artikel

Regelmatig de employee experience peilen: zo doe je dat

Instroom

Goed zicht en grip krijgen op de employee experience betekent vooral: regelmatig de beleving van medewerkers peilen. Hoe pak je dat aan?

Regelmatig de employee experience peilen: zo doe je dat

Vroeger waren een jaarlijks of tweejaarlijks medewerkersonderzoek en het functioneringsgesprek dé manier om de stemming te peilen. Dat is een te beperkte methode om goed zicht te krijgen op de employee experience.  De lange, oude vragenlijsten zorgden ook regelmatig voor weerstand en minder goede feedback. Vooral medewerkers met hele positieve of negatieve feedback reageerden, terwijl de veel grotere middengroep zeker zo interessant is!

Vaker en betere feedback

Heel anders wordt het als je steeds enkele relevante vragen stelt op het juiste moment. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de onboarding, een training of een functioneringsgesprek. Medewerkers vinden het best prettig als er om feedback wordt gevraagd. Zolang het maar op de juiste manier gebeurt en het niet te lang duurt. En als ze weten dat er ook echt iets mee gebeurt. Zo krijg je vaker, meer en betere feedback. Daarmee kun je doelgericht werken aan de employee experience..

Lees ook: ‘Sollicitanten krijgen een vipbehandeling’

Laagdrempelige metingen

Moderne meetplatformen faciliteren deze werkwijze met een omnichannel-benadering. Voorbeelden van laagdrempelige en effectieve metingen zijn een pulse meting (korte survey) per sms, e-mail of WhatsApp. Of bijvoorbeeld met een keuzescherm met een blije of minder blije smiley in de hal van een organisatie. Alle meetresultaten worden centraal en realtime gebundeld op één online dashboard. Daarmee kun je ook direct verbeteracties starten.

Stel wel de juiste vragen

Het formuleren en combineren van de juiste vragen voor compacte metingen is een vak apart. Bij een modern meetplatform zoals GrowPromoter krijgen organisaties hier alle benodigde hulp bij.

Het is wel belangrijk om een platform te kiezen waarmee je flexibel blijft om verschillende meetmethodes te benutten. De ene keer is misschien dé e-NPS vraag (employee Net Promoter Score) belangrijk: hoe waarschijnlijk is het dat jij je werkgever aanraadt bij anderen op een schaal van 0 tot 10?. Maar daarna misschien een open vraag. Of een vraag voor de CES, die aangeeft in hoeverre iemand zich voor zijn gevoel moet inspannen om een actie te voltooien. Voor medewerkers is het prettig als het gemakkelijk is om loonstrookjes op te vragen of vakantiedagen te plannen. Om dit te meten, kan je de CES-metric toepassen.

Ook MTO met online platform

Maar een modern meetplatform als GrowPromoter biedt niet alleen allerlei manieren om korte, moderne metingen voor specifieke thema’s uit te voeren. Ook het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) dat in veel bedrijven nog uitgevoerd wordt, behoort tot de mogelijkheden. Zo profiteer je wel direct van de technische voordelen van een modern platform en ben je al klaar om in de toekomst ook korte metingen uit te voeren.

Meer weten? Download de whitepaper ‘De Complete Gids voor Employee Experience’.

Dit artikel is gesponsord door Growpromoter.

Reageer op dit artikel