De drie pijlers van werkgeluk

Hoe stimuleer je werkgeluk? Kies je voor aantrekkelijke extraatjes die het werk leuker maken? Of zoek je het meer in een goede werksfeer en de verbondenheid tussen de collega’s? Of, een derde mogelijkheid, is werkgeluk gewoon afhankelijk van interessant werk? De coronacrisis vormde voor opleidingsinstituut ICM een goede testcase.

Een tafeltennistafel, een bureaufiets waarop je kon werken, en de mogelijkheid om regelmatig een afspraak te maken met een stoelmasseur. Werken bij ICM opleidingen & trainingen bestond niet alleen uit werk: net zo belangrijk was de sfeer eromheen. De borrels, de informele ontmoetingen, de inspiratiedagen op een externe locatie.

Werkgeluk nu meer afhankelijk van werk zelf

Dragen dit soort extraatjes bij aan het werkgeluk? Ja, zegt manager Klantsupport Roy Kreeftmeijer – maar het is een aarzelend ja. “Sinds de coronacrisis werken wij natuurlijk thuis. En dat betekent: niet meer tafeltennissen met collega’s, niet meer borrelen op de vrijdagmiddag. In zo’n situatie is werkgeluk meer afhankelijk van het werk zelf. Volgens een gevestigde theorie bestaat dat werkgeluk namelijk uit drie componenten: plezier, voldoening en zingeving. Als dat plezier wegvalt, worden die andere twee factoren veel belangrijker.”

Voldoening?

Dat leidt hij bijvoorbeeld af uit gesprekken met medewerkers die bij ICM een startersfunctie of bijbaan hebben naast de studie. “Zij doen vaak repeterende, administratieve taken. Ze mailen bijvoorbeeld de deelnemers wanneer hun trainingen beginnen. Geen probleem vonden die medewerkers, want ze waren omringd door gezellige collega’s. Maar nu zij – en die collega’s – allemaal thuis zitten, gaan ze toch eens nadenken: is dit wel wat ik wil? Misschien kan ik beter iets gaan doen dat meer bij mijn studie past. Met andere woorden: het werk geeft niet zoveel voldoening.”

Zingeving

Lieke Bosch

Bovendien knaagde thuiswerken ook aan een andere pijler voor werkgeluk: de zingeving, het gevoel dat je deel uitmaakt van een groter geheel. Luister naar HR-manager Lieke Bosch. “In deze coronatijden moeten we juist werken aan de betrokkenheid, we moeten de organisatiecultuur vasthouden. Dat is lastig want cultuur, dat is wat er tussen mensen is. En digitale middelen zijn natuurlijk prachtig, maar ze scheppen ook afstand, en niet alleen letterlijk. Tijdens een vergadering gaat het nu veel meer om de inhoud, en wat je mist zijn alle informele contacten. Dat praatje over iemands vakantie die niet doorgaat, of over de kinderen op school.”

Tijdens een vergadering gaat het nu veel meer om de inhoud, en wat je mist zijn alle informele contacten

Uit een onderzoek bleek dat thuiswerkende ICM-medewerkers die gesprekken hard nodig hebben. “Neem werknemers die alleen wonen”, zegt Bosch. “Die kampen soms met eenzaamheid. Aan de andere kant, mensen met een gezin krijgen weer te maken met stress. Ik heb dat zelf ervaren: ik vond het erg pittig om mijn werk thuis te combineren met de zorg voor mijn kinderen. En op het laatst zat ik met een schuldgevoel. Ik vond dat ik op beide terreinen tekortschoot.”

Initiatieven

En dus ondernam ICM actie om de verbondenheid en de zingeving te stimuleren. “Ik ben 100 procent voor de regels van Rutte”, zegt Kreeftmeijer. “Maar als het voor jouw persoonlijk welbevinden noodzakelijk is om andere mensen te zien, dan wil ik dat regelen. Dan kom jij gewoon een keer per maand naar kantoor, en zorgen wij dat aan alle veiligheidseisen wordt voldaan.”

Als het voor jouw persoonlijk welbevinden noodzakelijk is om andere mensen te zien, dan wil ik dat wel regelen

Roy Kreeftmeijer

“Daarnaast organiseren we een keer per maand een webinar, en er is veel aandacht voor de persoon. In een online inspiratiesessie hebben alle collega’s met elkaar kunnen delen waar ze mee te maken krijgen, en we merken dat dat mensen goed doet: ‘Mijn collega’s worstelen hier ook mee’. En als ze toch behoefte hebben aan externe begeleiding, kunnen we die inschakelen.”

Maar, zo benadrukt hij: deze initiatieven komen niet alleen van het management, maar vooral ook van de medewerkers zelf. “Onze gastvrouw Christel kwam met een geweldig idee. Zij heeft een online huiskamer opengesteld om digitaal bij te kletsen met collega’s. Geen agenda, geen lijst van genodigden, iedereen is welkom om te praten over van alles en nog wat. En we hebben ons laten inspireren door de Youtube-video Mufasa-its friday then, de man die uit zijn auto springt en begint te dansen. We staan met z’n allen voor de camera en gaan helemaal los. Dat is lachen en het geeft energie. En natuurlijk hoeft het niet per se digitaal. De collega’s in Amsterdam spreken regelmatig af om samen te gaan wandelen.”

Strategie

Wat is de zingeving, waar draagt mijn werk aan bij? Het is belangrijk dat ICM-medewerkers deze vraag kunnen beantwoorden, en dus praat het bedrijf die medewerkers ook bij over de strategie. “Daarmee keken we naar de korte termijn, de middellange termijn en de lange termijn”, vertelt Bosch. “De korte termijn was duidelijk: wij wilden ons cursusaanbod zo snel mogelijk overbrengen naar online. Maar wat betreft onze strategie voor de lange termijn: die blijft ongewijzigd. Wij willen mensen de kans geven hun potentieel te benutten. Dat doen we offline of online.”

Dit artikel is gesponsord door ICM.

Dit vind je misschien ook interessant