Een interne academie opzetten: hoe doe je dat?

Bied je medewerkers goede ontwikkelmogelijkheden, dan draagt dat bij aan organisatiesucces, werkgeluk en duurzame inzetbaarheid. Door leren en ontwikkelen hoog in het vaandel te zetten, ben je bovendien een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe medewerkers. Hoe pak je het opzetten van een interne academie gestructureerd aan? Een stappenplan voor de oprichting van een academie.

Een interne academie opzetten: hoe doe je dat?

In Nederland biedt zo’n 90% van alle bedrijven hun medewerkers cursussen of andere bedrijfsopleidingen aan. Volgens CBS-cijfers nadert dit percentage bij grote bedrijven de 100, terwijl dit in het midden- en kleinbedrijf voor ongeveer 80% van de bedrijven geldt.

Niet zelden komen de ontwikkelmogelijkheden in de praktijk onvoldoende uit de verf. Bijvoorbeeld omdat medewerkers er weinig bekend mee zijn, of omdat het aanbod onvoldoende aansluit op de behoefte.

Quickscan

Babette Bajema, zelfstandig adviseur in learning & development, ontwikkelde daarom samen met opleidingsinstituut ICM een Quickscan. Daarmee kun je in negen stappen je academie beter laten aansluiten op de organisatiedoelen.

Je wilt een plek in de organisatie die medewerkers echt helpt om zich te ontwikkelen”

Vanuit ICM begeleidt Babette regelmatig organisaties bij het uitvoeren van deze Quickscan. “Je wilt een plek in de organisatie die medewerkers echt helpt om zich te ontwikkelen. Het stappenplan laat je gestructureerd nadenken over hoe je dit vormgeeft: waar je nu staat en waar je op termijn terecht wilt komen.”

Negen stappen

“Het geheel aan interne en externe trainingen noem ik een academie”, zegt Bajema. “Er zijn ook andere termen voor, zoals leerhuis, opleidingscentrum, bedrijfsschool of leerplein. Niet elke naam past bij elke organisatie. Een bouwbedrijf is bijvoorbeeld praktisch gericht: daar sluit de term academie minder goed bij aan. Soms is het doel meer innoveren dan leren. Dat kun je in de naam laten terugkomen.”

Het stappenplan voor de oprichting van een academie bestaat uit negen actiepunten:

  1. Analyseer je organisatie
  2. Formuleer een strategie en visie
  3. Bepaal de structuur
  4. Organiseer het bestuur
  5. Breng de benodigde staff & skills in kaart
  6. Maak een financieringsplan
  7. Bepaal leerlijnen & development
  8. Maak een communicatieplan
  9. Meet je succes

Focus aanbrengen

De eerste stap betreft een grondige analyse van de eigen organisatie. Wat is de missie van het bedrijf? Wat zijn de kernwaarden? Welke doelstellingen zijn terug te vinden in bijvoorbeeld het jaarverslag? De antwoorden maken duidelijk waar de focus op moet liggen.

Interviews met medewerkers kunnen duidelijk maken wat nu goed werkt en wat de wensen en behoeftes zijn. “Niet alles hoeft nieuw te worden opgebouwd”, nuanceert Bajema. “Gebruik de informatie die er al is. Soms is de inhoud al voorhanden maar is de vorm niet goed. Dat vraagt dan vooral om een aanpassing van de didactiek.”

Structuur en borging

De stappen 3 en 4 gaan over het bepalen van de plaats van de academie in de organisatie. Is dat naast HR, naast de CEO, centraal en decentraal of zelfs buiten de organisatie? “Het gaat hier om het eigenaarschap”, licht Bajema toe. “Als er centrale regie is, dan betekent dat automatisch minder tools voor een leidinggevende om gericht te sturen. Het moet duidelijk zijn wie de verantwoordelijkheid heeft en wie die vervolgens ook neemt. De plek in de organisatie is bepalend voor het aanbod en de zichtbaarheid van de academie.”

Aansluitend wijst ze op het belang van interne borging van de academie. “Als opleidingsdeskundige kan ik organisaties adviseren en begeleiden, maar ik wil altijd naast iemand staan. Ik ga mee op reis, maar de organisatie moet het uiteindelijk zelf kunnen doen.”

Boekenwinkel

Als de mensen en middelen helder zijn, beschrijft stap 7 wat de academie moet aanbieden om de gestelde doelen te behalen. “Het stappenplan is niet per se chronologisch, hoor”, zegt Bajema. “In een eerdere fase kun je ook al bepalen welke thema’s er zijn, of je aanbod strategisch (voor iedereen), tactisch (teams en afdelingen) of operationeel (individueel) is en welk aanbod je minimaal wilt hebben.”

Focus op wat er echt toe doet; soms kunnen twee of drie trainingen in de etalage al voldoende zijn.”

Communicatie over de opleidingen houdt hiermee verband. Bajema: “Je kunt je catalogus nog zo mooi gevuld hebben, als je het niet op de juiste manier overbrengt, wordt het niet gebruikt. Ik maak wel eens de vergelijking met een boekwinkel. Daar is altijd een plek waar je een top-10 kunt vinden. Dat moet met opleidingen ook. Focus op wat er echt toe doet; soms kunnen twee of drie trainingen in de etalage al voldoende zijn.”

Het meten van successen (bijvoorbeeld in termen van medewerkers- of klanttevredenheid) is onderdeel van de communicatie. “Dit heeft weer met je beginvraag te maken: wanneer ben je tevreden? Wat zijn de einddoelen van de academie? Waar werk je dus naartoe?”

Op een eiland

Bajema sluit af met een tip. “Loop eens samen op met een opleidingsdeskundige van een andere organisatie. We zitten met z’n allen vaak te veel op een eiland. Stel je open. Je zult zien, het is zowel leuk als heel leerzaam om van elkaar te leren.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ICM.

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Bij ICM betekent werken meer dan alleen het hebben van een baan. Met zijn holistische visie op de employee journey biedt het bedrijf zijn medewerkers een unieke werkomgeving. Tevreden medewerkers vormen immers de fundering van de organisatie. Waarom...

Walter Supèr: “Een inhoudelijk programma moet onderhuids ontregelen en inspireren tot nieuwe keuzes.”

'Een heidag moet je raken in hart en hoofd'

Ben jij voor jouw team of organisatie op zoek naar een dag die raakt en uitdaagt op vraagstukken die er werkelijk toe doen? "De Theaterloods in Radio Kootwijk zorgt voor een heidag die echt van waarde is."

STAP-regeling aangepast - aanvragen kan vanaf 28 februari 2023

STAP-regeling aangepast - aanvragen kan vanaf 28 februari 2023

Later dan gepland - vanaf 28 februari - is het weer mogelijk om voor een opleiding STAP-subsidie aan te vragen. Ook zal de regeling een beetje anders worden, schrijft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een Kamerbrief.

STAP-budget weer beschikbaar op 1 november 2022

STAP-budget weer beschikbaar op 1 november 2022

Vanaf dinsdag 1 november om 10 uur is het weer mogelijk om STAP-subsidie voor scholing aan te vragen. Vorige aanvraagperiodes was de geldpot al na twee uur leeg, dus wees er snel bij als je er gebruik van wilt maken.

Zo los je het tekort aan skills op

Zo los je het tekort aan skills op

Maar liefst zeven op de tien bedrijven beschikken niet over medewerkers met de juiste vaardigheden, blijkt uit onderzoek. Hoe lossen we het tekort aan nieuwe skills op? De oplossing: focus op ervaring en AI.

Talentontwikkeling: niet alleen voor een select clubje

Talentontwikkeling: niet alleen voor een select clubje

Bij talentontwikkeling in je organisatie zijn twee zaken van levensbelang: zorgen dat iedereen zich kan ontwikkelen en dat de ontwikkeldoelen aansluiten op waar de organisatie heen wil. "Talentontwikkeling is niet alleen maar voor high potentials."

Leren doe je het best in een veilige omgeving 

Leren doe je het best in een veilige omgeving

Hybride werken heeft learning de 21e eeuw ingeslingerd, vindt Petra Tito, CHRO van Deloitte Nederland. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers ich ook echt ontwikkelen? Dan blijkt dat er nog stappen te zetten zijn.

STAP-budget weer beschikbaar op 1 september

STAP-budget weer beschikbaar op 1 september

Vanaf donderdag 1 september om 10 uur is het weer mogelijk om STAP-subsidie voor scholing aan te vragen. Vorige aanvraagperiodes was de geldpot al binnen drie uur leeg, dus wees er snel bij als je er gebruik van wilt maken.