De acht don'ts voor HR-adviseurs

We zijn allemaal bang om fouten te maken. Mensen zijn immers zeven keer gevoeliger voor verlies dan voor winst. Jeroen Busscher vertelt HR-managers wat ze níet moeten doen.

De acht don'ts voor HR-adviseurs

Het nieuwe boek van Jeroen Busscher heet: Don’ts voor managers. In tientallen ultrakorte hoofdstukken vertelt hij managers niet wat ze moeten doen, maar wat ze juist níet moeten doen. Speciaal voor PW. bewerkte hij een aantal van de hoofdstukken voor HR-adviseurs.

1. Wees niet te slim

Veel HR-adviseurs gaan prat op hun kennis. Het is de vraag of kennis u een betere adviseur maakt. Uw hoogste toegevoegde waarde zit namelijk in het begrijpen van de dynamieken tussen mensen en daaraan op constructieve wijze bij te dragen. Dat doet u niet door heel diepgaand de materie te analyseren. Dat doet u door gedrag te observeren en daarin te interveniëren. Door mensen te raken, niet door ze proberen te overtuigen met intelligente argumenten.

Probeer niet te veel te begrijpen. U moet proberen dingen haarfijn aan te voelen. Ik bedoel geen magisch intuïtief denken, maar zien wat er gebeurt met en tussen mensen. Begrijpen wat ze nodig hebben om optimaal te presteren en dat voor hen regelen. Empathisch zijn en mensen en doelen verbinden. Niet nadenken, maar op het juiste moment handelen.

>> bekijk de video

2. Blijf niet te lang

We woekeren allemaal met onze tijd. U kunt heel veel tijd winnen en de waarde van uw inzet verhogen door deze tips consequent toe te passen. Ga een kwartier voor het einde van een vergadering weg. Als de belangrijkste dingen als eerste op tafel komen, kan dat geen kwaad.

Laat een gesprek een half uur duren, in tien minuten kunt u de essentie makkelijk met elkaar bespreken. De rest is om elkaar te begrijpen. Liever dertig minuten intens contact dan zestig minuten gebabbel.

Straal geen haast uit, maar wees de totaal geconcentreerde aanwezigheid. Dan waardeert iedereen dat u er bent. En aangezien uw aanwezigheid ook nog schaars is, wordt deze als bijzonder waardevol ervaren. En u kunt een uurtje eerder weg om lekker uit te rusten.

>> bekijk de video

Lees ook: Slechte manager verpest de productiviteit

3. Weet niet beter

HR-adviseurs denken niet zelden beter te weten. In de praktijk blijkt dit reuze mee te vallen. De werkelijkheid kent veel meer invalshoeken dan u kunt bevatten. Met onze argumenten bevestigen we ons eigen gelijk en krijgen we dat maar zelden van anderen.
Als u invloed wilt hebben is ‘beter weten’ een zeer zwakke strategie. Bovendien maakt het mensen minder kritisch. Ze graven zich in met hun eigen argumenten, in plaats van die ter discussie te stellen. Discussiëren gaat over gesprekstechniek, niet over inhoud.

Stel uzelf en anderen vragen. Verleid tot permanent onderzoek. Zo komen we in dialoog en verrijken we elkaars wijsheid. Twee weten altijd meer dan één betweter.

>> bekijk de video

Wie is Jeroen Busscher?

Jeroen Busscher is strateeg op het gebied van gedragsverandering binnen organisaties. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan, waaronder Pimp je afdeling, Turbomanagement en De Leer(r)evolutie. Busscher is columnist bij verschillende media en heeft een eigen vlogkanaal.

4. Denk niet dat je niet in de box zit

Het gewone is het moeilijkst om te zien. We zijn ingesteld op het nieuwe, op verandering. Kijkt u maar eens langdurig naar een landschap. Die fietser, auto of dat hert zal u meteen opvallen. De routines van elke dag maken ons blind voor onze aannames, vuistregels en frames. Daar kunnen wij bijzonder weinig aan doen. Kwalijker is het als u denkt dat u daar geen last van heeft. Dan ontkent u uw blindheid.

Brainstorm bij grote problemen nooit alleen met uw eigen team. Het is voor u allen onmogelijk om het idee buiten uw gezamenlijke box te zien. Kijk eens bij een ander of laat een ander eens naar u kijken. Werk nieuwe collega’s nooit in, vraag ze liever wat hen opvalt. Zij zitten nog niet in uw box.

5. Verzin nooit iets voor een ander

Mensen zijn doorgaans het snelst enthousiast over hun eigen ideeën. Andermans ideeën zijn in de allereerste plaats bedreigend. Veel mensen lijden aan het Not Invented Here-syndroom. Werk daarom met het Invented Here-syndroom. Verkoop uw ideeën niet aan een ander, maar nodig anderen uit voor een dialoog, die u via vragen stuurt. Door goed te luisteren, te leiden en te waarderen kunt u de anderen helpen uw idee opnieuw uit te vinden. Op deze wijze worden ze mede-eigenaar van het idee. Ze gaan lijden aan het Invented Here-syndroom.

Zo hoeft u geen draagvlak te genereren, die is namelijk al ontstaan bij de geboorte van het ‘nieuwe’ idee. Aangezien eigenaarschap een van de belangrijkste voorwaarden is om een idee te concretiseren, bent u meteen op de goede weg.

Lees ook: Medewerkers goed begeleiden? Overzie het hele terrein

6. Voorkom geen fouten

Fouten voorkomen kunt u helemaal niet. Ze zijn zelfs een product van onze fantasie. Wij hebben bedacht hoe iets zou moeten zijn. Als dat niet zo is, noemen wij het fout.

Mensen zijn als de dood voor fouten. Dat zit er van nature ingebakken. Maar voor de productiviteit en het succes van uw organisatie of team is het voorkomen van fouten veel duurder dan het herstellen. Toch gaan eindeloos veel vergaderingen, grote delen van brainstorms en buitengewoon veel aandacht naar het voorkomen van toekomstige fouten.

Fouten zijn alleen fouten als we steeds precies hetzelfde moeten doen. Aan de lopende band bijvoorbeeld. In ons hedendaags werk, doorgaans in de vorm van projecten, zijn ze een irrationele angst. Elk project, elke dag zelfs, is immers anders. Zie fouten als niet werkzame opties en er is niets meer om bang voor te zijn.

7. Stop niet met roken

Het hebben van een sterk (intern) netwerk is voor HR-professionals cruciaal om succesvol te kunnen zijn. Via je netwerk krijg je iets voor elkaar, je hoort belangrijke informatie en je hebt toegang tot een gigantische hoeveelheid kennis en ervaring. Het opbouwen en onderhouden van zo’n netwerk behoort onderdeel te zijn van uw dagelijkse werkzaamheden.

Uit onderzoek blijkt dat rokers een (weliswaar zeer klein) carrièrevoordeel hebben op niet-rokers. Vooral bij grote organisaties. Rokers treffen elkaar namelijk voor de deur, onder armetierige afdakjes of in stinkende kamertjes. Zo ontmoet je nog eens iemand. Bovendien verbindt het gevoel van outcast zijn. Rokers blijken een net iets beter netwerk te hebben, omdat ze naast hun bestaande netwerk een rokersnetwerk hebben. Mooi argument als uw dokter weer eens aan uw kop zeurt.

8 . Wees niet ernstig

Als je maar genoeg inzoomt wordt alles groot. Concentratie en focus is een vorm van inzoomen. Dan is het niet gek dat kleine ongelukjes catastrofes lijken en hobbels in de weg onoverkomelijke bergen. U bent er om een beetje uit te zoomen en daarmee gelijk een beetje te relativeren. Een beetje, ja.

Humor en relativering zijn vrienden van creativiteit. Humor laat absurditeit toe en relativering geeft ruimte. Het is echter een kleine stap naar ridiculiseren en bagatelliseren. Dat onderscheid moet u helder blijven zien, anders werkt uw relativering niet. Maar verder: maak eens een grap, relativeer en stel anderen gerust. Van een afstandje is alles minder erg. Bovendien geeft afstand overzicht en ruimte voor nieuwe ideeën.

Bestel Jeroen Busschers boek 'Don’ts voor managers' nu direct.

  • Tip: Jeroen Busscher is een van de docenten tijdens de de masterclass HR-businesspartner.
    Versterk jouw HR-functie met direct toepasbare kennis en kunde.
    Meer info masterclass >

Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Ingrid van Loon:  “In 2040 is een op de drie Nederlanders mantelzorger. Dat is gewoon een feit.”

Impact mantelzorg op werknemers blinde vlek bij werkgever

Nederland telt drie miljoen mensen die mantelzorg combineren met een baan. Een loodzware combinatie, die zorgt voor veel uitval. Een blinde vlek ook voor veel werkgevers. Hoe ziet de toekomst eruit?

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft diversiteit en inclusie (D&I) inmiddels wel op de agenda staan. Een 50-50-verdeling tussen de seksen is echter nog ver weg. Volgens Stefan Duran van elipsLife, moeten we ons daar niet blind op staren: "De...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?