Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

De digitale transformatie van vandaag stelt verhoogde eisen aan medewerkers en heeft grote gevolgen voor het HR-beleid van organisaties. Maar hoe future proof is de HR-manager zelf?

Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

Bedrijven die niet meegaan in de digitale revolutie, zetten zichzelf al snel op achterstand. Dat Industries 4.0, de vierde industriële revolutie, ook binnen bedrijven volop gaande is, zie je aan een aantal ontwikkelingen:

  • productieprocessen worden nog verder gedigitaliseerd;
  • kunstmatige intelligentie maakt producten en productiemiddelen steeds slimmer;
  • productieprocessen corrigeren én sturen zichzelf;
  • door de hoge rekenkracht van computers is het mogelijk complexe gedragingen van mensen te analyseren en te duiden;
  • doorlooptijden worden korter, de kwaliteit van producten en diensten neemt toe;
  • menselijke inspanning verschuift van handwerk naar het bedienen van computers en machines.

Verhoogde eisen aan medewerkers

Om op de vierde industriële golf mee te kunnen surfen, moeten organisaties zaken heroverwegen en aanpassingen doorvoeren. Dit stelt verhoogde eisen aan medewerkers wat betreft alertheid, nieuwsgierigheid en constructief kritisch denken. Ook vraagt het om aanpassingsvermogen in vrijwel alle lagen van de organisatie.

Kernkwaliteiten naar een hoger plan

Aan HR de uitdaging om kernkwaliteiten naar een hoger plan te trekken. Hiervoor worden initiatieven ontwikkeld op het terrein van Employee Reward & Recognition, Employee Development, Employee Performance Management, Workflow Coaching en Social Consciousness.

Door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld”

“Je kunt je nog zo goed blijven concentreren op de werkwijze die je als HR gewend bent”, zegt Frank de Nijs, enterprise innovator en business developer bij Centric. “Maar door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld. Dat nieuwe spel is bovendien een stuk complexer door de nieuwe mogelijkheden die de techniek ons biedt. Zorg ervoor dat die moderne middelen ook je HR ten goede komen.”

HR 4.0: de kenmerken

De HR-manager 4.0 staat midden in een dynamisch speelveld, waar tegelijkertijd allerlei veranderingen plaatsvinden, zegt De Nijs. Deze veranderingen kenmerken HR 4.0:

  • medewerkers worden minder afhankelijk van hun manager en vormen zelfsturende teams;
  • hiërarchie raakt ondergeschikt: het management is niet langer het primaire aanspreekpunt voor HRM;
  • teams beperken zich niet langer tot de eigen organisatie, maar werken grensoverschrijdend;
  • periodieke processen lopen achter op de realiteit; continu monitoren en sturen is noodzakelijk;
  • er is steeds meer aandacht voor job rotation, coaching en nudging als het gaat om het terugdringen van ziekteverzuim;
  • employer branding is extra belangrijk in een markt waar sommige beroepsgroepen nauwelijks te verwerven zijn;
  • bedrijven krijgen steeds meer maatschappelijke verantwoordelijkheden, zoals diversiteit en transparantie richting het personeel;
  • er is steeds meer aandacht voor werkdruk, welzijn en de werk-privébalans bij medewerkers;
  • het aantal databronnen neemt toe en men weet deze steeds deskundiger te gebruiken;
  • er is meer aandacht voor privacy, terwijl steeds meer zaken eenvoudig zijn te meten en te analyseren. Denk aan de toenemende populariteit van Organisational Analysis.
Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0”

Aan de slag met HR 4.0?

Binnen deze veranderingen zijn drie aspecten dominant, stelt De Nijs. “Ten eerste de verschuiving van kennis en vaardigheden als gevolg van de digitalisering. Verder de veranderende organisatiecultuur door multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. En ten slotte hebben we te maken met de toenemende behoefte aan datagedreven sturing om de organisatorische ambities beter te kunnen realiseren. De HR-manager 4.0 erkent deze veranderingen en weet de kansen op succes voor de organisatie te vergroten.”

Focussen op werknemers

“Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0” zegt ook Mark van der Pijl, lead consultant en expert Digitale Transformatie HR bij Centric. “De eerste stap is om in kaart brengen wat de functies en werkzaamheden van de toekomst zijn. Wat gaat er precies veranderen aan bestaande werkzaamheden? Hoe komen nieuwe functies eruit te zien? Je focussen op je werknemers is stap twee. Hierbij staat de vraag centraal hoe je mensen behoudt.”

“Wie er zeker van wil zijn dat het HR-team klaar is voor de toekomst, zet vandaag nog de eerste stap naar verandering.”

Download de whitepaper ‘HR-manager, ben jij klaar voor de toekomst?’ met daarin de handvatten om HR future proof te maken. 

Dit artikel is gesponsord door Centric.

8 vragen en antwoorden over de verplichte CO2-rapportage woon-werkverkeer

8 vragen en antwoorden over de verplichte CO2-rapportage...

Vanaf 1 juli 2024 moeten werkgevers de CO2-uitstoot van hun werknemers rapporteren. Wat moet je daarvoor doen?

Bekijk hier PW. Magazine #3 (juni 2024)

Bekijk hier PW. Magazine #3 (juni 2024)

Lees in dit magazine over de CRSD-rapportage, de rol van HR bij medewerkers met geldzorgen en het optimaliseren van HR-processen.

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Met succes aan de slag met de Roadmap Werkgeluk

Als HR wil je werkgeluk introduceren en verankeren in de organisatie. Met de Roadmap Werkgeluk heb je een slim stappenplan en kun je direct aan de slag.

De wetswijzigingen voor HR per 1 juli 2024

De wetswijzigingen voor HR per 1 juli 2024

Op 1 juli treedt er een aantal wetswijzigingen in werking, zoals de CO2-registratieplicht. PW. heeft de belangrijkste wijzigingen voor HR op een rij gezet.

'Wees als HR open tegen je medewerkers, dan zijn zij dat ook', adviseert Nadieh Bastiaansen

'Wees als HR open tegen je medewerkers, dan zijn zij dat ook',...

In de rubriek Spotlight geven collega's antwoord op 9 vragen over het HR-vak. Welke trends vinden zij bijvoorbeeld belangrijk? En waar liggen zij 's nachts wakker van? Deze keer: Nadieh Bastiaansen, HR Officer bij Lexxyn Groep.

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere medewerkersloyaliteit

De voordelen van de workation: hogere productiviteit, grotere...

Al sinds 2017 gaat het bedrijf Brandfirm met alle medewerkers (toen nog 15) van januari tot en met maart naar een tropisch oord om vanuit daar te werken. Dat brengt voordelen en kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Wat kan HR hiervan leren?

Moedige gesprekken stimuleren: een call-to-action voor HR-professionals

Moedige gesprekken stimuleren: een call-to-action voor...

In het hedendaagse digitale landschap, waarin elke stem versterkt kan worden via sociale media en communicatieplatforms, wordt je rol als HR-professional steeds belangrijker, schrijft DEI-trainer Vivian Acquah.

Hanneke van Aert van Tony's Chocolonely
Foto: Guido Benschop

CHRO Tony´s Chocolonely: 'We hebben een missie en als je hier werkt,...

Hoe zorg je ervoor dat de bedrijfsmissie in de haarvaten van medewerkers blijft zitten als het bedrijf hard groeit? Hanneke van Aert, CHRO van Tony´s Chocolonely, is in een rap tempo HR-processen aan het optimaliseren.