Beginnen met werken na een burn-out: 3 tips

In Nederland komen burn-outs bij veel werkende mensen voor. De burn-outverschijnselen kunnen verschillen van afstand voelen, emotionele uitputting of gebrek aan zelfvertrouwen. Het wordt veroorzaakt door langdurige stress en het geeft aan dat zowel het lichaam als geest uitgeput is.
Foto: Jen Theodore | Unsplash

Het duurt meestal een langere periode voordat je weer aan het werk kunt, geef daarom veel aandacht aan het herstelproces. Wil je weer aan de slag op je werk en denk je dat je er klaar voor bent? Zorg dat je dan goed voor jezelf zorgt. We zetten hier 3 tips op een rij waar je op moet letten na de periode van een burn-out.

Tip 1: Begin geleidelijk

Bouw een ritme op wat voor jou comfortabel is. Ga niet meteen weer de werkzaamheden oppakken die je voor je burn-out ook deed. Zorg dat je geleidelijk begint en pak niet in een keer te veel op. Overleg hoe je het beste structuur kunt geven aan de werkzaamheden en maak duidelijke afspraken met je collega’s. Leer om ook taken los te laten en geef duidelijk je grenzen aan. Luister goed naar jezelf om in te zien wanneer de werkdruk te hoog ligt. Zeg je een keer ‘nee’ dan is dat geen zwakte, maar juist sterk.

Tip 2: Durf naar andere vacatures te kijken

Denk na of je van je huidige werk gelukkig wordt. Voel je het werk meer als een verplichting dan een verrijking? Kijk dan bij de vacatures bij Werkzoeken.nl, wellicht zit er een vacature tussen wat meer aansluit op je wensen. Tijdens het herstelproces van je burn-out kun je erachter komen dat je ambities ergens anders liggen. Zorg dat je altijd eerlijk bent tegen jezelf en blijf niet te lang hangen bij iets waar je geen energie van krijgt.

Tip 3: Vermijd perfectionisme

Mensen met een burn-out hebben vaak gemeen dat ze alles perfect willen doen. Ze leggen een hoge druk op zichzelf en zijn bang om fouten te maken. Het is lastig om perfectionisme in zijn geheel los te laten maar kijk hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Vraag hulp aan je collega’s als je ergens niet uitkomt. Zorg dat je de situatie uitlegt aan iedereen binnen je organisatie zodat ze begrip kunnen tonen. Ga in gesprek met een expert hoe je het beste situaties kunt aanpakken op je werk zonder het overdreven te perfectioneren.

Kijk eens goed naar deze 3 tips om zonder stress aan het werk te gaan na een burn-out. Doe iets wat je leuk vindt en kijk eventueel naar andere beroepen.

Dit artikel is gesponsord door Werkzoeken.nl

Dit vind je misschien ook interessant