Voor zieke medewerkers geldt een loondoorbetalingsplicht van maximaal 104 weken. Als werkgever zorg je in die periode goed voor je medewerker, maar ook als die na twee jaar onverhoopt in de WIA terechtkomt. UWV voert de WIA uit, maar je kunt je ook als eigenrisicodrager verzekeren bij een private verzekeraar, zoals Centraal Beheer. Daarmee dek je niet alleen het financiële risico af: je zorgt ook dat je medewerkers kunnen rekenen op begeleiding van een casemanager. Als een medewerker 42 weken ziek is en nog niet volledig aan het werk, dan meld je dat als werkgever. "Je kunt dan al met vragen bij ons terecht."
Casemanager

Blijft de medewerker helaas langer ziek en komt na 87 weken de WIA-aanvraag in zicht, dan komt de casemanager in beeld, legt Evie Bus uit. Zij is verantwoordelijk voor het begeleiden van het traject rondom een eventuele WIA-aanvraag en alles wat daarna komt.
"Ik kom in beeld als de medewerker nog in dienst is en de werkgever verwacht dat er straks een WIA-aanvraag moet worden gedaan. We weten dan nog niet of er straks ook daadwerkelijk een uitkering wordt toegekend door UWV. Op dat moment wil ik als casemanager graag weten hoe het gaat met die medewerker en wat de verwachtingen zijn."
Situatie in beeld brengen
Bus neemt als eerste de werkgever mee in het proces en geeft uitleg over wat de medewerker te wachten staat. "Het is een soort kennismaken en achterhalen hoe de situatie met de zieke medewerker is. Ik leg uit wat de werkgever kan verwachten en we maken eventueel afspraken over het vervolgtraject."
De eerste 104 ziekteweken zijn voor de werkgever de verplichtingen vanuit de Wet verbetering poortwachter leidend. Het eerste contactmoment heeft met name als doel de actuele situatie met de werkgever te bespreken, zodat een goede inschatting gemaakt kan worden of de medewerker al dan niet in de WIA terechtkomt. Bus: "Soms kunnen we al starten met re-integratie na 104 weken, wanneer de officiële WIA-beslissing nog op zich laat wachten in verband met de achterstanden bij het UWV."
Tegen een WIA-beslissing van het UWV kan altijd bezwaar worden aangetekend. Centraal Beheer heeft daarvoor juristen en medisch adviseurs in dienst die kunnen beoordelen of het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage klopt. "Met deze procedure willen we bereiken dat een (ex-)medewerker de juiste uitkering krijgt. Daarbij werken we nauw samen met de medisch adviseurs en de arbeidsdeskundigen", aldus Bus.
Soms kunnen we al starten met re-integratie na 104 weken, wanneer de officiële WIA-beslissing nog op zich laat wachten.”
Advies arbeidsdeskundige
Is er uiteindelijk sprake van een WIA-uitkering, dan is het aan Bus om de (ex-)medewerker zo goed mogelijk te begeleiden. Is iemand gedeeltelijk arbeidsongeschikt bevonden door het UWV (tussen de 35 procent en 80 procent), dan volgt een WGA-uitkering en zijn er altijd mogelijkheden om te re-integreren.
"Dan gaan wij kijken hoe we die mogelijkheden zo goed mogelijk kunnen benutten. Bij verwachte re-integratie kan de casemanager een arbeidsdeskundige inzetten. De arbeidsdeskundige gaat op huisbezoek om laagdrempelig aan de keukentafel het gesprek aan te gaan. Als in beeld is wat de mogelijkheden zijn, kan die daar vervolgens een advies over geven. Dat kan een re-integratietraject zijn dat door een van onze samenwerkingspartners wordt aangeboden, maar ook het volgen van een opleiding die we kunnen vergoeden."
Van volledig arbeidsongeschikt naar een vaste baan
Een medewerker kan ook volledig arbeidsongeschikt worden verklaard: dat lijkt een uitzichtloze situatie. Toch is er ook dan nog veel mogelijk en heeft een betrokken casemanager de meeste toegevoegde waarde, geeft Bus aan. "We hadden bijvoorbeeld een vrouw van 35 jaar die meer dan 80 procent arbeidsongeschikt werd bevonden door UWV. Op dat moment had zij geen mogelijkheden om te re-integreren, omdat ze nog allerlei behandelingen moest ondergaan. Juist in zulke situaties is het belangrijk het contact met de ex-medewerker te blijven onderhouden, zodat goed in de gaten gehouden kan worden hoe iemand herstelt."
Pas als de casemanager merkt dat de belastbaarheid toeneemt, volgt er weer actie. "We laten iemand niet los, maar we geven wel de ruimte om 100 procent energie te steken in het behandelingstraject dat op dat moment nodig is. Pas na de behandelingen komen we opnieuw in de lucht. Wie nog maanden bezig is met behandelingen, heeft helemaal geen behoefte aan een casemanager", aldus Bus.
"De vrouw uit het voorbeeld is bijna twee jaar behandeld. Daarna is in overleg met een arbeidsdeskundige een traject ingezet bij een provider. Dat was in dit geval een zogeheten spoor 3-traject bij onze partner Fith. Die heeft een re-integratiebegeleider gekoppeld aan de ex-medewerker, en dat heeft ertoe geleid dat zij een werkervaringsplek heeft gevonden. Die nieuwe werkgever was enthousiast en heeft haar uiteindelijk in dienst genomen."
Met begeleiding door een casemanager houd je veel meer grip op de re-integratie van medewerkers, en geef je ook invulling aan goed werkgeverschap.”
Begeleiding, ook bij nieuw werk
Ook bij een nieuw dienstverband blijft de casemanager monitoren hoe het gaat. Bus: "Op het moment dat het goed gaat in de nieuwe functie en wij concluderen dat het arbeidsongeschiktheidspercentage niet meer passend is, kunnen wij de afweging maken om een herbeoordeling aan te vragen."
Een passend arbeidsongeschiktheidspercentage is belangrijk omdat de begeleiding daarop kan worden aangepast. "Door de jaren heen kan er veel veranderen. Ik ben ervoor om te borgen dat de begeleiding goed blijft aansluiten. Als er veranderingen optreden, kan het slim zijn om daarop in te spelen door middel van een herkeuring of een re-integratietraject."
Soms stimuleren, soms afremmen
"Mensen zeggen soms ‘ik ben afgekeurd’, alsof ze nooit meer kunnen werken", geeft Bus aan. "Maar in veel gevallen hoeft dat niet zo te zijn. Ook die mensen kunnen dan weer aan het werk. Aan de andere kant kom ik ook vaak mensen tegen die ik moet afremmen, omdat ze zo graag willen. Die gaan soms te snel, terwijl de belastbaarheid het misschien nog helemaal niet toestaat. En dan is natuurlijk mijn rol als casemanager om dat goed te monitoren. Herstel moet wel duurzaam zijn. Als je te snel gaat en daarna toch weer uitvalt, hebben we alsnog niks bereikt."
Anderzijds kan de belastbaarheid wisselen tijdens de WIA-periode. Als blijkt dat er geen herstel meer verwacht wordt en de klachten duurzaam zijn, kan de casemanager een herbeoordeling aanvragen. "We kunnen een medewerker dan wel de erkenning bieden waar hij recht op heeft."
Bus besluit: "Begeleiding door een casemanager is een onmisbaar onderdeel van de zorg voor je medewerkers. Je houdt veel meer grip op de re-integratie van medewerkers die in de WIA terechtkomen, en je geeft ook invulling aan goed werkgeverschap."
Dit artikel is gesponsord door Centraal Beheer.