Hoe krijgen drukke mensen het minder druk?

"Er is een groot verschil tussen het druk hebben en je druk maken." "Maar als je het druk hebt, dan ga je je vanzelf toch druk maken?" "Dus moet je je niet druk maken!" Praten over werkdruk lijkt vaak op dit surrealistische kip-eiverhaal. Wat was er eerder, de werkdruk of de zorgen erover? Annemiek Tigchelaar, werkdrukspecialist en senior Professional Organizer helpt werkdruk te verminderen.

Hoe krijgen drukke mensen het minder druk?

We zijn in de afgelopen 50 jaar steeds sneller gaan lopen, weet Annemiek Tigchelaar, die tijdens Hét event duurzame inzetbaarheid de workshop 'Druk of Stress?' geeft.  En ook steeds sneller gaan praten, voeg ik eraan toe. Vraag maar aan mensen die de 70 zijn gepasseerd. Of kijk op oude foto’s. De straten lijken vrij leeg. Maar de fotograaf nam ze toen op een ‘drukke’ zaterdagmiddag.

Vertel mij meer!

Maar hoe zit het met mensen die het leuk vinden om steeds te reageren op acute gebeurtenissen? En hoe kan je een drukke werkdag het beste indelen? Hoe krijg je meer discipline in je werkende leven? Annemiek Tigchelaar laat het je ervaren tijdens de workshop ‘Druk of stress?’ die ze samen met Monique Donga (Moeiteloos Werken) geeft tijdensHét event duurzame inzetbaarheidop 26 november 2019 in de Jaarbeurs Utrecht. Klik hier voor het hele programma en schrijf je nu in!

Hoe kan je rustig blijven als er steeds meer werk op je bureau wordt gestapeld?

“Als je in paniek raakt door de hoeveelheid werk, dan word je overvallen door de hoeveelheid. Door die hoeveelheid ga je alles heel snel doen en dan voel je je gehaast. Maar die hoeveelheid mag eigenlijk geen verrassing zijn, als het goed is weet je al dat het gaat gebeuren. De oplossing is eigenlijk heel simpel, doe alles een stapje minder snel. Het rustige gevoel komt als je je rustiger gedraagt, dat werkt twee kanten op.”

Het lijkt me nog steeds heel tegennatuurlijk: rustiger doen als er meer op je afkomt. Kunnen mensen niet beter leren om (nog) efficiënter te werken?

Lichtelijk verbolgen: “Ja, dat leerde je in de klassieke cursussen beter omgaan met je tijd. Ik denk dat je beter kunt leren accepteren dat die stapel er aan het einde van de dag nog is, en dat je er morgen mee verder gaat. Leer dat je zelf de baas bent over je tijd. Jij moet de regie nemen.” Ik had het kunnen weten. Onze arbeidsproductiviteit zit wereldwijd in de Top-10, dus: als we wat doen dan doen we het heel snel en intensief. Een beetje zoals we nu lopen, en ook praten.

Annemiek Tigchelaar wijst erop dat we nu op veel meer tijden en plekken kunnen werken dan vroeger. En dat we dus meer ruimte hebben om zelf onze beste werkmomenten te kiezen. Dat moeten we ook doen, anders raken we alleen maar meer gestrest door de toegenomen hoeveelheid werk. Ons probleem zit dan ook niet zozeer in de hoeveelheid, maar in de regie over ons werk die we nog niet erg goed voeren.

“We zijn gewend om dienstbaar te zijn aan wat anderen willen, we willen collegiaal zijn en dan luisteren we niet meer zo goed naar onze eigen klok. Maar er is meer dan werk: er is ook nog een thuis- en priveleven. Je moet je tijd en energie beter verdelen. Met soms even stress is niets mis, het gaat om situaties waarin je langdurig op je tenen moet lopen. Je moet jezelf beter leren kennen, niet zelf kunnen bepalen hoe je je tijd indeelt vinden mensen vervelend.”

We zijn dus vaak te perfectionistisch, en we willen iedereen te vriend houden. Dat zijn de twee grootste bedreigingen op zelf de regie voeren over je eigen agenda.

Noem één manier waarop we de regie over onze eigen werkdag meer terugkrijgen.

“Zorg voor een goed overzicht van alles dat je te doen hebt. Mensen hebben dat overzicht vaak niet op één plek, maar op allerlei losse papiertjes, in agenda’s en in digitale organizers. Zet om te beginnen alles op één plek, liefst in een digitaal systeem omdat je dan makkelijker kunt wijzigen. Een goed overzicht geeft jou het overzicht! Maar ook je leidinggevende. Met een goed, volledig overzicht kan je beter laten zien dat je op een dag of week teveel op je bord hebt. Vraag maar aan hem of haar wat je kunt doorschuiven naar een andere week of collega. Betrek je leidinggevende erbij, dan is de oplossing van jouw tijdsprobleem deels ook van hem. En kan hij er moeilijker ‘nee’ tegen zeggen…”

Wil je de workshop 'Drukte of  stress?' van Annemiek Tigchelaar bijwonen? Kom naar Hét event duurzame inzetbaarheid op 26 november 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht. 

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer een probleem? Niet als je iedere medewerker primair als mens ziet, met of zonder autisme.

4 tips voor organisaties om meer uit de data over vakantiedagen te halen

4 tips voor organisaties om meer uit de data over vakantiedagen te...

De meeste organisaties verzamelen deze data wel, maar benutten ze niet optimaal. Een gemiste kans, zegt Luc Oudenes, expert HR-data.

HR-manager Ruud van Berlo stimuleert sporten onder werktijd bij organisatie REV'IT: "Je ontmoet collega’s met wie je misschien minder samenwerkt of die nieuw zijn, wat de communicatie vergemakkelijkt." (beeld: REV'IT!)

Sporten op het werk: zo stimuleren deze organisaties dat

Bewegen is gezond, heeft een positief effect op het functioneren en draagt bij aan het werkgeluk. Maar hoe krijg je medewerkers aan het sporten op of tijdens werk? Zo doen HR-professionals dat.

Hittegolf? Dit zijn de rechten en plichten van je werknemers

Hittegolf? Dit zijn de rechten en plichten van je werknemers

Hoe hoog de temperatuur ook, werknemers moeten gewoon op het werk verschijnen. Wél stelt de wet dat het hun gezondheid niet mag schaden.

Foto: Justin Zuure

Minder werk, dus minder uren werken bij Paperdork: 'Augustus is een...

In de rubriek over inspirerende initiatieven '3 vragen aan' deze keer: Nikkie den Dekker, mede-eigenaar Paperdork.

De visie op veilige en gezonde arbeid in 2040. Wat is de stand van zaken?

De visie op veilige en gezonde arbeid in 2040. Wat is de stand van...

Hoe staat het met de Arbovisie 2040, 1 jaar na het eerste SER-advies? 10 thema's op een rij.

8 tips voor het kiezen van een goede arbodienst

8 tips voor het kiezen van een goede arbodienst

Wil je de positieve rol van een arbodienst ervaren, dan is het selecteren van een goede arbodienst essentieel. Helaas is zo'n goede keuze lang niet altijd vanzelfsprekend. HR-professional Diane Dros geeft tips.

Leefstijl en leiderschap beïnvloeden duurzame inzetbaarheid 

Leefstijl en leiderschap beïnvloeden duurzame inzetbaarheid

Onregelmatig werken heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van je mensen. Hoe waarborg je die in de 24-uurseconomie? Bart van Opstal, adviseur duurzame inzetbaarheid, geeft tips.