Hierdoor voelt de medewerker zich vitaler en gelukkiger

Veel werkgevers bieden hun medewerkers een sportabonnement aan ter bevordering van hun werkgeluk en vitaliteit. Nu blijkt uit onderzoek dat ook cultuurbezoek een positief effect heeft op de vitaliteit van medewerkers.

Hierdoor voelt de medewerker zich vitaler en gelukkiger

CultuurWerkt! biedt een unieke mogelijkheid om kunst en cultuur aan het arbeidsvoorwaardenpakket toe te voegen.

Met CultuurWerkt! genieten medewerkers van hoge, exclusieve kortingen op culturele activiteiten in hun eigen buurt, zoals musea, musicals en concerten. Michel Schreurs, directeur-bestuurder van CultuurWerkt!: “Wij zijn een besloten platform, waarop je als medewerker culturele inspiratie, aanbiedingen en winacties vindt. Via dit platform geef je jouw voorkeuren aan en op basis van jouw interesses en de regio waarin je woont, ontvang je van ons inspiratie en aanbiedingen die bij jou passen.”

Persoonlijk dashboard

“Wij laten juist zien wat jíj tof vindt”, legt Michel uit. “Dat kan een concert zijn bij jou in de buurt, of een museum dichtbij, met korting. En daarover informeren wij je op verschillende manieren, door een melding in de app, een persoonlijke e-mail of via ons online magazine. Dit alles vind je ook nog eens terug op jouw persoonlijke dashboard op onze website. Dus woon jij in Groningen en heb je geen kinderen? Dan ontvang je van ons geen aanbieding voor de nieuwste kindervoorstelling van Peppa Pig Live in Amsterdam.”

Cultuurbezoek werkt aantoonbaar stressverlagend”
— Michel Schreurs

Cultuur werkt stressverlagend

Bij de verantwoordelijkheid die werkgevers voelen om hun medewerkers duurzaam inzetbaar en vitaal te houden, wordt vaak alleen gedacht aan gezond leven en sporten. Michel: “Maar er is meer. Ook de mentale vitaliteit van je medewerkers is belangrijk en cultuurbezoek kan daaraan bijdragen. Het verbetert de werk-privébalans, het vermindert stress en de medewerker voelt zich vitaler en gelukkiger. Veel verzuim komt voort uit werkstress. De werkgever kan die werkstress niet altijd direct wegnemen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat het gecompenseerd wordt en de balans terugbrengen. Een aantal cultuurbezoeken per jaar kan al helpend zijn bij het verbeteren van de vitaliteit en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Daarbij is het belangrijk dat het cultuuraanbod passend is en dat is precies wat CultuurWerkt! doet.”

Unieke arbeidsvoorwaarde

Michel: “Het aanbieden van deze unieke secundaire arbeidsvoorwaarde draagt ook bij aan het engagement van medewerkers. Door cultuurbezoek te stimuleren en met korting aan te bieden, toon je waardering voor je medewerkers en vergroot je hun betrokkenheid bij de organisatie. Ook steun je als werkgever op deze manier de cultuursector. Dat alles maakt dat je je met een cultuurabonnement onderscheidt van andere werkgevers. En dat is met het oog op de huidige krappe arbeidsmarkt natuurlijk ook van groot belang. Je wilt een goed, aantrekkelijk werkgever zijn en een abonnement bij CultuurWerkt! vormt dan ook een waardevol en onderscheidend onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.

Bewezen effecten

Michel: “We weten allemaal dat sporten helpt bij het bevorderen van de vitaliteit en het verminderen van stress. Maar lang niet iedere medewerker wordt blij van een bezoek aan de sportschool. Ook voor oudere medewerkers, een kwetsbare groep als het gaat om stress, is intensief sporten niet altijd een oplossing. Theater, dans, muziek en beeldende kunst dragen, net als sport, wezenlijk bij aan de vitaliteit en flexibiliteit van mensen. Uit breed onderzoek blijkt dat er een positief verband bestaat tussen cultuurbezoek en de gezondheid van mensen.”

CultuurWerkt! vroeg wetenschapsjournalist Mark Mieras om de uitkomsten van de betreffende onderzoeken inzichtelijk te maken. Het kennisdocument ‘Hoe cultuur medewerkers vitaal maakt’ is bij CultuurWerkt! op te vragen. Michel: “De belangrijkste conclusie die Mieras trok uit deze onderzoeken is dat passend cultuurbezoek inderdaad aantoonbaar het werkgeluk, de mentale vitaliteit en creativiteit van medewerkers bevordert.”

Hoge kortingen en winacties

Michel: “Naast het verbeteren van de vitaliteit van mensen heeft kunst en cultuur nóg een positief effect. Met ons cultuurabonnement kunnen wij namelijk iedereen in aanraking laten komen met kunst en cultuur door hoge, exclusieve kortingen te geven. We helpen mensen daardoor die stap over de soms hoge drempel te zetten, want niet iedereen krijgt dit van huis uit mee en niet in de laatste plaats vanwege de hoge kosten van cultuurbezoek. Ik vind het persoonlijk dan ook heel mooi dat we mensen op deze manier bijvoorbeeld eens een topmusical kunnen laten beleven.”

Ook de wekelijkse winacties van CultuurWerkt! zijn een succes. Michel: “Afhankelijk van het cultuuraanbod van dat moment zijn de winacties individueel gericht op, en passend bij de medewerker. En soms gaat dat echt om héél veel kaarten. Dan mogen we in één keer wel honderden kaarten weggeven. Ik vind het fantastisch om op die manier met onze stichting mensen te helpen cultuur te bezoeken.” Natuurlijk heeft ook de werkgever baat bij de winacties. Michel: “Alleen al door deelname van je medewerkers aan deze winacties, verdient de werkgever binnen no time de lidmaatschapskosten terug. Alles bij elkaar een prachtige win-winactie dus.”

Dit artikel is gesponsord door CultuurWerkt!

8 tips voor het kiezen van een goede arbodienst

8 tips voor het kiezen van een goede arbodienst

Wil de positieve rol van een arbodienst ervaren, dan is het selecteren van een goede arbodienst essentieel. Helaas is zo'n goede keuze lang niet altijd vanzelfsprekend. Wat zijn belangrijke tips?

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

De inzet van loopbaanprofessionals door bedrijven beperkt zich in de praktijk in veel gevallen nog tot outplacementtrajecten. Dat het ontdekken en ontwikkelen van vaardigheden bij mensen juist kan bijdragen aan behóud van personeel, is bij...

Ingrid van Loon en  Hein Wittgen: “Wij bieden managers begeleiding en training zodat ze signalen kunnen detecteren.”

'Impact mantelzorg nog steeds onderschat'

Er zijn in Nederland vijf miljoen mensen die mantelzorg verlenen, maar werkgevers hebben niet altijd aandacht voor de impact die dat heeft op medewerkers en de organisatie. Elk bedrijf zou daar serieus werk van moeten maken, vinden...

Waarom een collectieve zorgpolis nog steeds voordelen biedt

Waarom een collectieve zorgpolis nog steeds voordelen biedt

Vanaf 2023 geldt er geen korting meer voor de collectieve zorgverzekering. Toch is dit volgens Karel Stolper en Petra Zwolle van CZ absoluut geen reden om dat contract op te zeggen. Sterker nog, in vergelijking met een individuele zorgverzekering...

Werknemer met burn-out. Wie begeleidt binnen het bedrijf?  

Werknemer met burn-out. Wie begeleidt binnen het bedrijf?

Wanneer een werknemer burn-outklachten vertoont, is passende begeleiding vanuit werk niet altijd vanzelfsprekend. Wie doet wat bij een werknemer met burn-out? Wat doet de leidinggevende, bedrijfsarts en wat doet HR?

Aan de slag met duurzaam werkgeverschap: 'Zet de mens centraal'

Aan de slag met duurzaam werkgeverschap: 'Zet de mens centraal'

Kennis en ideeën uitwisselen over de toekomst van werk; dat is de gedachte achter het OPEN Netwerk van Centraal Beheer. Duurzaam werkgeverschap is een belangrijk onderwerp. Tom van Disseldorp en Noor Kok van OPEN: "Werkgevers moeten keuzes maken."

Alle sprekers tijdens de Nationale Conferentie Vitaliteit 2022 over bevlogenheid.

Bevlogenheid belangrijkste kenmerk van vitale organisatie

Op basis van cijfers van het CBS en TNO weten wij dat in Nederland circa 1,2 miljoen mensen te maken hebben met burn out gerelateerde klachten. Dit is 1 op de 6 medewerkers! En dus mogelijk ook 1 op de 6 medewerkers bij jullie in de organisatie.

Vier HR-trends bij vitaliteit, werkgeluk en duurzame inzetbaarheid

Vier HR-trends bij vitaliteit, werkgeluk en duurzame inzetbaarheid

Gezien de turbulentie op de arbeidsmarkt is het van groot belang om te investeren in het binnenhalen en behouden van personeel. Dit klinkt simpel maar hoe doe je dit goed? Hoe maak je jouw organisatie de ideale plaats om te willen werken?