Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

De digitale transformatie van vandaag stelt verhoogde eisen aan medewerkers en heeft grote gevolgen voor het HR-beleid van organisaties. Maar hoe future proof is de HR-manager zelf?

Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

Bedrijven die niet meegaan in de digitale revolutie, zetten zichzelf al snel op achterstand. Dat Industries 4.0, de vierde industriële revolutie, ook binnen bedrijven volop gaande is, zie je aan een aantal ontwikkelingen:

  • productieprocessen worden nog verder gedigitaliseerd;
  • kunstmatige intelligentie maakt producten en productiemiddelen steeds slimmer;
  • productieprocessen corrigeren én sturen zichzelf;
  • door de hoge rekenkracht van computers is het mogelijk complexe gedragingen van mensen te analyseren en te duiden;
  • doorlooptijden worden korter, de kwaliteit van producten en diensten neemt toe;
  • menselijke inspanning verschuift van handwerk naar het bedienen van computers en machines.

Verhoogde eisen aan medewerkers

Om op de vierde industriële golf mee te kunnen surfen, moeten organisaties zaken heroverwegen en aanpassingen doorvoeren. Dit stelt verhoogde eisen aan medewerkers wat betreft alertheid, nieuwsgierigheid en constructief kritisch denken. Ook vraagt het om aanpassingsvermogen in vrijwel alle lagen van de organisatie.

Kernkwaliteiten naar een hoger plan

Aan HR de uitdaging om kernkwaliteiten naar een hoger plan te trekken. Hiervoor worden initiatieven ontwikkeld op het terrein van Employee Reward & Recognition, Employee Development, Employee Performance Management, Workflow Coaching en Social Consciousness.

Door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld”

“Je kunt je nog zo goed blijven concentreren op de werkwijze die je als HR gewend bent”, zegt Frank de Nijs, enterprise innovator en business developer bij Centric. “Maar door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld. Dat nieuwe spel is bovendien een stuk complexer door de nieuwe mogelijkheden die de techniek ons biedt. Zorg ervoor dat die moderne middelen ook je HR ten goede komen.”

HR 4.0: de kenmerken

De HR-manager 4.0 staat midden in een dynamisch speelveld, waar tegelijkertijd allerlei veranderingen plaatsvinden, zegt De Nijs. Deze veranderingen kenmerken HR 4.0:

  • medewerkers worden minder afhankelijk van hun manager en vormen zelfsturende teams;
  • hiërarchie raakt ondergeschikt: het management is niet langer het primaire aanspreekpunt voor HRM;
  • teams beperken zich niet langer tot de eigen organisatie, maar werken grensoverschrijdend;
  • periodieke processen lopen achter op de realiteit; continu monitoren en sturen is noodzakelijk;
  • er is steeds meer aandacht voor job rotation, coaching en nudging als het gaat om het terugdringen van ziekteverzuim;
  • employer branding is extra belangrijk in een markt waar sommige beroepsgroepen nauwelijks te verwerven zijn;
  • bedrijven krijgen steeds meer maatschappelijke verantwoordelijkheden, zoals diversiteit en transparantie richting het personeel;
  • er is steeds meer aandacht voor werkdruk, welzijn en de werk-privébalans bij medewerkers;
  • het aantal databronnen neemt toe en men weet deze steeds deskundiger te gebruiken;
  • er is meer aandacht voor privacy, terwijl steeds meer zaken eenvoudig zijn te meten en te analyseren. Denk aan de toenemende populariteit van Organisational Analysis.
Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0”

Aan de slag met HR 4.0?

Binnen deze veranderingen zijn drie aspecten dominant, stelt De Nijs. “Ten eerste de verschuiving van kennis en vaardigheden als gevolg van de digitalisering. Verder de veranderende organisatiecultuur door multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. En ten slotte hebben we te maken met de toenemende behoefte aan datagedreven sturing om de organisatorische ambities beter te kunnen realiseren. De HR-manager 4.0 erkent deze veranderingen en weet de kansen op succes voor de organisatie te vergroten.”

Focussen op werknemers

“Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0” zegt ook Mark van der Pijl, lead consultant en expert Digitale Transformatie HR bij Centric. “De eerste stap is om in kaart brengen wat de functies en werkzaamheden van de toekomst zijn. Wat gaat er precies veranderen aan bestaande werkzaamheden? Hoe komen nieuwe functies eruit te zien? Je focussen op je werknemers is stap twee. Hierbij staat de vraag centraal hoe je mensen behoudt.”

“Wie er zeker van wil zijn dat het HR-team klaar is voor de toekomst, zet vandaag nog de eerste stap naar verandering.”

Download de whitepaper ‘HR-manager, ben jij klaar voor de toekomst?’ met daarin de handvatten om HR future proof te maken.

Dit artikel is gesponsord door Centric.

Lees meer over

Optimaliseer hybride werken: van strakke afspraken tot de juiste tools

Optimaliseer hybride werken: van strakke afspraken tot de juiste tools

Hybride werken is het nieuwe normaal sinds het uitbreken van de coronapandemie. Maar waar staan we 4 jaar later? Tips van en voor HR.

Loopbaan-APK voor HR: dit helpt tegen werkdruk

Loopbaan-APK voor HR: dit helpt tegen werkdruk

Word je overladen met taken die snel tussendoor moeten? Werkdruk is een serieus probleem bij HR. Hoe kunnen managers en medewerkers zichzelf ontzorgen? In deze rubriek geeft loopbaanadviseur Jolan Douwes de oplossing.

Oplossing personeelstekort: investeer in werkgeluk voor meer productiviteit

Oplossing personeelstekort: investeer in werkgeluk voor meer...

Werkgeluk kan de sleutel zijn om personeelstekorten op te lossen. De 3M's (Meaning, Mastery en Membership) helpen daarbij, schrijft employee experience expert Heleen Mes.

Milou Verhoeven (TES Groep): 'Wees zichtbaar in de organisatie en word geen HR-loket'

Milou Verhoeven (TES Groep): 'Wees zichtbaar in de organisatie en...

In de Spotlight-rubriek geven collega's hun visie op het HR-vak en delen ze verschillende ervaringen. Dit keer: Milou Verhoeven, HR manager bij TES Groep.

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

AI-dilemma: wel of niet mee (laten) experimenteren?

Binnen de Rabobank adviseren onze collega's om ChatGPT niet te gebruiken voor werkgerelateerde doeleinden. Belemmeren we hiermee niet de ontwikkeling van onze medewerkers? Anne Doeser reflecteert op dit vraagstuk.

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

Podcast HR-Rechtspunt: mediation is toch niet zo vrijblijvend

De werkgever die het advies van de bedrijfsarts om mediation in overweging te nemen naast zich neerlegt, wordt daarvoor door de rechter gestraft. Arbeidsrechtadvocaat Cindy Schroeten legt in de podcast uit hoe dat zit.

Steeds vaker delen organisaties hun personeelshandboek online,  ook voor employer branding en recruitment. Foto: Shutterstock

Personeelshandboek: van saai naar strategisch HR-instrument

Deze HR-professionals delen hun handboek bewust online, ook voor employer branding en recruitment. "Dit is geen operationeel maar een strategisch HR-instrument."

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

CSR: wacht niet op wettelijke verplichtingen voor duurzaamheid

Ga aan de slag met de Corporate Social Responsibility (CSR). Het wordt namelijk steeds belangrijker, zowel voor opdrachtgevers en klanten als (potentiële) medewerkers, schrijft Hans van der Spek.