Rebels zakboekje houdt (HR-) manager een spiegel voor

In het zakboekje 'Don'ts voor managers' laat auteur Jeroen Busscher zich van zijn rebelse kant zien. Daarbij slaat hij soms de plank mis, maar gelukkig geldt volgens hem: 'fouten maken mag!'

Rebels zakboekje houdt (HR-) manager een spiegel voor
Jeroen Busscher

Het nieuwste boek van Busscher is in veel opzichten een gimmick. Dat begint bij het formaat: het past met gemak in de broekzak. Ook de titels van de 46 hoofdstukken zijn hilarisch. Bijvoorbeeld: 'Verlies u niet in Hans', 'Voorkom geen fouten', 'Heb geen visie' en 'Bereid u niet voor'. De korte hoofdstukjes zijn in een aanstekelijke stijl geschreven en - eerlijk is eerlijk - wie eenmaal begint, is geneigd het boekje meteen uit te lezen. Grappig boekje dus, maar is het ook nuttig voor (HR-)managers?

Don'ts

Als Don'ts voor managers bedoeld is om managers een spiegel voor te houden, dan is dat gelukt. Busscher beschrijft de valkuilen die voor ervaren manager herkenbaar zullen zijn. Een aantal adviezen is buitengewoon nuttig. Want we de groep leidt, moet inderdaad niet de natuurlijke neiging vertonen om onderdeel van diezelfde groep te worden. Verstandig dus om niet je ziel en zaligheid te delen met teamleden.

'Voel je niet verantwoordelijk' is was zwaar aangezet, maar het punt dat Busscher maakt klopt: met managers die uit verantwoordelijkheidsgevoel het werk van hun medewerkers overnemen loopt het niet goed af. Niet alleen bezwijken zij onder de werklast, ook zal het personeel dan nooit leren zelf problemen op te lossen.

'Gebruik HR niet als leverancier', is een van de hoofdstukken. "De bevlogenheid, vaardigheden, creativiteit en kennis van uw teamleden zijn een cruciale factor voor succes. HR kan u daarbij helpen. Gebruik heb echter niet als een winkeltje met producten. Uw geval is namelijk altijd uniek en eenmalig", schrijft Busscher die HR ziet als 'sparringspartner' die kan helpen "het beste uit uw team te halen".

Grenzen opzoeken

Busscher neemt in zijn boek afscheid van de klassieke manager en laat met gevoel voor humor zien waar de ideale, moderne manager aan moet voldoen. Hij zoekt daarbij de grenzen op. Het idee om e-mails met meer dan vijftig woorden niet meer te beantwoorden, is sympathiek en zou ook navolging verdienen. Maar werkt het ook in de praktijk? Welke manager telt het aantal woorden in de e-mails van zijn medewerkers en is onverbiddelijk als het er te veel zijn? Ik heb het nog niet meegemaakt. De tip om niet te vergaderen valt in dezelfde categorie: iedereen wil het, het lukt vrijwel niet.

Bekijk ook de video's van Jeroen Busscher met 'don'ts' voor HR-managers

Modern leiderschap

Soms slaat Busscher echt een beetje door. Hoort het echt bij modern leiderschap om niet goed bereikbaar te zijn? Waarom zou je als manager de deur 'lekker' dicht doen, zoals de auteur adviseert? Dan krijg je toch het oude verhaal van de directeur waar medewerkers zachtjes op de deur kloppen om dan vervolgens een diep gegrom te horen. Het zal zeker niet Busschers bedoeling zijn, maar zo komt dat wel over.

Stop niet met roken

Onzinnig is het advies om niet te stoppen met roken. Overigens nuanceert de auteur in dit hoofdstuk dat zelf al, want hij schrijft dat uit onderzoek blijkt dat rokers een '(weliswaar zeer klein) carrièrevoordeel' hebben op niet-rokers. Dat zou komen door hun rokersnetwerk. Maar zelfs als dit waar zou zijn, dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Valt een fitte manager niet te prefereren boven een rokende?

Al lezend begint het te dagen: die Busscher wil de boel gewoon een beetje opstoken met zijn boekje. Af en toe lekker provoceren. En eerlijk is eerlijk: dat maakt Don'ts voor managers ook plezierig om te lezen. En je steekt er ook nog wat van op. 'Fouten maken mag', zegt hij dan ook. Het zou te flauw zijn om dan in zijn eigen woorden te antwoorden: 'maar het hoeft natuurlijk niet.'

Martijn van der Kooij

Martijn van der Kooij

Voormalig hoofdredacteur PW.

Martijn van der Kooij (1974) was van februari 2019 tot januari 2022 was hij hoofdredacteur van PW., het online platform en magazine over personeel & werk van uitgeverij Vakmedianet. Daarnaast voerde hij de hoofdredactie over HRbase en overduurzameinzetbaarheid.nl en is algemeen hoofdredacteur van Flexmarkt en O&O.

Van der Kooij heeft meerdere boeken op zijn naam staan (onder meer een biografie van Mark Rutte, een roman en een reisverhalenboek) en woonde van februari 2017 tot en met februari 2019 eerst in Libanon en daarna in Turkije. Hij was daarvoor twee jaar lang een van de makers van het politieke radioprogramma Kamerbreed.

Van 2008 tot en met 2012 was hij bij Sdu Uitgevers hoofdredacteur van eerst Re.public, een weekblad en online voor ambtenaren, en daarna van SConline (de redactionele opvolger van De Staatsourant). Bij BNR Nieuwsradio was Van der Kooij zo’n acht jaar te horen als politiek analist.

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft diversiteit en inclusie (D&I) inmiddels wel op de agenda staan. Een 50-50-verdeling tussen de seksen is echter nog ver weg. Volgens Stefan Duran van elipsLife, moeten we ons daar niet blind op staren: "De...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?