren te bevorderen

10 tips om werkplekleren te bevorderen

Hoe geef je werkplekleren het beste vorm in een organisatie? Onderzoeker Mirjam Baars deelt de 10 meest voorkomende manieren.

Zo pakt Royal FloraHolland de CSRD-rapportage aan

Zo pakt Royal FloraHolland de CSRD-rapportage aan

De sierteeltmarktplaats Royal FloraHolland heeft afgelopen jaar proefgedraaid met het rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen. Waar liepen ze tegenaan? En wat kan HR van hen leren?